Starity

Gyűlölködés elleni edukációs kampánnyal jelentkezik a Disney

2015. május 06. 17:05   |   Szerző: LexiCobain

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2015. április 8-án a Disney Csatorna és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat – a magyarországi Safer Internet Program (SIP) konzorciumának vezetője – elindította az országos Add Friend kampányt, melynek célja, hogy felhívja a gyerekek és a fiatalok figyelmét a gyűlölködés negatív következményeire, és bátorítsa őket a nem megfelelő online viselkedés határozott elutasítására.

hirdetés
Gyűlölködés elleni edukációs kampánnyal jelentkezik a Disney

Az Add Friend kampány központi eleme egy reklámfilm, amely 2015. április 8-ától a Disney Csatornán és az interneten is látható. A videospot két fiatalról szól, akik egy castingon vesznek részt, és nem tudják, hogy a nekik írt dialógus valójában egy korábbi online beszélgetésükön alapul.  A videót az addfriend.disney.hu honlap egészíti ki, ahol a gyerekek, a fiatalok és a felnőttek egyaránt hasznos információkat olvashatnak a kampányról, az online gyűlölködés problémaköréről és annak kezelési módjairól.

A kampány fontos részét képezik továbbá azok az iskolai előadások, melyek során a gyerekek a többi internethasználóval szemben tanúsítandó helyes viselkedésről tanulhatnak. A kampányt verseny is kíséri: arra buzdítják a fiatalokat, hogy írjanak dalszöveget arról, hogyan kell felelősen viselkedni online környezetben. A fődíjas dalszöveget egy népszerű hazai előadó zenésíti meg. 

Az online gyűlölködés egyre több fiatal internethasználót érint. Az anonimitás miatt az interneten könnyebben kerül sor zaklatásra, mint valós körülmények között. Az Európai Bizottság 2014-es EUROBAROMETER kutatása szerint a magyarok több mint fele nem tartja fontosnak, hogy az online zaklatásról beszélgessen a gyermekével.

A gyerekek negatív online élményei egyre hangsúlyosabban jelennek meg a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány segélyvonalának hívásai között is: tavaly közel 600 internettel kapcsolatos hívásuk volt, a legjellemzőbb témák az online ismerkedés (közel 200) és a cyberbullying voltak (több mint 100).

A kampány a fiatalok által az interneten tapasztalt nagyon komoly problémára, a gyűlölködésre (cyberbullying) reflektál. Az üzenet a gyűlölködés elszenvedőinek, a szemtanúknak, illetve a gyűlölködőknek egyaránt szól. Tapasztalataink szerint a szülők nem figyelnek eléggé a virtuális világban zajló eseményekre. Meg vannak győződve arról, hogy az internetezésre használt eszközök kikapcsolásával az összes negatív online tapasztalat is kizárható, és így a gyerekek nem érintettek érzelmileg, ám ez nyilvánvalóan nem igaz. Az online zaklatásnak komoly lelki következményei lehetnek, és negatívan befolyásolhatja az iskolai teljesítményt és a szociális kapcsolatokat is. A gyerekeknek nagyon óvatosnak kell lenniük online környezetben, és megfelelően fel kell dolgozniuk az összes negatív érzelmet. A fiatalokban tudatosítani kell, hogy mindenkinek egy emberként kell elutasítania a gyűlölködést, illetve segíteni kell az online zaklatás áldozataivá vált gyerekeket és a környezetükben lévő szülőket, tanárokat és idősebb testvéreket – mondta Horváth Vanda, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat sajtófőnöke az Add Friend kampányról. 

A gyűlölködés és az internetes gyűlölködés fogalomkörébe elsősorban azok a kijelentések sorolhatóak, melyek agresszív tartalmúak, de nincs mögöttük indok vagy ideológiai háttér.  A szakértők véleménye szerint a gyűlölködés jelensége nem az internet természetéből fakad, hiszen a fiatalok offline környezetben, főleg otthon tanulnak meg kommunikálni.

Az internetes felhasználók nem védtelenek az agresszív, vulgáris és sértő tartalmakkal szemben; az Add Friend kampány mellett számos lehetőség áll a rendelkezésükre, hogy tegyenek az online gyűlölködés ellen. A legtöbb portál lehetőséget kínál a zaklatások közvetlen bejelentésére a komment szekcióban, vagy az adminisztrátoroknak küldött e-mailen keresztül. Az internetes beszélgetések minőségét az összes résztvevő befolyásolja, még a kívülálló megfigyelők reakciói is.

Bizonyos esetekben a gyűlölködő kommentek a rendőrségnek is jelenthetőek. A sértő online kommentek a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősíthetőek (például becsületsértés vagy gyűlöletbeszéd), de sajnos az ilyen büntetésre még csak kevés precedens létezik. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakértői a 116-111 éjjel-nappal ingyen hívható telefonszámon állnak az online gyűlölködést átélő vagy egyéb problémával küzdő fiatalok rendelkezésére.

A Safer Internet Programról

A „Safer Internet Program” (Biztonságosabb Internet Program) az Európai Unió által közvetített értékrenddel összhangban az internet és az új online technológiák használatának tudatosabbá és biztonságosabbá tételét szolgálja, illetve fellép a jogellenes, káros tartalom elleni küzdelemben.

A magyarországi konzorcium a gyermekek, szülők, tanárok, döntéshozók stb. felvilágosítását tartja elsődleges feladatának. A konzorcium tagjai: Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (konzorciumvezető, tudatosságnövelő központ), Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány (internet helpline, segélyvonal és online tanácsadás gyerekeknek), Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (a káros, illegális és jogsértő tartalmak bejelentésére szolgáló Biztonságosinternet-Hotline üzemeltetője). 

A kampány szervezői minden igyekezetükkel igyekszenek felhívni a felnőttek és gyerekek figyelmét, miként és hogyan kell viselkedni abban az esetben, ha valaki bántalmazás áldozata lesz, hiszen manapság a fiatalok szabadidejük jó részét az interneten barangolva töltik. Nem tett másként az a két amerikai tinédzser, Amanda Todd és Olivia Penpraze sem, akik az internetes bántalmazás legismertebb áldozatai.

Íme az Add Friend kampány tanácsai a tinédzserek számára:

1. Gondolkodj, mielőtt válaszolsz egy gyűlölködő kommentre! Ne hagyd, hogy az érzelmeid felülkerekedjenek rajtad, ne a pillanat hevében válaszolj!
2. Ha tényleg dühös vagy, írj egy választ, vegyél egy mély levegőt, és töröld ki!
3. Ne válaszolj agresszióra agresszióval – az agresszív válasz csak arra provokálja a gyűlölködőt, hogy folytassa a zaklatást!
4. Ne lájkolj és ossz meg gyűlölködő kommenteket – ezzel csak a terjesztésükben segítesz!
5. Ha lehetséges, töröld a gyűlölködő hozzászólásokat!
6. Ha gyűlölködést és a gyűlöletbeszédet tapasztalsz, jelentsd az oldal (fórum vagy közösségi oldal) adminisztrátorainak!
7. Nem minden kritika gyűlölködés. Tanuld meg megkülönböztetni a konstruktív kritikát a gyűlölködéstől!
8. Ha valami nem tetszik vagy feldühít, fejezd ki érzelmeidet udvarias formában, ne gyűlölködéssel!
9. Sose hagyj fel azzal, amit teszel, gondolsz vagy mondasz a gyűlölködők miatt!
10. Ha úgy érzed, már nem tudod kezelni a gyűlölködőt, fordulj egy felnőtthöz; vagy hívd a  Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány éjjel-nappal ingyen hívható telefonszámát 116-111! 

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek