Starity

Irány London! – Drága, de megéri

2012. július 12. 23:11   |   Szerző: H.P.K.

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkben olyan angol látnivalókról olvashatunk a teljesség igénye nélkül, melyek nem éppen olcsóságukról híresek, mégis megérdemlik, hogy pénzt és időt áldozzunk rájuk. Fedezzük fel Londont okosan!

hirdetés
Irány London! – Drága, de megéri

Cikksorozatunk előző részében pénztárcabarát látnivalókat mutattunk be, a következő fejezetében viszont olyan londoni látnivalókról olvashattok, melyek sajnos elég sok pénzbe kerülnek, ám ennek ellenére mégis olyanok, amikért érdemes kiadásba verni magunkat. Összegyűjtöttünk most tíz olyan helyszínt, amik közül legalább egy-kettőbe mondhatni kötelezően be kell menni, ha az angol fővárosba visz utunk. Hogy kit mi érdekel a legjobban, az mindig más és más, hiszen ahány ember, annyiféle ízlés és preferencia, így igyekeztünk különféle látnivalókat prezentálni, hogy mindenki megtalálja a hozzá legközelebb állót.

Churchill War Rooms

A történelem és a háborúk érdeklődőinek egyszerűen kötelező program ellátogatnia Churchill II. világháború alatti főhadiszállására. Innen, a föld alól irányította ugyanis az országot és a harcokat az egykori angol miniszterelnök. Ez tulajdonképpen egy nagyon jól felszerelt, tágas bunker, ahol megtekinthetjük, hogy honnan figyelték az Egyesült Királyság egét radarjaikkal, hogyan tervezték meg a britek a légi csapásokat és a földi harcokat a németek és szövetségeseik ellen. Láthatjuk, hol aludt Churchill és felesége, hogy honnan és milyen élelmiszereket tudtak beszerezni. Ezek a történelmi szobák titkok, stratégiák, cselszövések tanúi voltak a háború alatt, s ezt a hangulatot ma is tökéletesen visszaadják. Itt felfedezhetjük azon emberek történeteit, akik a labirintusszerű folyosókon közlekedtek, miközben fölöttük Londont bombázták. Churchill és a háborús kabinet itt találkozott, sokszor késő este, ahová most mi is bepillantást nyerhetünk: a térkép a szobában, a könyvek és a különféle táblázatok pontosan ugyan ott vannak ma is, ahol egykor hagyták őket azon a napon, amikor 1945-ben „végleg” lekapcsolták a lámpákat. Winston Churchill életére és munkásságára szomjazóknak egészen biztosan kielégítő élményben lesz részük. Egy felnőtt belépő ára ide 16,50 angol fontba kerül.

Kew Gardens

A természet, a növények szerelmeseinek ideális látnivaló e csodálatos és nem utolsó sorban hatalmas királyi botanikus kert. A Kew ad otthont hat gyönyörű üvegháznak és a világ legnagyobb növénygyűjteményének. Ezen a nem kevesebb, mint 300 hektáros területen felfedezhetjük a csendes kerteket és a lenyűgöző tájat. Ha pedig felmászunk a Xstrata Treetopra, amely 18 méter magas és a világörökség része, akkor madártávlatból is megcsodálhatjuk az angol kertészet és táj remekeit. Itt nem csak gyönyörű japán kerteket, bonsai és kaktuszgyűjteményt, hanem megannyi különleges szépségű növényt, sőt, még állatokat is megcsodálhatunk. Ha szemfülesek vagyunk, még halakkal és teknősökkel is találkozhatunk. Az üvegházakban különféle pálmák, orchideák is arra várnak, hogy legalább egy-egy pillantást vessünk rájuk. A nagyon bátrak bemerészkedhetnek az extra párás üvegházba is, ahol mi még csak-csak kibírjuk a benti klímát, de fényképezőgépet nem ajánlatos bevinni, mert pillanatok alatt tönkremehet. Ha elfáradunk a hatalmas területű Kewban, akkor a mesés szökőkutak mellett az egyik padon megpihenhetünk egy kicsit. A belépő jelenleg ide egy felnőtt számára 14,50 angol fontba kerül.

St Paul’s Cathedral

Ez a katedrális a második legnagyobb templom a világon. Csak a római Szent Péter Bazilika előzi meg méreteiben. A Szent Pál nem csupán egy építészeti remekmű. A kupola egyfajta mérföldkő a londoni városképben, szinte bárhonnan látható. Ugyanakkor a katedrális a remény jelképe is, rugalmasságot és erőt sugároz a város és a nemzet felé, amelyet szolgál. Az angoloknak e pompázatos épület gazdag és szerteágazó történelmét jelenti, nem is csoda hát, hogy rengeteg látogató keresi fel a székesegyházat minden évben. Felfedezik az emeletet, a kupolát, a kriptát és a galériákat, hogy megtapasztalják kitűnő akusztikáját, a Suttogó Galéria emiatt is rendkívül népszerű. A kupolába szűk csigalépcsőkön át vezet az út, de megéri a fáradtságot: fentről meseszerű kilátás tárul a szemünk elé, mely vetekszik a London Eyeról belátható területtel. A kripta végső nyughelye sok híres britnek, például Lord Nelson admirálisnak, Wellington hercegének, sőt, a székesegyház építészének is: maga Sir Christopher Wren szintén itt alussza örök álmát saját monumentális alkotásában. Ide egy felnőtt belépőért 15 angol fontot kérnek el tőlünk.

HMS Belfast

Szintén a történelem és a hajózás szerelmeseinek ajánlatos látnivaló e híres hadihajó. A HMS Belfast része Imperial War Múzeumnak, mely elmeséli azt a történetet, ami a hadihajó fedélzetén való életet jelentette a második világháború alatt és azon túl is. Itt elképzelhetjük, hogy milyen lehet egymás mellett szorosan álló függőágyakban aludni, miközben sarkvidéki vizeken hajózunk. Azt is megnézhetjük, hol tartózkodtak a hajó gyomrában egykor azok az állomásozó emberek, akik ott voltak akkor is, amikor tüzet nyitottak rájuk az ellenséges csapatok, és viszont. A legtöbb helyiség és kabin nem csak, hogy tökéletesen be van rendezve és olyan, mintha évtizedek óta hozzájuk sem nyúltak volna, de még viaszfigurák is segítik elképzelni, milyen is lehetett akkoriban egy hajón szolgálni. Ha betévedünk a Belfast konyhájára, nem csak különböző konyhai zajok és hangok fogadnak bennünket, de még igazi ételillat is. Az ott dolgozók pedig nem veszik zokon, ha melléjük állunk és meglessük, hogy éppen mi készül vacsorára a legénységnek. De ugyanúgy kártyapartiba is belecsöppenhetünk. Ha bátrak vagyunk, részesei lehetünk egy orvosi műtétnek vagy egy fogászati kezelésnek is. Ha pedig bepillantunk a büfébe, szemünk elé tárul, mi minden állt egy ember rendelkezésére a hajón akkoriban. Ha meg szeretnénk látogatni a Temzén várakozó hadihajót, akkor egy felnőtt belépőért 14 angol fontot kell kifizetnünk.

Cutty Sark

A hajók, a teák és az Onedin család című sorozat rajongóinak kötelező látványosság. Ez a csodálatos clipper, mely Greenwichben a szárazdokkban áll, még teát szállított Kínából Angliába. A hajó története meglehetősen színes. 2007-ben ugyanis leégett, bár szerencsére a gyűjtemény 80%-át sikerült megmenteni, mert amikor a tűz keletkezett, éppen felújítás folyt a Cutty Sarkon, s emiatt nagyon sok mindent ideiglenesen kihoztak a belsejéből. Az olimpia tiszteletére azonban felújították, és idén áprilisban újra megnyitották a nagyközönség előtt. A megnyitón maga az angol királynő is részt vett, sőt, ő maga adta át az új hajót. A Cutty Sark tulajdonképpen Narnia boszorkány viseletének skót neve, innen keresztelték el a hajót. Ha befizetünk a kiállításra, akkor többek között láthatunk egy igazán figyelemreméltó hajóorrszobor gyűjteményt is. Megtudhatjuk, hogy ilyen szobor bárkiből lehetett, ennek ellenére mégis a női alakok voltak a legnépszerűbbek. Hogy miért? Ez is kiderül a tárlaton, ha befizetünk rá. Ha felkeressük a Greenwichben álló egyik legszebb clippert, akkor számítsanak rá a felnőttek, hogy 12 angol fontot fognak elkérni tőlünk a belépésért cserébe.

Westminster Abbey

Az apátság mostanában leginkább arról volt híres, hogy itt tartotta esküvőjét Vilmos herceg és Katalin hercegné. Az esküvői ceremónia élő közvetítése alkalmával láthattuk, milyen gyönyörű, hatalmas, impozáns épület is ez. Ha pedig élőben szembesülünk a látvánnyal, még inkább lélegzetelállító élményben lesz részünk. Ha belépőt vásárolunk, a jegy mellé ingyenesen jár egy kis telefonkalauz, mely segítségével végig tudjuk járni úgy az apátságot, hogy magyar nyelvű idegenvezetést hallgathatunk hozzá, hiszen nem más, mint Pusztaszeri Kornél kölcsönözte a hangját a kis szerkezetnek. Ez a gótikus műremek koronázásoknak, esküvőknek és temetéseknek is egyaránt egyik meghatározó színhelye volt. Sok híres brit nyugszik itt. Érdekesség, hogy az épületnek van egy kifejezetten olyan része, ahol népszerű költők alusszák örök álmukat. Megtalálhatjuk itt többek között Chaucer, Dickens, vagy éppen Tennyson sírját. De még Händel, a híres zeneszerző is itt van eltemetve. Kutatók, tudósok síremlékeivel is találkozhatunk, mint például Isaac Newton, Lord Kelvin vagy éppenséggel Livingstone. 1760-ig az apátság volt a királyok temetkezési helye is, így hát II. Györggyel bezárólag híres brit uralkodók végső nyughelyénél szintúgy tiszteletünket tehetjük. Ha úgy döntünk, hogy megcsodáljuk eme méltán gyönyörű, nagyméretű, háromhajós, ötoldalú, öt kápolnával körülvett, szentéllyel záruló apátságot, akkor 16 angol fontot kell fizetnünk a belépőért, ha nagykorúak vagyunk.

Shakespeare’s Globe Theatre

Ki ne ismerné, ki ne hallott volna már a drámaírók fejedelméről, William Shakespearről? Nos, ha Londonban járunk, a lehetőség adott: meglátogathatjuk azt a Globe Színházat, melyről már oly sokat hallottunk. Igaz, ez csak az újra felépített változata, hiszen maga az épület az évek során többször is tűzvész áldozata lett. A színház világának, illetve magának Shakespeare-nek rajongói szinte kötelezőnek érzik felkeresni a múzeumot, mely a Bankside-on található. Ha jegyet váltunk, idegenvezető segítségével mélyülhetünk el a korabeli színjátszás és nézőközönség szokásaiban. A színházba lépés előtt lehetőségünk van különböző előadások képes illusztrációit megtekinteni az előcsarnokban. Ugyanitt többek között módunkban áll a színház épületéről készült makett szemrevétele is. A túra az ajándékboltban zárul, ahol el sem tudjuk képzelni, mennyi érdekes és ötletes ajándék vár ránk, mely Shakespearrel és a darabjaival kapcsolatos. Sőt, ha szerencsénk van, akkor még egy igazi színházi előadást is elcsíphetünk, hiszen a Globe ma is otthont ad különböző előadásoknak, melyekre jegyváltás ellenében szeretettel várják a nézőket. Ha felkeressük a színházat, akkor számoljunk 13,50 angol fonttal, ami jelenleg egy felnőtt belépő árát teszi ki.

London Transport Museum

Ha rajongunk a különböző közlekedési eszközökért, vagy csak egyszerűen érdekel, mivel jutottak el A pontból B-be egykor az emberek, akkor ez számunkra az ideális múzeum. A Covent Gardenben található, jelentős méretű épület ad otthont e izgalmas és érdekes kiállításnak. Megismerkedhetünk bent a lovas kocsik, a londoni metró, az emeletes buszok, sőt, a villamosok történetével is. Utazhatunk korabeli metró kocsiban, de akár a jelenlegit is kipróbálhatjuk, igaz, a Victoria állomásnál tovább nem nagyon juthatunk vele. Módunkban áll felülni régi routmasterekre, villamosokra. Ha mindig is buszsofőrök szerettünk volna lenni, itt azt is megtehetjük, hogy beülünk egy igazi londoni busz volánja mögé. Fényképezni egyébként nem tilos, sőt, egyenesen kötelező. A londoni múzeumok egyik sajátosan bájos jelensége itt is felfedezhető: rendkívül színes, gazdag makett-gyűjteménnyel rendelkezik, melyek mellől felállni oly nehéz dolog. Egyes járműveken találkozhatunk korabeli utasokkal is, akik valahogyan elfelejtettek leszállni az évek alatt. Ha a közlekedési múzeum felkeresése mellett döntünk, akkor készítsünk elő 13,50 angol fontot, ennyi ugyanis jelenleg egy felnőtt belépő.

Hampton Court Palace

Ha vonzódunk a brit történelemhez, ha érdekel bennünket VIII. Henrik, vagy ha csak vágyunk egy olyan kastélyra, ahol állítólag kísértet is jár, akkor ez a számunkra ideális királyi palota. Hampton Court körülbelül 20 kilométerre fekszik London belvárosától, de még a 6. zónán belül található, így ha 6 zónás napijegyet vásárolunk, akkor ide is érvényes, s nem kell külön jegyet váltanunk. Ha vonattal akarunk menni, s talán ez a legegyszerűbb megoldás is, akkor a Waterloo pályaudvarról tudunk eljutni a palotához, mely rögtön a Hampton Court-i vasútállomással szemben található. Mindösszesen egy híd választ csak el az épület bejáratától. Már maga a kert is lélegzetelállító. Kiállításokat és vásárokat is szoktak rendezni a 60 hektáros területen. A palota tulajdonképpen kilenc részből áll. VIII. Henrik lakásából, a tanácsteremből, a Tudor konyhákból, III. Vilmos lakosztályaiból, II. Mary lakosztályaiból, grúz magánlakosztályokból, a palota történetét bemutató részből, valamint a kertből. Ha úgy gondoljuk, korhű ruhába öltözött idegenvezetőt is kérhetünk, melyet egyébként tartalmaz a jegyár is. Az épület a legapróbb részletekig be van rendezve, még a tűz is ég a kandallóban. A palota ismert kísértetéről is: állítólag Catherine Howard gyakran fel szokott itt bukkanni, hogy kísértsen egy kicsit. Hampton Courtot egyébként Thomas Wolsey bíboros építtette, akinek célja az volt, hogy minden eddiginél szebb és hatalmasabb legyen. Jó diplomata lehetett a bíboros, ugyanis két évtizedig állt VIII. Henrik szolgálatában, ami egyfajta rekordnak számít. Azonban végül ő is kegyvesztett lett. A palotát Henriknek adományozta, aki aztán a későbbiekben egymást sűrűn követő feleségeinek ajándékozta. Ha érdekel bennünket ez a gyöngyszem, akkor 16,95 fontot kell fizetnünk egy felnőtt belépőért.

Tower of London

London egyik jelképe a Tower. Annak ellenére, hogy komor hírnevét ismerjük, miszerint a Tower az a hely, ahol szinte mindennapos volt a kínzás és a halál, ezek között a falak akkor is felfedezhetjük a történelem egyik igazi királyi palotáját, a fegyverraktárát és egy kifejezetten erős várat. Itt megismerkedhetünk öt évszázad fegyvereivel és a Tudorok páncéljaival is, egészen a modern kori királyi viseletekig bezárólag. Itt őrzik a koronázási ékszereket, melyeket nagyon óvnak. Nem is nagyon időzhetünk el mellettük, egy mozgó szalagra kell felállnunk, ha meg akarjuk csodálni az értékes fejdíszeket. Ha nem sietünk, akkor itt is korhű ruhába öltözött idegenvezetők kíséretében ismerkedhetünk meg az erődítmény történetével. De a beefeaterek is vállalnak érdekes és izgalmas idegenvezetéseket, sőt, kérdéseinkre is készségesen válaszolnak. Kevesen tudják, de a Tower valójában rombusz alakú, s ha személyesen ott vagyunk, erről magunk is meggyőződhetünk. A tornyai sem egyformák. A belső területen megnézhetjük, hol zajlottak egykor a kivégzések. A tornyokba is felmehetünk, melyek nevei önmagukban is igen beszédesek: Íjász-torony, Kova-torony, Véres-torony, Fehér-torony. Itt is vannak őrségváltások, akár csak a Buckhingham palotánál, de kevésbé látványosak. A belső területen sok meglehetősen barátságos hollóval is találkozhatunk. A legenda szerint ha ezek a madarak elhagyják a Towert, a brit birodalom összeomlik. Amennyiben kíváncsiak vagyunk London egyik jelképére, akkor a jegypénztárban 20,90 angol fontért válthatunk felnőtt belépőt.

Az árak természetesen időszakosan változhatnak, valamint több helyen igénybevehető a „két jegyet egy áráért” akció is, mely módjáról és feltételeiről az interneten tájékozódhatunk.

A cikksorozat következő fejezetében azokról a múzeumokról olvashattok a teljesség igénye nélkül, melyekbe ingyenes a belépés és mindenképpen érdemesek arra, hogy időt szánjunk rájuk.

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!