Starity

Plágium pereskedés nélkül, avagy három kísértetiesen hasonló dal története

2016. június 06. 13:01   |   Szerző: Starity.hu

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre többet lehet hallani arról, hogy egyik előadó bepereli a másikat, amiért az ellopta az általa megálmodott dallamot. Ezúttal bemutatunk egy többször felhasznált dalmintát, mely három nagy sikerű dalban is felcsendült.

hirdetés
Plágium pereskedés nélkül, avagy három kísértetiesen hasonló dal története

2014-ben hatalmas botrányt kavart amikor kiderült, hogy Kesha és Pitbull Lee Oskar harmonikaművésztől lopta a Timber című daluk a jellegzetes countrys részét, idén pedig az verte ki a biztosítékot, amikor White Hinterland pert indított Justin Bieber és Skrillex ellen a Sorry miatt.

Zenei áthajlások azonban mindig is léteztek és létezni is fognak, sokszor pedig épp az ilyen apróságok miatti pereskedések világítanak rá arra, hogy ki az, aki ezen eszközzel kíván nagyobb hírnévre szert tenni; míg mások egyáltalán nem foglalkoznak ilyen jelentéktelen dolgokkal.

Példának okáért érdemes megemlíteni, hogy 2008-ban az amerikai Selena Gomez kapta a főszerepet a Hamupipőke-történet című filmben, amihez felvették a Tell Me Something I Don't Know című dalt, melyet az utolsó pillanatig végigkísér a felvétel első hat másodpercében hallható dallam.

Selena dalának sikere után aligha meglepő, hogy a rákövetkező évben, 2009-ben, a Magyarországon jól ismert, akkori egyik toplistás előadó, Barbee használta fel a részletet egyik számában, a Szívtörőben, ami a lenti videóban 0:05-től hallható, és a dal folyamán – a Tell Me Something I Don't Know példáját követve – szakaszosan mindig vissza-visszatér.

2015-ben, Argentínában a Lalí Esposito és Mariano Martínez főszereplésével vetített Isten áldjon, Esperanza című szappanopera betétdalában, a Como Haremosban ismét csak visszaköszön a már ismerős dallam, melyet 0:53-tól fedezhetünk fel, de ezúttal csupán átvezetőként szolgál.

Három különböző év, három különböző ország, három különböző nyelv, három különböző témájú dal – a dallam mégis ugyanaz. A hasonlóság tagadhatatlan, előadói mégsem pereskednek egymással, ami egy említésre méltó példa arra, hogy a dolgokat meg lehet oldani csendben is, de örülni is lehet annak, hogy másnak is annyira tetszik egy bizonyos zenei motívum, hogy kicsit felgyorsítva vagy épp lelassítva felhasználja és továbbvigye.

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek