Starity

Összeesküvés-elmélet: a Bionic bomba

2011. augusztus 07. 14:02   |   Szerző: katara

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A napokban a chicagói Pop Music Examiner hasábjairól futótűzként terjedt el, hogy Christina Aguilera albumát, a Bionicot bojkottálták. Peter Buchanan újságíró és zenei programigazgató megdöbbentő elmélettel állt elő.

hirdetés
Összeesküvés-elmélet: a Bionic bomba

A történet 2010 márciusában kezdődik, amikor a chicagói rádiós műsorszerkesztők és DJ-k lehetőséget kaptak Christina új albuma, a Bionic meghallgatására. A visszajelzések nagyon pozitívak voltak, még az Interscope Records – amely mellesleg Lady Gaga lemezkiadója – munkatársainak megítélése szerint is nagyon jóra sikerült a felvétel. Talán túl jóra.

Mielőtt továbbmennénk, ugorjunk vissza az időben az album születése előttre. 2010 februárjában Christina a Marie Claire magazinnak adott interjúban beszélt az új nagylemezéről. Max születése után egyre több késztetést érzett, hogy azt a jókedvet, játékosságot, amit Jordan és ő kisfiukkal megélnek, átvigye a dalaiba. Tudta, hogy hangja karakteres, erős jellegének elhagyása rizikót jelenthet, de ezen összeállításon új énektechnikákat akart kipróbálni: hol könnyedebb, lazább, hol pedig érzékenyebb, suttogó. Mindezzel inkább fejleszteni akarta jelenlegi képességeit, hangjának sokszínűségét csiszolni egy árnyalatokkal telt zenei összeállításban.

Az új hangzásvilágot olyan előadókkal és dalszerzőkkel való közös munka igazolja, mint Sia Furler, Goldfrapp, Le Tigre, Ladytron, Hill és Switch – csupa olyan zenész, akik alapból a modern, elektronikus zene jeles képviselői. Az album bensőségesebb oldalát régi jó barátja, Linda Perry segítségével valósította meg.

Független zenekretikusok a megjelenés előtt a dalokról még nagyon pozitívan vélekedtek, semmilyen kivetnivalót nem találtak az albumban.

Talán az elismerő szavak azok, melyek kiválthatták néhány emberben – főként a különc megjelenésű popénekesnő pártfogóiban – az ellenszenvet, hogy elkezdték Christinát Floptinának (utánzós) nevezni, és ezen felbuzdulva a népszerű amerikai blogger, Perez Hilton kapott is az alkalmon: blogjában folyamatos lejárató bejegyzéseket indított az énekesnő ellen.


Christina Aguilera – Not Myself Tonight

Amikor az első kislemez, a Not Myself Tonight megjelent 2010 áprilisában, kezdetben szintén befogadó, nyitott fülekre talált. Ennek ellenére a rádióállomások egyre több telefonhívást kaptak, melyekben erősen kritizálták a dalt. Ekkor még a videó nem készült el.

„Nyilvánvaló, hogy e támadások pár Christina-ellenes csoport művei, és nem a hallgatóké. Ez abban is megmutatkozik, hogy az Államokban csak a legmeghatározóbb piaci erővel bíró rádióscsatornák (Chicago, Los Angeles, New York City, Miami) kaptak ilyen jellegű hívásokat” – nyilatkozta Miles Petifer, egykori programigazgató.

A dalhoz készült klip sem segített a helyzeten, de még ez sem volt olyan ártó hatású, mint Perez és Akon – aki felfedezte Lady Gagát – közös lejárató kampánya. A pletykák szerint Akon úton-útfélen azt terjesztette mindenhol, hogy a videó Madonna Express Yourself című dalának és klipjének koppintása. A sztori apró fura része, hogy a Born This Way korai verziójára többen mondták, hogy hangzásban, mondanivalóban sokkal inkább hajaz a Madonna-slágerekre.

Perez Hilton nagyon dühös lett Christinára, amikor negatív megjegyzéseket tett üzlettársára, Gagára. Kezdetektől fogva ki nem állhatta. Sajnos akkor Perez még nagyon is nagy befolyással volt a zeneipar alakulására. Ma már úgy tűnik, ő az, aki abszurd vicc (megjelenéseivel, kinyilatkoztatásaival), és Gaga karrierje is elindult lefelé a lejtőn. Ezt szintén jól alátámasztja, hogy legutóbbi albumát gyakrolatilag ingyen megkaphatta bárki” – vélekedik egy bennfentes.

