Starity

Freddie Mercury

Freddie Mercury Freddie Mercury nemzetisége 623. 665rajongó 78vélemény
  • Értékelés
  • tehetség: 99%
  • stílus: 98%
  • szimpátia: 98%
  • Születési név
  • Farrokh Bulsara
  • Élt
  • 1946.09.05 – 1991.11.24.
  • Születési hely
  • zanzibári Stone Town
  • Foglalkozás
  • énekes,zeneszerző
  • Magasság
  • 176 cm
  • Eredeti hajszín
  • Fekete
  • Szemszín
  • Barna
  • Csillagjegy
  • Szűz
  • Linkek
  • Hivatalos weblap
  • Starity RSS-csatorna
  • Kapcsolódó sztárok
  • Brian May Roger Taylor John Deacon

Freddie Mercury életrajza

LOVER OF LIFE, SINGER OF SONGS.


Freddie Mercury (eredetileg Farrokh Bulsara) (1946. szeptember 5. – 1991. november 24.) a Queen együttes énekese, az 1970-es, '80-as évek egyik legnagyobb sztárja, és legsikeresebb elõadója volt. 1971 és 1991 között világhírnévre és vagyonra tett szert, mint az együttes tagja, és 1985-tõl sikeres szólókarriert is folytatott. Olyan híres Queen slágerek fûzõdnek a nevéhez, mint a Bohemian Rhapsody, a Somebody to Love, a We Are the Champions és a Crazy Little Thing Called Love. 1991-ben AIDS betegségbõl származó szövõdmények okozták halálát, ami ráirányította a figyelmet erre a betegségre, és az AIDS-es betegek társadalomból való kirekesztettségére.

Származás

A rajongók között gyakran tapasztalható Freddie nemzeti eredetére vonatkozó zavar. Többen úgy vélik, hogy Freddie kaukázusi angol és perzsa õsökkel rendelkezik, vagy csak perzsa, iráni származással. A valóság azonban az, hogy számos zoroasztriánus perzsa menekült el Perzsiából a muszlim invázió elõl, és telepedett le Indiában, és több száz év alatt a helyi lakosságba asszimilálódtak. Freddie születési anyakönyve indiaiként hivatkozik rá.

Életrajz

Freddie Mercury eredetileg Farrokh Bulsara néven született a zanzibári Stone Townban, párszi indiai szülõk gyermekeként. Szülei Bomi és Jer Bulsara Zanzibárba vándoroltak ki azért, hogy apja megtarthassa pénztárosi munkáját a Brit Kolóniai Hivatalban. Nõvérét Kashmirának hívják.

Tanulmányait a Panchgani-i (Satara) (Bombay melletti) St. Peter's boarding school-ban kezdte, ahol elõször lépett nyilvánosság elé a The Hectics nevû együttesben. Szintén a St. Peter's-ben kapta a Freddie becenevet. Ezután 17 éves koráig a mazagoni (Bombay) St. Mary's High School-ban tanult, majd családjával az 1964-es zanzibári forradalom elõl Angliába menekült.

Miközben már a Wreckage nevû együttesben énekelt, 1970-ben megismerkedett az akkor a Smile-ban zenélõ Roger Taylorral és Brian May-jel. Mikor azok együttes nélkül maradtak, Freddie beszállt a zenekarba, így indult el a Queen sikersorozata.

A '80-as évek elején New Yorkban és Münchenben élt, meglehetõsen kicsapongó életet. Mindkét végérõl és középrõl is égette a gyertyát, a Queen munkáinak szüneteiben féktelen mulatságok központi figurája volt. Legendás bulikat és partykat adott a legfelkapottabb bárokban: egy alkalommal a teljes baráti társaságának repülõt bérelt, és a frissen felfedezett playboy-szigetre, Ibizára repítette õket. Ismert boltok és áruházak nem egyszer zárás után fogadták, hogy vásárlási szenvedélyének hódolhasson. Nem sajnálta a pénzt, a legdrágább pezsgõt és kaviárt, a luxuslakosztályt, a kokaint, a Concorde jegyeket, a drága ajándékokat, a virágokat és bókokat azoktól, akik féktelen életviteléhez társulni vágytak. Barátságával és szerelmével sokan visszaéltek, ezeket a keserû történeteket dalaiban örökítette meg. Elsõ szólólemeze Mr. Bad Guy címmel, 1985-ben jelent meg, és egy excentrikus, túlfûtött, érzelmes világsztár önéletrajzának, egyúttal egy korszak lezárásának tekinthetõ.

Londonban vásárolt villájának felújítása 1985-re készült el: a Japánban készült fabútorok, a Sotheby's aukcióin hozzáértéssel megszerzett képek és kárpitok, a koi pontyokkal ékesített japánkert, a drága porcelánok, számos macska és egyéb viktoriánus kellék között egy nyugodtabb életet kezdhetett.

1987-ben duettet énekelt Montserrat Caballéval: Barcelona címû daluk a közelgõ spanyol nyári olimpia hivatalos dala lett. Hasonló címû operalemezükön Freddie Mercury méltó tenorpartnere volt a világ egyik legünnepeltebb dívájának.

1988 után szinte alig mutatkozott a nyilvánosság elõtt. A lesifotósok képein egyre soványabb; a szakállas Freddie Mercury egészségi állapotával kapcsolatos találgatások szinte folyamatossá váltak. Ritka nyilvános szereplései alkalmával az egykori party-sztár visszahúzódó fõnemes benyomását keltette. Ugyanakkor folyamatosan és fantasztikus lendülettel dolgozott a Queen svájci és londoni stúdiójában, melyek eredményeként a zenekar 1989-ben és 1991-ben is új albummal jelentkezett. 1991 õszén, soványan és betegen már azzal a tudattal énekelte szalagra a Queen drámai dalait, hogy azokat a közönség már csak a halála után fogja hallani.

1991. november 23-án közleményben tudatta a világgal, hogy AIDS betegségben szenved. A háza elõtt fotósok és operatõrök százai gyûltek össze – a tömeget a rendõrség tartotta féken. Másnap, 1991. november 24-én, vasárnap este aludt el örökre. Két nappal késõbb, zárt körû zoroasztriánus temetésen vettek búcsút tõle. Fekete koporsóját egyetlen szál vörös rózsa díszítette, útját Aretha Franklin dala kísérte. Hamvait máig ismeretlen helyre szállították. A Genfi-tó partján álló szobra és londoni háza egyaránt a rajongók zarándokhelye.

Hatások

Akik befolyásolták:
Freddie gyermekkorában szülei sok indiai zenét hallgattak, korai befolyásolóinak egyike az indiai playback énekes, Lata Mangeshkar. Angliába érkezése után nagy rajongója lett a Beatlesnek, a Led Zeppelinnek, és Jimi Hendrixnek. Ez utóbbi nagyban befolyásolta a színpadi stílusát is. Egy 1975-ös interjún ezt nyilatkozta róla: „Jimi Hendrixnek nagy jelentõsége van. Õ a példaképem. A színpadon ötvöz mindent, ami egy rocksztár egész munkájában benne van. Nem lehet máshoz hasonlítani õt. Akár megvan benned a varázs, akár nincs. Nem tudod elérni a szintjét. Senki sem veheti át a helyét”. Rajongója volt még Liza Minellinek is, 1975-ben így nyilatkozott róla:„Liza egy igazi tehetség. Van energiája és kitartása, és ezt át tudja adni a színpadon, az pedig, ahogyan eladja magát a közönségnek, annak nagy hatása van. Sokat lehet tanulni tõle”.

Akiket befolyásolt:
Szólóban kevesebb zenészre volt hatással, mint a Queen együttessel összességében. Ami leginkább hatással volt másokra, az a színpadi teljesítménye és extravagáns viselkedése volt. Az 1980-as évekre már nyílt titok volt biszexuális volta, és ennek vélt, vagy valós hatása zenéjére és megjelenésére számos más meleg zenei elõadót befolyásolt, mint George Michael, Boy George (Culture Club), Rob Halford (Judas Priest) és a Frankie Goes to Hollywood zenekar.

Színpadi jelenléte számos stadion rocker elõadót inspirált. Axl Rose egy 1992-es budapesti koncerten például Freddie emléke elõtt tisztelegve elénekelte a Tavaszi szél vizet áraszt címû magyar népdalt. Kurt Cobain, a Nirvana frontembere búcsúlevelében Mercury elõadói tehetségét méltatta: "... Például amikor a színpadon vagyunk, a fények kialszanak és elkezdõdik a tömeg mániákus örvénylése, ez nem hat már úgy rám, ahogy Freddie Mercury-ra hatott, aki szeretni tûnt és elmerülni a tömeg szeretetében és csodálatában, amit én abszolút csodálok és irigylek."

Megítélése

A BBC társaság 100 Greatest Britons listáján az 58. helyre jutott, bár nem volt tõsgyökeres angol.
Az Ericcson cég mobiltelefonos szavazásán 66 ország több mint százezer szavazója a We Are the Champions címû Queen dalt jelölte meg a legnépszerûbb dalnak.
A BBC Radio „A 20. század legjobb angol énekhangja” szavazáson a tizedik helyet érte el. A listán õ volt a legmagasabb helyezésû hard rock énekes.

Zenei stílusa

Mercury a Queen együttes zeneiségének egyik fõ alakítója volt, olyan stílusbeli alapmûveket szerzett, mint a progresszív rock Bohemian Rhapsody, a gospel Somebody to Love, a stadion rock We Are the Champions, a lírai It's a Hard Life, vagy a speed metal Princes of the Universe. A Greatest Hits válogatáslemezen szereplõ dalok több mint felét õ írta. Többnyire zongorán szerezte a mûveit, de volt kivétel is, például a Crazy Little Thing Called Love, melynek kedvéért pár akkordot megtanult akusztikus gitáron játszani.

Kifejezetten kedvelte a vaudeville zenéket, a Queen korai korszakában nem egy ilyen dalt írt (Killer Queen, Bring Back That Leroy Brown).

Larry Lurex

1973-ban, a legelsõ Queen album megjelenése elõtt Mercury Larry Lurex néven adta ki az I Can Hear the Music címû Beach Boys feldolgozást. A névhasonlóság Gary Glitteréhez nem véletlen, a dal az akkoriban már divatjamúlt glitter rock hagyományokat elevenítette fel. A kislemez bukás volt, bár napjainkban gyûjtõk körében nagy értéknek örvend egy-egy eredeti példány.

Szóló albumok

Szólókarrierjére nem jellemzõk az ilyen nagyívû mûvek, elsõ eredeti stúdióalbuma, a Mr. Bad Guy a funk és az R&B jegyében született (akárcsak az 1980-as The Game Queen album). A Queenhez képest szokatlanul könnyed a stílusa, már-már feltûnõleg popos, legtöbb helyen például gitár helyett egyszerû szintetizátor kíséri az énekest.

Ezt támasztja alá több nyilatkozata is: „Számomra a Queen dalai olyasvalamik, mint egy papírzsebkendõ”. „ John Lennon írhatott üzenetes dalokat. Stevie Wonder is. De õk ebben a szellemben is éltek. Esetükben biztos lehetett a hallgató, hogy azt és úgy gondolják, ahogy egy-egy békedal szövegében énekelték. Én más típus vagyok. Én jópofa dalokat írok, kellemes dallammal, s ez minden. Aztán írok egy másikat, s így tovább.”

Az opera iránti rajongását már a Bohemian Rhapsody is jelezte, majd az 1988-as második eredeti stúdióalbumát, a Barcelonát teljes egészében ennek a stílusnak szentelte. A mû fogadtatása vegyes volt, egyesek szerint ez „az elsõ és eddig egyetlen lemez, amely valóságos értelmet ad annak, hogy operaénekes és rocksztár közösen ad elõ valamit”, bírálói szerint stílusidegen mind az operától, mind a könnyûzenétõl.

Élõ elõadásai

Bár Mercury csakis a Queen együttessel koncertezett élõben, nem kell szükségszerûen az együttes élõ stílusáról beszélni, mert annak nagyrészt Freddie volt az alakítója.

Mercury rendkívül karizmatikus és nagy tehetségû elõadóként, képes volt tömegeket feltüzelni, nem véletlen, hogy Kurt Cobain, a Nirvana énekese is hivatkozott rá búcsúlevelében (lsd. "Akiket befolyásolt" résznél) , és a Queen Live Aid koncerten elõadott 20 percét minden idõk legjobb élõ elõadásának szavazták meg.

Elõadásmódja az évek multával vált profibbá, ezzel párhuzamosan az „élõ” énekhangja megkopott, így a hangszínbeli különbségket profizmusával egyenlítette ki. Jellemzõ attrakciói voltak a mikrofonállvánnyal való gitározás, a gitárszólók során gyakran versenygitározott Brian May-jel, a koncertek megszokott részévé vált a közönséggel való énekpárbaja, a nárcisztikus és extravagáns mozgáskultúra, és a refrén közönséggel való énekeltetése (például We Will Rock You esetében).

Biszexualitás

Bár a közvélemény extravagánsnak és hiperaktívnak ismeri, saját bevallása szerint a magánéletében visszahúzódó és zárkózott személyiség volt. „Az a látszat, mintha fölfalnám és tönkretenném az embereket. Senki sem az igazi énemet szereti, mind a hírnévbe, a sztárba szerelmesek. Van egy kemény, férfias leplem, amit a színpadon magamra öltök, de van egy sokkal lágyabb oldalam is, amely olyan olvadékony, mint a vaj”. Kevesek számára ismert, hogy valójában biszexuális volt, és az 1970-es évektól egy Mary Austin nevû nõvel élt párkapcsolatban. A sajtó a kezdetektõl vájkált a magánéletében, és vélt vagy valós bizonyítékokat közölt a másságával kapcsolatban. 1974-ben például a New Musical Express újságírójának így nyilatkozott: „meleg vagyok, mint a kályha, drágám!” A 80-as években több homoszexuális kapcsolatára is fény derült, például a legtartósabb viszony Jim Huttonhoz fûzte.

Ennek gyökeresen ellentmond a közvéleményben kialakult kép: legjobb példák a legendás partijai. A Living On My Own kislemez videoklipjében egy ilyen, tipikus Mercury parti felvételei szerepelnek, ahol megfigyelhetõ az énekes központi szerepe, karizmatikus és nárcisztikus személyisége. Egyes állítások szerint a szerelemben is ilyen rámenõs volt, ha meg akart szerezni magának valakit, akkor drága ajándékokkal próbálta meg levenni a lábáról. „Nekem igazából sok szeretetre van szükségem, és rettenetesen elkényeztetem a szeretõimet. Szeretem boldoggá tenni õket és örömet okoz, ha igazán drága és csodálatos ajándékokat adhatok nekik”

Opera

Rajongása az opera mûfaj iránt több szinten tetten érhetõ, kezdve az 1975-ös A Night at the Opera címû Queen albummal, és benne az opera-paródiának is felfogható Bohemian Rhapsodyval, nyilvános opera szerepléseken át az 1988-as Barcelona albumig, amelyet Monserrat Caballéval énekelt, ötvözve a rockzene és az opera sajátosságait.

„Nem tudom, hogy fogják fogadni ezt a Queen rajongók. A legrosszabb, ha rockoperának tartanák, ami rettentõ unalmas. Nem lehet beskatulyázni, mert olyan dalokat éneklek, amilyeneket korábban soha, és amelyek mindkettõnk hangjához illenek. Nehéz volt megírni és elénekelni ezeket a dalokat, mert minden regiszternek a helyén kellett lennie és mind duett volt”

Stílusváltás az 1980-as években

Személyiségének jellegzetessége volt az átalakulás, amin átment az 1970-es évektõl 1980-ig. 1973-ban, a Queen debütálásakor korhû glam rock külsõségek jellemezték: glitteres ruházat, feketére lakkozott körmök, magassarkú cipõ, rúzsozott száj. Évek múltával - zenéjük változásával összhangban - enyhült az extravaganciája. 1978-ra már rövid volt a haja, megjelent a jellegzetességévé vált sportcipõ a fellépéseken, nem egyszer szegecses bõrruhákba bújt, ezüstös napszemüveggel kísérve (bár a zenéjük már korántsem volt ilyen kemény). 1980-ban bajuszt növesztett, és a haját teljesen rövidre vágta. A rajongókat meglepte a döntés, és sokáig nem is voltak kibékülve vele: egyik koncertjén például borotvákkal dobálták meg. Érdekes, hogy bár ezután nem látható a Judas Priesthez hasonló bõrruhákban, a tipikus 80-as évekbeli ábrázolás bõrruhákban, napszemüveggel és bajusszal alkotta meg a meleg sztereotípiát. Hogy ebben mennyi része volt Mercury stílusának, azt nehéz megállapítani.

Fogai

Mercury jellegzetes szépséghibája volt, hogy felsõ elülsõ négy foga szabályozatlanul kiállt. Soha nem gondolt a szabályozásukra, állítása szerint nem volt rá elég ideje, de egyes állítások szerint az énekhangját féltette. Gyakran viccelt is ezzel: „Rod Stewart, Elton John és én össze akartunk hozni egy bandát. Hármunk után Hair, Nose & Teeth-nek (Haj, Orr és Fogak) neveztük volna. De nem jött össze, mert nem tudtunk megegyezni a szavak sorrendjében. Én természetesen azt akartam, hogy Teeth, Nose & Hair legyen”. „Nem szeretem, hogy a fogaim elõreállnak. Ettõl eltekintve tökéletes vagyok”.

Betegsége és halála

A legvalószínûbb feltevések szerint Mercury már 1987-ben elkapta a HIV vírust. Ezt a nézetet támasztják alá az ezután megritkult stúdiólemezek, és a teljesen abbahagyott koncertek. Mivel már 1989-ben külsõleg is felfedezhetõk voltak a tünetek, a sajtó gyakran cikkezett az egészségi állapotáról, titokzatos betegségeket találgatva, sõt, emlegették az AIDS betegséget is vele kapcsolatban. A zenekar tagjaival 1989. május 22-én tudatta az állapotát.

Az utolsó Queen munka, melyben részt vett, a These Are the Days of Our Lives dal videoklipje volt. Ekkorra már szembeötlõ volt leromlott egészégi állapota, bõrét a kaposi szarkóma okozta sebek lepték el.

1991. november 23-án sajtótájékoztatóban közölte a világgal, hogy AIDS betegségben szenved, majd november 24-én meghalt. A temetése a szülei kérésére zoroasztriánus szertartások szerint folyt, testét elhamvasztották. A hamvak holléte ismeretlen, egyes információk szerint a szülei õrzik.

A Queen megmaradt tagjai megalapították a Freddie Mercury Phoenix Trust-öt, amely egy AIDS ellenes szervezet, és megszervezték a Freddie Mercury emlékkoncertet, amelynek teljes nyereségét az alapítvány javára utalták.




In memoriam Freddie Mercury
(Írta: Sebõk János 2001. november 23.)

Szex, Aids, Rock’n’Roll
1991 november 25-én a brit lapok „AIDS killed the Kign of Rock”, „The King of Queen Is Dead”, „Rockstar Freddie Died” címekkel jelentek meg, hírûl adva,hogy Freddie Mercury, a Queen énekese, frontembere, a mûfaj egyik legnépszerûbb figurája nincs többé.
A hír világszerte sokkolta a rajongókat, és a médiában - mint a legnagyobb sztárok esetében - Freddie Mercury halála alkalmából is külön mûsorokat szenteltek a sztár emlékének, s a Queen fennállása 2o éves történetének.
A rádióállomások megszakítás nélkül játszották a zenekar legnagyobb slágereit - Bohemian Raphsody,Radio Ga.-Ga, - a tv-csatornákon külön mûsorokban emlékeztek meg a világ egyik legismertebb és legnépszerûbb szórakoztató mûvészének a haláláról, amellyel kapcsolatban - bármennyire is baljóslatú volt a hír - egyik mûsor sem felejtette el megemlíteni, hogy a rocksztár halálát az AIDS okozta.

A 13. AIDS-teszt pozitív
Freddie Mercury akkor még feltételezett AIDS-es megbetegedésével kapcsolatban az elsõ hírek l987-ben jelentek meg a különbözõ újságokban. Közvetlenül ezt megelõzõen Mercurynak két volt barátja - pontosabban szeretõje - is AIDS-ben halt meg, ezért a rocksztár ismételten alávetette magát az AIDS-tesztnek.
Freddie-nek az elõzõ években - becslések szerint - legalább l00 férfival volt alkalmi kapcsolata, ezért a nyolcvanas évek közepétõl kezdve rendszeresen elvégeztette az AIDS-tesztet, amelyek a korábbi években rendre negatívnak bizonyultak.
Freddie a halálos ítéletérõl az újabb AIDS-teszt elvégzése alkalmából értesült, amikor orvosai közölték vele, hogy a l3. tesztje HIV pozitívnak bizonyult. Freddie megdöbbenéssel fogadta a hírt, de úgy döntött, hogy a legszûkebb és legbizalmasabb baráti körén kivül senkinek nem szól az eredményrõl, így kollégái, s a Queen tagjai és évekig gyanútlanul dolgoztak együtt az énekessel.
Freddie félt, hogy társai nem értik meg a helyzetet, s ez a pályafutása csúcsánjáró zenekar azonnali végét jelentette volna. Neki pedig még nagy tervei, megvalósulatlan álmai voltak.Mégha a további turnézás lehetetlenné is vált, szeretett volna néhány albumot elkészíteni. 1989-ben így született meg a Miracle, 1991-ben pedig az Innuendo.
Freddie sokáig kettõs játékot ûzött a rajongókkal és a média szereplõivel is.A nyilvánosságnak szánt arca markáns férfias, macho jellegû volt, s ezt a szerepet igyekezett nõismerõseinek felvonultatásával is megerõsíteni.
Egy londoni bérlakásban sokáig együtt élt Mary Austinnal, majd bensõséges viszonyt alakított ki Barbara Valentin német színésznõvel, aki szerepelt a Queen videóiban is,s Freddie mindig hozzá utazott el Münchenbe,ha kikapcsolódásra, megértésre vágyott. Az évek múlásával ezért lett a bajor fõváros valóságos második otthona, s ideális álcázóhely, ami Freddie igazi énjét volt hivatva elfedni.
Mercury közvetlen környezetében ugyanis nagyon jól tudták, hogy a látszat mennyire csalóka, s valójában nem a szép lányokat, hanem a szép fiúkat kedveli. Mégpedig felettébb, hatalmas szexuális étvággyal,olykor fékevesztett élvezettel.
A Queen ekkoriban már kvázi együttes volt, a tagok egy-egy dal vagy lemez felvételére összejöttek, de a zenekar tagjai egymástól távol, külön utakon jártak.Igy Mercury is külön baráti kört hozott létre, amelynek egykori szerelmei és örök barátja éppúgy tagjai volt,mint a a háza személyzetéhez tartozó „Phoebe” és „Joe”, vagy alkalmi és állandó ismerõsei, mint Jim Hutton és Paul Prentet. Freddie nekik, valamint Jim Beachnek,a Queen menedzserének mondta csak el a vizsgálatok eredményét, maximális titoktartást és megértést kérve tõlük.
A londoni házban ettõl kezdve nem eshetett szó a betegségrõl, Freddie maga sem olvasni,sem beszélni nem volt hajlandó a betegségérõl, s amikor a televizióban olyan mûsort látott, amiben az AIDS-rõl esett szó, azonnal átkapcsolt egy másik csatornára.
Utólag azt kell mondani, hogy már akkor, l987-ben nyilvánvaló jelei mutatkoztak Mercury betegségének.A rocksztár l987-ben - német barátnõje és egykori szerelme, Barbara Valentin társaságában utolsó alkalommal látogatott el Ausztriába. Öt napot szánt a kirándulásra,de már ekkor el kellett tüntetnie, minden egyes nyilvános megjelenése alkalmával a Kaposi-szarkóma jól látható tüneteit.Eleinte minden egyes alkalommal vastag sminket tett fel az arcára, a kezére,s bõrfelületének egyéb látható részeire,majd barátja,Hutton javaslatára szakállt növesztett.
A betegség elsõ tünetei után a fájdalmak is hamarosan jelentkeztek.Mindenekelõtt a jobb lábában érzett olykor kibírhatatlan fájdalmat.Ezt a lábát l984-ben egy hannoveri koncerten eltörte, s a kór pontosan a törés helyén támadta meg leginkább.Ennek következményeként az idõ múlásával egyre nehezebbé vált a járása, késõbb pedig már csak vonszolta magát.Ennek ellenére az utolsó pillanatig elutasította a járógépet.

A Queen tagjainak beavatása
A Queen tagjait 1989 május 22-én egy vacsorán avatta be Freddie a szörnyû titokba.
1991 májusában a Headlong címû kislemezhez készült videón már nagyon jól észrevehetõek voltak a betegség külsõ jegyei. Mercury ekkorra már nagyon lefogyott, arca beesett, bõre egészségtelenül sápadt, pergamenszerû volt.
De még mindig reménykedett valami csodában.Erre utalt, hogy új lakást vett Svájcban, Montreux-ban, majd a Christie’s árverésén l60000 fontért megszerezte Tissot Kathleen Newton arcképe címû festményét, amely a festõ szeretõjét ábrázolta, hogy ezzel ékesítse páratlan gyûjteményét.
1991 nyarára azonban tovább rosszabbodott az állapota, s ezért a bal válla alatt egy katétert helyeztek föl az orvosok, amelyen keresztül intravénásan kapta a gyógyszereket. Ezen a nyáron készültek róla az utolsó fotók a háza kertjében.
Augusztusban újabb rossz hírt kapott, ekkor értesült róla,hogy egykori szerelme,a Queen volt menedzsere, Paul Prenter is meghalt AIDS-ben. A hír Mercury-t rendkivüli mértékben megviselte, tudta, érezte, hogy a kaszás már körülötte ólálkodik.
1991 szeptember 5-én Mary Austrin és Dave Clark és mások társaságában még „ünnepelte” a 45. születésnapját, de ez az ünnepség már nyomokban sem emlékeztetett a régi nagy Mercury-parádékra.
1991 októberében jelent meg a The Show Must Go On/Keep Yourself Alive címû kislemez, s a dalcímekkel kapcsolatosan Mercury betegségével összekapcsolt spekulációk jelentek meg a sajtóban, amit a Queen részérõl hivatalosan nem erõsítettek meg,de nem is cáfoltak.
Az utolsó vele készült kislemez a These Are The Days Of Our Lives volt, amelynek B oldalára a Bohemian Rhapsody-t tették fel.Ez a kislemez nem sokkal Freddie halála elõtt jelent meg.

Az utolsó órák
Mercury 1991 októberében utazott el magánrepülõgépével utoljára Montreux-be, a La Tourelle házba. Négy nappal az elutazás elõtt értesült róla, hogy legutolsó szerelmének, Jim Huttonnak a második AIDS-tesztje is pozitív.Búcsúzni érkezett mindattól, ami az elõzõ évtizedben élete fontos részét alkotta. Itt és ekkor határozta el, hogy nem szedi tovább a gyógyszereket, feladja a küzdelmet a kórral, inkább meghal.Ettõl kezdve a napokat többnyire pólóban és boxershortban,az ágyon fekve töltötte,s háziorvosán, Dr Atkinsonon kivül még további öt specialista felügyelte az egyre romló állapotát.
Mercury ekkor már csak aludt, vagy a tévét nézte.Mary Austin és Dave Clark mindennap meglátogatta, de Freddie már alig tudott kommunikálni velük.Vendégei csak ültek az ágya mellett, fogták a kezét és sírtak, vagy megpróbáltak vigasztaló szavakkal enyhíteni a kínjait.
Bár hivatalosan szinte az utolsó pillanatig nem jelentették be, Mercury halála elõtt tíz nappal az ujságirók, fotósok, televiziósok, rádiósok, a brit média képviselõi már ott állomásoztak Freddie háza, a Logan Place l elõtt. „Borzasztó rémhírekre” hivatkozva szerették volna Mercury-t lefotózni, megszólaltani, de a háziak senkit nem engedtek be a kapun.Volt olyan nap, hogy a bentiek 7o fotóst számoltak össze, akik mind arra várakoztak,hogy végre történjék valami, s le ne maradjanak a szenzációról. Volt köztük, aki már napok óta táborozott összevissza rendetlenségben az utcán.Õk voltak okolhatók azért a könnyebb balesetért is, amely Roger Taylor,a zenekar dobosának utolsó látogatása alkalmával történt, amikor a helyszínre érkezõ zenészt a vakuk villanásai teljesen elvakították, s kocsijával nekiütközött az egyik ott parkoló rendõrautónak.
A háziak az utolsó pillanatig elhárították a kérdéseket, de amikor a Daily Mirror tulajdonosát,Robert Maxvellt a Kanari -szigeteknél holtan találták meg a tengerben,a Mirror munkatársának faggatozására - Hogy van ma Freddie? - a ház egyik alkalmazottja mégis válaszolt, s közölte: - Jobban,mint Maxvell!
Freddie kérésének megfelelõen, a sztár hálószobájából hozzátartozói nem csináltak kórtermet.Csupán egy vértranzfúzióhoz szükséges állványt helyeztek el az ágya mellett.,egyébként minden a megszokott mederben folyt. Mercury életének utolsó napjaiban már nem tudott szilárd táplálékot magához venni, csupán gyümölcsöket és gyümölcsleveket fogyasztott. Az õ állapotában a tisztálkodás is komoly problémát jelentett volna számára, ezért rendszeresen lemosdatták. Freddie eleinte még beszélt néhány mondatot a vele foglalkozókkal, kérdezett, kívánságai voltak, aztán mindinkább elnémult, csak feküdt és nézelõdött, végül teljesen apatikussá vált, már a körülötte zajló események sem érdekelték.Egyedül már semmire nem volt képes, nem tudta mozgatni irányítani az izmait, nem volt ereje nyelni,beszélni, hatalmas erõfeszítésre és koncentrációra volt szüksége, ha egy egy mozdulatot akart tenni, vagy egy mondatot akart mondani.
Néhány nappal a halála elõtt utoljára még látni akarta a festményeit,a porcellánjait,a gyûjteményeit. Barátai ölben vitték le a ház földszintjére.Akik szemtanúi voltak a jelenetnek, késõbb azt állították, hogy ekkor Freddie elégedettnek és boldognak látszott.
Amikor már közeledett a vég, november 22-én Jim Beach, a zenekar menedzsere is eljött a házba, hogy megbeszéljék Freddie-vel és a környezetével az AIDS-szel kapcsolatos sajtóközlemény szövegét, amelyet most már ki kellett adni a rémmesék, pletykák elolaszlatására. Az, hogy Freddie, aki mindvégig titkolta a betegségét, hozzájárult-e egy ilyen közlemény kiadásához, egyáltalán képes volt-e még felfogni a körülötte történõ dolgokat ,titok.
Mindenesetre másnap Roxy Meade szóvívõ bejelentette, hogy a sztár HIV-pozitív. A bejelentést követõen a ház elõtt újságirók, riporterek százai jelentek meg, hogy a néhány soros közleménynél többet is megtudjanak, de a Logan Place ajtajai zárva maradtak. S miközben az újságirók kint az esõben, virrasztva várták a híreket, bent a házban a bársonytakaróval borított ágyon, amelyrõl korábban büszkén azt nyilatkozta, hogy akár hatan is kényelmesen elférnének rajta, Freddie Mercury haldoklott.
November 24-én hajnali háromkor ráadásul csaknem megfulladt egy mangótól Barátai megpróbáltak megetetni vele az összevágott gyümölcsöt,de egy darab megakadt a torkán, amit úgy kellett kézzel kipiszkálni a nyelõcsõbõl. Élete utolsó óráiban utolsószerelme, a szintén beteg Jim Hutton volt mellette.
Freddie ekkor már alig adott életjeleket.Utoljára reggel hatkor jelezte - Pee! Pee!-,hogy szeretne kimenni az illemhelyre. Jim Hutton vitte ki a WC-re,de visszafelé ismét csaknem fatális baleset történt. Amikor Hutton le akarta fektetni az ágyra, rossz mozdulatot tett,aminek következtében eltörte Freddie egyik bordáját Egy nagy reccsenés hallatszott, s a törött borda olyan hangot hallatott,mintha egy száraz faág tört volna el. Freddie fájdalmasan felüvöltött és vonaglani kezdett kínjában, de a közelben lévõ Dr. Gordon Atkinson, a háziorvosa azonnal egy morfium injekciót adott be neki.Tudta ugyan, hogy Freddie allergiás a morfiumra, de ekkor ez már nem számított, fontosabb volt,hogy ne érezze a rátörõ iszonyú fájdalmakat.Dr Atkinson már korábban közölte Freddie környezetével, hogy megítélése szerint Mercury legfeljebb keddig /26-ig/ élhet, e ennek is nagyon kicsi a valószínûsége.
November 24-én délután utoljára jött el a házhoz Elton John, aki úgy parkolt le a kocsijával, hogy távoltartsa a riportereket a kapubejárattól. Freddie ekkor már láthatóan a halálán volt.Ugy tûnt, hogy még tudja, érzékeli, mi történik körülötte, de már nem tud reagálni az eseményekre.Valószínûleg még hallotta a hozzá intézett szavakat, de már a szemével sem tudta jelezni, hogy megérti, amit mondanak neki. Merev tekintettel, kinyújtva mozdulatlanul feküdt az ágyon. Dave Clark ült ekkor is az ágya mellett és simogatta a kezét. Aztán Hutton Freddie egyik kedvenc macskáját is az ágy szélére rakta, s az állat bundájára tette Freddie kezét, hogy még egyszer megsimogassa a macska hátát.
l8.3o-kor ismét nagy erõfeszítésébe került, hogy tudassa Huttonnal, aki az ágya mellett leste a kívánságait, hogy ki kell mennie a WC-re.Hutton a délelõtt történteket figyelembe véve nem akarta egyedül támogatni a barátját, ezért lerohant a földszintre segítségért.De mire visszaértek, késõ volt, Mercury ágynemûje csupa víz lett, a sztár már nem uralta az anyagcseréjét. Dave Clark észre sem vette, hogy a barátja bevizelt.Személyi gondozója, Peter Freestone és Hutton cserélte le alóla az ágynemût, s amig friss pólót és nadrágot adtak rá, megkérték Clarkot, hogy hagyja el a szobát. .Miközben Hutton megpróbálta felhúzni a ruhákat,utoljára érezte, hogy Mercury mintha emelni szeretné a lábát...mintha segíteni akarna, de aztán erõtlenül visszahanyatlott az ágyra. Tekintette megmerevedett, izmai elernyedtek. Halott volt. Mercury megelégedett és nyugodt arckifejezéssel feküdt az ágyon.Hutton, amikor ránézett barátjára, nagy megkönnyebbülést érzett, mert tudta, hogy Mercury nem érzi többé a fájdalmakat.Ránézett az órára, a mutatók l8 óra 48 percet mutattak...
Hutton azonnal kiáltott a személyzetért, Phoebe-ért, Joe-ért, az orvosért.Dave Clark az ajtóból jött vissza. A szobába rohanó Joe egy tükörrel még megnézte, esetleg lélegzik-e,de Mercury már nem adott semmilyen életjelt.Szívverése leállt, pulzusát nem lehetett kitapintani.
Freddie Mercury-t kinyújtoztatták az ágyon, karját a mellén keresztbe tették, egy kis teddymackót helyeztek az ölébe, s gyertyákat gyújtottak.Elõszõr Mary Austinnak telefonáltak, aztán felhívták a kocsijában Dr Atkinsont, aki azonnal visszafordult az esti forgalomban. Mary Austin azonnal felhívta Freddie szüleit a vidéki házukban, akik hamarosan útnak indultak, s még késõ este megérkeztek,hogy elbúcsúztassák fiúkat a kensingtoni házban.

A temetés
Freddie - halála esetére - már elõre intézkedett,hogy mit kell tennie a hozzátartozóinak.A holttestet ezért a lehetõ leggyorsabban elszállították a háztól.A halottszállító éjféltájban érkezett meg, az ágyról a holttestet átemelték egy pompázatos tölgyfakoporsóba és ismeretlen helyre, London nyugati részébe a Ladbroke Grove kápolnába szállították
A halálhír éjfél után húsz perccel jutott a sajtó tudomására.A rendõrségnek azonban sikerült megakadályoznia, hogy a helyszínre érkezõ újságirók megakadályozzák a koporsó elszállítását.
A rajongók is percek alatt tudomást szereztek a halálhírrõl, s már az éjszaka folyamán megkezdõdött a virrasztás a Garden Lodge elõtt.Virágcsokrok, koszorúk százait hozták, gyertyát gyújtottak, énekeltek,vagy néma csendben gyászoltak.A háziak, amikor már mindent elborítottak a virágok, idõnként bevitték a kertbe a csokrokat és a koszorúkat.
Freddie Mercury holttestét 1991 november 27-én hamvasztották el a Harrod Road-i krematóriumban. A temetésre Freddie Mercury elképzelései és kívánsága, az õsi zoroaszter vallás szertartása szerint került sor. Mercury ragaszkodott ahhoz, hogy a gyászszertartásra csak szûk körben kerülhet sor, a sírnál csak a család tagjai,valamint a legszûkebb baráti kör tagjai lehetnek jelen.
Nem sokkal kilenc óra után a hideg télies reggelen a koporsót szállító fekete Rolls Royce befordult a temetõ kapuján.Öt, fekete Daimler-Benz halottaskocsi követte, amelyek a virágokat, koszorúkat, részvétnyilvánító leveleket és táviratokat vitték. Mögöttük hajtott az a hét Mercedes Limousine-ból álló konvoj, amelyben a gyászolók ültek. Az elsõben Mary Austin és Dave Clark, a másodikban Jim Beach,a harmadikban pedig Joe, Phoebe és Jim Hutton,mint a legközelebbi ismerõsök és barátok.
Mercury tölgyfakoporsóját fehér szaténlepellel takarták le, egy szál vörösrózsával diszítették az imaházban. A katafaltot Zarahusztra fehér leplekbe és süvegekbe öltözött papjai vették körül, õsi imádságokat mormolva Ahura Mazda istenhez, a Bölcs Úrhoz könyörögtek a halott lelki üdvéért.A 25 perces szertartás az õsi avesztán nyelven zajlott, a papok csak akkor szólaltak meg angolul, amikor a negyven gyászolót felállásra vagy leülésre szólították fel
A szertartásban szerepet kapott a rockzene is. Amig a koporsót a ravatalozóba vitték, Mercury kedvenc énekesnõjének, Aretha Franklinnek a Precious Lord,Take My Hand címû gospelje szólt, majd a You’ve Got A Friend címû dal következett.
Amikor pedig a koporsó mellett a gyászolók is felsorakoztak, Freddie másik szenvedélyére emlékezve Verdi egyik operájából csendült fel egy részlet.
A gyászszertartáson megjelentek a Queen tagjai, továbbá Elton John is.Koszorút küldött David Bowie, a U2, Gary Glitter, Boy George, George Michael. Nemcsak a rajongók, de a rockvilág nagyjai is tudták, ki távozott körükbõl.
Béke legyen veled Freddie!!!!!!!!!!!

1.
Freddie Mercury: Lover Of Life, Singer Of Songs
DVD:
http://www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=5433&VID=R28185360068046930

2.
Queen: Greatest Video Hits I (The DVD Collection - 2 DVD)
DVD:
http://www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=6069&VID=R28185360068046930

3.
Queen: Greatest Video Hits II (The DVD Collection - 2 DVD)
DVD:
http://www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=2241&VID=R28185360068046930

* Mr. Bad Guy (1985)
* Barcelona (1988)
* The Freddie Mercury Album (1992)
* The Solo Collection (2000)
* Lover of Life, Singer of Songs (2006)

Kislemezek:

1984 Love Kills
1985 I Was Born to Love You
1985 Living On My Own
1985 Made in Heaven
1986 Time
1987 The Great Pretender
1988 Barcelona

Poszthumusz kislemezek:

1992 In My Defence
1992 The Great Pretender
1992 Barcelona
1993 Living On My Own
1993 The Great Pretender


Queen Diszkográfia:

- Queen (1973)
- Queen II (1974)
- Sheer Heart Attack (1974)
- A Night At The Opera (1975)
- The Best Of Queen
- A Day At The Races (1976)
- News Of The World (1977)
- Jazz (1978)
- Live Killers (1979)
- The Game (1980)
- Greatest Hits (1981)
- Flash Gordon (1980)
- Compilation
- Hot Space (1982)
- 15 Of The Best
- The Works (1984)
- Live
- The Golden Collection
- Queen Disco Hits
- Hit Box
- Complete Vision
- Queen Complete
- The Complete Works
- Thank God Its Christmas
- A Kind Of Magic
- Live Magic (1986)
- Queen Mania
- The Miracle (1989)
- Classic Queen
- Love Of My Life
- Queen At The Beeb
- Innuendo (1991)
- Golden Queen
- Greatest Hits II
- Rocks
- Live At Wembley
- The Basic Bootlegs
- The Box Of Tricks
- The 12" Collection
- Greatest Hits I And II
- The Queen Collection
- Digital Master Sampler
- Queen Sampler A Tribute To Freddie Mercury
- Queen At The BBC
- Made In Heaven
- The Ultimate Queen Box Set
- Ultimate Collection
- Greatest History The Show Must Go On
- The Very Best Of Queen
- The Best
- Queen The Eye
- Queen Rocks
- The Crown Jewels
- Miniatures
- Queen Karaoke Hits
- Greatest Hits III
- Queen Absolute Greatest Hits (2009)

Utolsó frissítés: 2014.05.08. 20:08 sz.fannie által


Oszd meg!   iwiw  facebook  twitter  myspace

Ice bucket challenge: jeges zuhany egy jótékony célért

Ice bucket challenge: jeges zuhany egy jótékony célért

Nemrég indult hódító útjára az Ice bucket challenge nevet viselő mozgalom.

A hét legnépszerűbb celebfotói

A hét legnépszerűbb celebfotói

Nézzük, mi történt kedvenc sztárjainkkal az Instagramon!

Nicki Minajból is mém lett

Nicki Minajból is mém lett

Az Anaconda lemezborítója nem csak Miley Cyrust ihlette meg.

Ruhamustra: MTV Video Music Awards 2014

Ruhamustra: MTV Video Music Awards 2014

Nézzük, a legjobban és legrosszabban öltözötteket!

Ciki! Iggy Azalea lezuhant a színpadról

Ciki! Iggy Azalea lezuhant a színpadról

Egyik dala előadása közben nem figyelt oda, és nagyot esett a színpadról.

Demi Lovato beismerő vallomást tett

Demi Lovato beismerő vallomást tett

A Heart Attack énekesnője Instagram-profilján tett vallomást.