Starity

Mit tegyünk a magas vérnyomás, a hipertónia ellen?

2020. október 26. 13:01   |   Szerző: Starity

A magas vérnyomást szokás csendes gyilkosnak is nevezni, merthogy hosszú ideig semmilyen tünetet és panaszt nem okoz. Sokan nem is tudják, hogy magas vérnyomás betegségben szenvednek, csak akkor szembesülnek vele, amikor komolyabb baj történik. Ilyen lehet a szélütés vagy éppen a szívroham.

hirdetés
Mit tegyünk a magas vérnyomás, a hipertónia ellen?

A magas vérnyomás, azaz a hipertónia azt jelenti, hogy a vér nagy erőkkel áramlik az erekben. Azonban ez egy idő után az artériák károsodásához vezethet, ez pedig a szívinfarktus és a stroke kockázatait növeli meg, amellett, hogy a vesék, az agy és a szem egészsége is veszélybe kerül, károsodik.

A magas vérnyomás és a következményei

A hipertónia tehát sokáig nem okoz tüneteket, de észrevétlenül rombolja az egészséget. Mivel a magas vérnyomás károsítja az artériák falát, - hiszen plakkok rakódnak le, amelyek megkeményítik az artériák falát -, a véráramlás nem lesz megfelelő. A lerakódások vérrögképződéshez is vezethetnek, ami pedig a szív és az agy véráramlását blokkolja és emiatt komoly, életveszélyes állapotok alakulhatnak ki.

A magas vérnyomás szívelégtelenséget is okozhat. A beszűkült artériák miatt a szívnek sokkal keményebben kell dolgoznia, hogy keringetni és pumpálni tudja a vért. A megemelkedett vérnyomás miatt úgynevezett anginás tünetek is kialakulhatnak, ami mellkasi fájdalommal jár együtt. Ez főleg fizikai terhelés során jelentkezik a betegeknél.

hirdetés

A vesék egyik feladata, hogy segítsék a szervezetből kiüríteni a méreganyagokat. A vese körüli artériákat is károsítja a magas vérnyomás, ami megakadályozza, hogy a vese megfelelően lássa el a munkáját és akár még veseelégtelenség is kialakulhat.

A szem apró erekkel van tele. A magas vérnyomás azonban ezeket a kis erecskéket is károsíthatja. A kezeletlen magas vérnyomás azért is annyira veszélyes, mert súlyos látáskárosodást, de akár még látásvesztést is okozhat.

A magas vérnyomás a libidóra is negatívan hat. Ez főként a nőket érinti, viszont a férfiaknál merevedési zavarok alakulhatnak ki a hipertónia hatására.

A hipertónia a PAD, azaz a perifériás artéria betegség kockázatát is megnöveli. Ez azt jelenti, hogy a fej és a végtagok artériái szűkületet mutatnak, és ezzel szintén megnő a stroke és a szívinfarktus kialakulásának a kockázata.

Amennyiben még nem szorulunk orvosi kezelésre és nem kell gyógyszert szednünk, csupán az életmódunkon szükséges változtatnunk, úgy egyes gyógynövények is a segítségünkre lehetnek a magas vérnyomás kezelésében.

Megoldások magas vérnyomás ellen

A rendszeres vérnyomásmérés elsődleges, hogy folyamatosan ellenőrizni tudjuk a vérnyomásunkat. Mit tehetünk, hogy elkerüljük ezt a rettegett betegséget? A dohányzást mindenképpen abba kell hagyni, hiszen a cigarettafüstben lévő káros anyagok megemelik a vérnyomást, illetve jelentősen károsítják az ereket és artériákat.

A szív egészségét és a megfelelő keringést az egészséges táplálkozás, a mediterrán táplálkozás is megtámogatja. A mediterrán étrend alapja a zöldségek, a gyümölcsök, a teljes kiőrlésű gabonák, a sovány húsok, a friss fűszernövények és az olívaolaj.

A magas vérnyomást úgy is megelőzhetjük, ha kerüljük a stresszes helyzeteket. A testmozgás, a meditáció, a jóga, a tai chi és a mély légzés min-mind hatékony módszer a pihenésre és a stressz kivédésére. Az aromaterápia is a segítségünkre lehet, hiszen az illóolajok is nagyon hatásosak lehetnek a stressz oldásában.

Mit tehetünk még?

A hipertónia megelőzésében szerepet játszik az egészséges testsúly fenntartása, a rendszeres testmozgás és a mértékletes alkoholfogyasztás.

Kutatások igazolják, hogy az oxidatív stressz is kiemelkedő jelentőséggel bír a magas vérnyomás kialakulásában. Az oxidatív károsodás csökkentése és a vérnyomás szabályozása kulcsfontosságú, amely hatást a rendszeres antioxidánsok bevitelével érhetjük el.

A magas vérnyomás elkerüléséhez nem csupán a testi egészségre, hanem a lelki egészség védelmére is fokozottan ügyelnünk szükséges. Mindenképpen alakítsunk ki egy napirendet, amihez tartsuk is magunkat. Pihenjünk sokat, és mindennap aludjunk legalább 7-8 órát, hiszen alvás alatt a testünk regenerálódik és ez a vérnyomás szabályozásához is aktívan hozzájárul. A mosoly, a boldogság szintén pozitívan a szív- és keringési rendszerre.

Cikkünk a Férfinet és a Férfi magazin közreműködésével készült.

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés


Ajánlott cikkek