Perez Hilton és <a href=
A blogger és az énekesnő. 2009. júliusában a Warner Bros segítségével céget alapított Perez Hilton, aminek fő pártfogoltja Lady Gaga.

2010. június 24-én vegyes érzelmekkel, kritikákkal áthatott közönséghez érkezett meg az album. Az előzetes eseményeknek köszönhetően esélyt sem kapott a lemez az ismertté válásra, bizonyításra, a hallgatóság jelentős része eleve elutasította. A zenei berkeken belül mozgó „jó barátok” még időben tettek róla, hogy a 23 dal (de luxe verzió) nem más, mint ócska koppintás.

Jared Stelling programigazgató hisz abban, hogy Christina lejáratása tudatos volt, és abszolút visszavezethető Lady Gagához és barátaihoz.

„El sem tudod képzelni, hogy ez a szakma milyen elveken is működik manapság, ahogy azt sem, milyen és mennyi erő lakozik egy olyan előadóban, aki mindenáron le akarja gyűrni pályatársait. Pár évvel ezelőtt Mariah Carey lefizetett pár újságírót, hogy lehúzzák Madonna turnéját. Egyikük az MSN-nél dolgozott, de ki is rúgták azonnal, amint kiderült a megvesztegetés. Szerencsére a jegyeladást az eset nem befolyásolta. De hogy valaki ilyen szintre süllyedjen, az elég szánalmas. Azonban úgy látszik, a karma nagyon is létezik, és Lady Gaga gyorsabban fog elsüllyedni, mint maga a Titanic.”

A chicagói B96 rádió nem is olyan rég alaposan átbeszélte a kialakult helyzetet: ami eddig csak egy történet volt, mára hírré nőtte ki magát, és most lépked a botrány felé. Buchanan sokaktól kapott köszönetet és bátorítást, amiért végre valaki fel meri vállalni és szóvátenni, ami évek óta folyik a zeneiparban.

Rick Sánchez a Data Analyticstől (statisztikával foglalkozó cég) felkereste Petert az ügy miatt, és többek között beszámolt arról, hogy 2010 tavaszán a legkeresettebb dal volt a Bionic előfutára.

„Az akkor adásba került dalok közül a legmagasabb játszási rotációja volt a rádiókban, garantált slágernek bizonyult. De valami történt. És nem éppen etikus dolog...”

Sánchez egy héten belül olyan adatokról értesült, hogy a dal keresettsége drasztikusan visszaesett: „Általában jellemző egy dalra, pláne, ha sláger(gyanús), hogy fokozatosan alábbhagy a népszerűsége, de nem ilyen váratlanul és hirtelen. És nem ez volt az első alakalom: korábban Céline Dion Drove All Night és Mariah Carey It's Like That dala is hasonló, manipulált aránnyal került ki a köztudatból. Sokan nem is tudják, hogy ezek a statisztikák határozzák meg, miből lehet sláger és miből nem. Azaz, ami bekerül, az esélyes, hogy befut, ami nem, az kerül a süllyesztőbe... Vagyis akkor most kiknek az érdekében állhatott szabotálni a dalt?” – teszi fel a kérdést Sánchez.

Igaz, közvetlen bizonyíték nincs a vádakra, de határozottan hiszem, hogy ez nem a véletlen műve... Fogalmatok sincs arról, hogy mekkora hatalomra tett szert Gaga a szakmában. Ő a zeneipar Tonya Hardingja. Remélem, tévedek, és jobban szeretném azt hinni, senki sem olyan hitvány, hogy mások tönkretételére vetemedjen.

Hogy az eset légből kapott, vagy megalapozott-e, jelenleg semmilyen kívülálló nem tudja helyesen megítélni, hiszen nem ismerünk minden adatot, információt, hogy le tudjuk vonni a konklúziót. Csak azok tudhatják, akik akarva akaratlanul is közvetlen résztvevőivé váltak e történetnek. És ezek az emberek előbb-utóbb beszélni fognak. Pro és kontra.

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek