Starity

Marc Márquez

Marc Márquez Marc Márquez nemzetisége 6178. 29rajongó 6vélemény
  • Értékelés
  • tehetség: 78%
  • stílus: 78%
  • szimpátia: 78%
  • Születési név
  • Marc Márquez Alentà
  • Születési idő
  • 1993. február 17.
  • Születési hely
  • Cervera, Spanyolország
  • Foglalkozás
  • motorversenyző
  • Családi állapot
  • nőtlen
  • Magasság
  • 168 cm
  • Eredeti hajszín
  • sötét barna
  • Szemszín
  • sötét barna
  • Csillagjegy
  • Vízöntő
  • Linkek
  • IMDB-adatlap
  • Hivatalos weblap
  • Twitter-oldal
  • Facebook-oldal
  • Starity RSS-csatorna
  • Kapcsolódó sztárok
  • Alex Márquez

Marc Márquez életrajza


A sztáradatlapot jelenleg nem szerkeszti senki, ezért hiányos, helytelen információkat is tartalmazhat.

ÉLETE

Marc Márquez 1993. február 17-én született Cerverában, Spanyolországban. Édesanyja, Roser Alentá, édesapja Juliá Márquez még mindig fiuk szülővárosában élnek, ami nincs messze Catalunyától. Marcnak van egy öccse, Álex Márquez, aki szintén motorversenyző.

PÁLYAFUTÁSA

KEZDETEK

Márquez karrierjét négyévesen kezdte, amikor apja karácsonyi ajándékként egy minimotort vásárolt neki. A pályaversenyzés előtt kipróbálta magát enduro- és krosszmotorozásban is, utóbbiban katalán bajnok is lett 2001-ben, ám végül a pályaversenyzés világában kötött ki, több országos bajnoki címet is szerzett. 2002-ben 3. lett a Katalán bajnokságban, 2003-ban bajnok az 50 köbcentisek között, 2004-ben katalán bajnoki második lett a 125 köbcentisek között, Pol Espargaró mögött, majd a következő két évben itt is megszerezte a végső trófeát. Tehetségére a korábbi 125-ös világbajnok Emilio Alzamora is felfigyelt és 2003-ban szárnyai alá vette a fiatal katalán tehetséget. 2006-ban Alzamora segítségével került a spanyol országos bajnokság 125 köbcentiméteres kategóriájába.

125CC

2008. április 13-án debütált a 125cc világbajnoki sorozatban, amikor mindössze 15 éves volt. Csapata a KTM volt. Az első két versenyen sérülés miatt nem tudott rajthoz állni, azonban a brit nagydíjon megszerezte pályafutása első dobogós helyezését, harmadik lett. Első idényét a tizenharmadik helyen zárta 63 ponttal.

2009-ben folytatta a versenyzést a KTM-nél. Megszerezte első pole pozícióját is, mindössze 16 évesen. Ebben a szezonban a 8. helyen végzett 94 ponttal.

2010-ben a KTM kivonult, így csapatot kellett váltania. A versenyzést a Derbinél folytatta. Bár volt egy balesete a Spanyol Nagydíjon, ahol megsérült a válla, ez az év nagyon jól sikerült számára. Megszerezte első győzelmét 2010. június 6-án Olaszországban. Összeségében 310 pontot gyűjtött, és megszerezte első világbajnoki címét.

MOTO2

2 évig versenyzett a Moto2-ben a Suter csapatánál. 2011-ben 23 ponttal maradt le Stefan Bradl-től, így a 2. helyen végzett 251 ponttal. 2012-ben 9 győzelmet aratott, ami máig egy rekord a Moto2 szériájában. 328 pontot gyűjtött össze, ezzel együtt megnyerte második gyorsasági motoros világbajnok címét.

MOTOGP

2012. július közepén, az Olasz Nagydíj előtt jelentette be, hogy 2013-ban már a MotoGP-ben fog versenyezni, a Repsol Honda csapatánál. A visszavonuló Casey Stoner helyére érkezett, Dani Pedrosa mellé. Először a 2012-es szezon után Valenciában tesztelhette a Honda RC213V-t. Már az első versenyen, Katarban a 3. helyen végzett, ezt követően az első Amerikai Nagydíjon megszerezte első MotoGP győzelmét. Ezzel ő lett a MotoGP történelmének legfiatalabb győztese 20 évesen.

A 2013-as szezonban csupán az Olasz Nagydíjon és az Ausztrál Nagydíjon nem tudott a dobogóra állni, mivel egyik versenyt se tudta végig csinálni. A további 16 versenyen elért helyezéseivel 334 pontot szerzett, így első idényében már megszerezte első MotoGP világbajnoki címét is.

A 2014-es év is fantasztikusan indult a spanyol versenyző számára: az első 10 versenyen győzelmet aratott. Ez az év a rekordok megdöntésében is gazdag volt számára: Sepangban megdöntötte elődje, Casey Stoner rekordját, ugyanis egy szezon alatt 13 pole pozíciót sikerült szereznie, míg Stonernek csak 12-t. Mick Doohan tartotta "a legtöbb győzelem egy szezon alatt" rekordot, ugyanis 12 győzelme volt az 1997-es idényben - Marc a legutolsó versenyen, Valenciában szerezte meg a 13. elsőségét 2014-ben, így ezt a rekordot is megtörte. A szezont 362 ponttal zárta az 1. helyen, ezzel a 2. MotoGP világbajnoki címét is megszerezte.

A 2015-ös év már nem volt annyira fényes, mint az előző kettő. Az első versenyen Katarban az 5. helyen végzett, de Amerikában újra a dobogó legtetejére állhatott. A szezon harmadik versenyén másfél körrel a leintés előtt elbukott, és feladta a versenyt. A Spanyol Nagydíjra bekötött balkézzel érkezett, mivel a verseny előtt egy héttel eltörte kisujját egy salakmotoros edzésen, ám ez nem okozott gondot a spanyolnak és a 2. helyen végzett hazájában. Ezután minden versenyen voltak kisebb balesetei, így a 18 versenyből 6-ot kellett feladnia, és csak 5-öt tudott most megnyerni. Egy nagyobb botrányba is belekeveredett, ugyanis Valentino Rossi megvádolta Márquezt azzal, hogy feltartotta őt az ausztrál futamon, azért, hogy segíteni tudjon csapattársának, Jorge Lorenzonak a világbajnoki cím megszerzésében. Marc 242 pontja a 3. helyre volt elég ebben az évben.

2016-ban visszatért régi formájába az előző évi nehézségek után, és igen szép eredményeket ért el. A Red Bull Ringen egy edzés során kiment a válla, így az Osztrák Nagydíjat az 5. helyen tudta befejezni. Egyedül Ausztráliában nem tudta befejezni versenyét. Az év utolsó versenyén, Valenciában második lett, így 298 pontot tudott bezsebelni a szezonban és ezzel együtt megszerezte 3. MotoGP világbajnoki címét.

2017-ben egy 4. hellyel kezdőtt Katarban, aztán Argentínában nem tudta befejezni a versenyt. Ezután jött egy bíztató győzelem Amerikában, és egy 2. hely Spanyolországban, ám a következő Francia Nagydíjat szintén nem tudta befejezni. Ezután a Brit Nagydíj kivételével az össze futamot teljesítette, és szinte az összesen dobogóra tudott állni. A világbajnoki cím a szezonzáró versenyig kérdéses volt, de végül idén is Marcnak sikerült 298 ponttal megnyernie a 2017-es világbajnokságot. Ezzel a 4. MotoGP világbajnoki címet szerezte meg, összetettben pedig már a 6.-at.

A 2018-as szezon úgy kezdődött, ahogyan az előző véget ért. Márquez és Dovizioso az utolsó kanyarig küzdöttek a győzelemért a szezonnyitó Katari Nagydíjon, Dovizioso végül 27 ezredmásodperccel győzte le. Az Amerikai Nagydíjon csak a 4.-ről vághatott neki a futamnak, de egy jó rajtot követően a 10. kanyartól a leintésig vezette a versenyt. Jerezben, Le Mansban, Assenben és a Sachsenringen szintén nyert, miközben riválisai csak gyengébb eredményeket értek el, így Márquez előnye a pontversenyben ugrásszerűen megnőtt. Brnóban és Ausztriában pedig az utolsó méterekig harcolt a győzelemért. Misanóban második lett, majd ezt követően zsinórban három futamot nyert, Aragóniában, Thaiföldön és Japánban. 321 pontot gyűjtött össze, így az év végi összesítésben első lett. Ezzel a 5. MotoGP világbajnoki címet szerezte meg, összetettben pedig már a 7.-at.

Ezután bevallotta, hogy a teljes szezont sérülten teljesítette, mivel még az előszezon során vállficamot szenvedett, ami aztán rendszeressé vált az otthoni edzései során, ezért ezen probléma megoldásának érdekében a szezon végeztével műtéti beavatkozást hajtanak végre a sérült bal vállán.

2019-ben a vállműtétéből felépülve újult erővel vágott bele a versenyzésbe. Karrierje legjobb szezonját futotta, hiszen az Amerikai Nagydíjon kívül mindegyik futamon dobogón tudott állni, és az összesen 19-ből 12 versenyt tudott megnyerni. 420 pontot gyűjtött össze, így az év végi összesítésben első lett. Ezzel a 6. MotoGP világbajnoki címet szerezte meg, összetettben pedig már a 8.-at. 

2020-as szezont megelőzően 4 éves szerződést írt alá a Hondával. A szezon első futamán, Jerezben leesett a motorjáról miközben Fabio Quartararót üldözte az első helyért. A bukás miatt felkarcsont-törést szenvedett, a műtét után négy nappal megkísérelte a rajthoz állást a jerezi futam időmérőjén, ám végül visszalépett. A beültetett titánlemez ugyanis túlterhelés miatt megsérült, így 13 nappal az első beavatkozást követően ismét műtétre került sor. Kihagyta az év hátralévő részét, és a következő szezon első két versenyét is.

2021-ben a Portugál Nagydíj előtt jelentette be visszatérését, és a hetedik helyen végzett. A Német Nagydíjon a második sorból indult, és a versenyen a korai köreiben az élre állt, és kitartott, így megszerezte első győzelmét 581 nap után, és sorozatban 11. győzelmét a Sachsenringen. Ezt követte egy 2. hely Aragóniában, egy 4. hely Riminiben, majd egymást követő győzelmet aratott Austinban és Misanóban. Két győzelme ellenére kiesett a bajnokságért való harcból, és úgy döntött, hogy a következő szezonban a teljes rehabilitációjára koncentrál. 142 pontot gyűjtött össze, így az év végi összesítésben hetedik lett. A szezonban 14 versenyen összesen 22 alkalommal bukott.

2022-ben a szezon második versenyén, az Indonéz Nagydíjnak az edzésein Márquez háromszor is bukott. A negyedik bukás után kórházba szállították. Nem sérült, de alkalmatlannak nyilvánították a versenyre. További ellenőrzések után kettőslátást diagnosztizáltak nála, amelyben már korábban is szenvedett. Annak ellenére, hogy 11 versenyből 5 futamot kihagyott, továbbra is a Honda éllovasa maradt. Az Aragóniai Nagydíjon visszatért, de a bajnokságot vezető Fabio Quartararo nekiütközött, majd Marquez ütközött Takaaki Nakagamival így kiestek a versenyből. Egy héttel később pályafutása 91. pole pozícióját szerezte meg a Japán Nagydíjon, a versenyt a 4. helyen zárta. Később elérte a 100 dobogós bravúrt a királykategóriában az Ausztrál Nagydíjon, és ezzel megszerezte a Honda idei második dobogós helyét. 113 pontot gyűjtött össze, így az év végi összesítésben 13. lett.

2023-ban Repsol Honda csapatánál maradt. A szezon első versenyén ütközött és megsérült, ami miatt három versenyt ki kellett hagynia. Mugellóban a második helyre kvalifikálta magát, mielőtt megszerezte volna a hetedik helyet a sprinten. A versenyből kiesett, miközben Luca Marinit üldözte a harmadik helyért.

 

ELISMERÉSEI

• Laureus Év Sportolója Díj - Az év felfedezettje (2014)
• Spanyol Nemzeti Elismerés - Az év sportolója (2014)
• A Spanyol Királyi Érdemrend Ezüstmedálja (2014)
• A Spanyol Királyi Érdemrend Aranymedálja (2016)
• Cervera város díszpolgári címe
• Nevével fémjelzett kanyar a Motorland Aragón versenypályán (10-es kanyar)

 

írta: ?, kiegészítette: Nuti

Utolsó frissítés: 2023.06.16. 18:06 Nuti által


Oszd meg!   iwiw  facebook  twitter  myspace