Starity

Mi tart ébren éjszakánként?

2013. február 28. 16:04   |   Szerző: Starity.hu

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nem feltétlenül az a késő esti cappuccino tehet arról, hogy nem tudsz elaludni egykettőre. Íme, a legáltalánosabb, ugyanakkor legfurább dolgok, amik ébren tarthatnak éjjelente.

hirdetés
Mi tart ébren éjszakánként?

Időben ágyba mész, mégis órákon át forgolódsz, azt számolod, mennyi időd van még aludni, s folyton az időt nézed, mert nem tudsz aludni? Az álomvilág olykor nem jön olyan könnyen, az agyat néha nehezebb pihentetni, mint gondolnánk, a legtöbb esetben nem is az tehet az álmatlanságról, hogy túl sok kólát vagy kávét ittunk.

Zavaró lehet a néma csend

A teljes nyugalom és csend lehet az egyik oka annak, hogy inszomnia gyötör. Ha körülötted már mindenki nyugovóra tért, könnyebben zajt fogsz akkor is, ha még nem merültél álomba. Egy utcáról érkező autó zaja, egyetlen kutyaugatás képes kizökkenteni a nyugalomból, s az apróbb neszek hallata után még nehezebben zajlik az elalvás. Dr. Michael Breus, alvásszakértő szerint bármilyen apró berendezés, ami nem fogyaszt sok áramot, hasznos lehet az elalvás során, például az alacsony fokozatra kapcsolt ventilátor.

A kisállat számára az ágy tabu

hirdetés

Az sem előnyös, ha szőrös cimborád veled alszik, még ha nem is vagy allergiás a szőrére. Az apróbb szőrszálak könnyedén a légzőterüledetre kerülnek, onnantól kezdve pedig az ingerek önmagukért működnek. Elalvás előtt az egész tested sokkal érzékenyebb lesz, egy apró, ágyon maradt morzsa is felér egy gombostűvel, akárcsak az állati szőr. Az állandó viszketés, vakarózás vagy csak a puszta inger a tüsszentésre pedig ébren tartja a testet és az elmét is, erre pedig rátesz még egy lapáttal az is, hogyha a melletted fekvő kutya-macska mocorogni kezd. Dr. Kohler szerint, annak ellenére, hogy nagyon érzelmes dolog kisállattal aludni, jobb lenne, ha az ágyon kívül találna magának alvóhelyet.

Ha az idő rabja vagy:

Csábító dolog időnként ellenőrizni az időt, csak azért, hogy tudjuk, hány óra, mennyi idő maradt még addig, amikor ébredni kell, de ez is csak hátráltat abban, hogy teljesen kikapcsolódj. Amint utánaszámolsz, mikor érkezik a reggel, idegesebbé válsz, még ha ezt magadon nem is tapasztalod, ennek „hála” képtelen leszel relaxálni. A megoldás abban rejlik, hogy az ébresztőórát olyan messze tedd, ahol biztosan nem tudod elérni, de a digitális vekkertől is jobb, ha távoltartod magad, a vakító kijelző – vagy egy egyszerű fénycsóva a sötétben is zavarhatja a szemet annyira, hogy az befolyással legyen az agyra.

Mindig ügyelj a hőmérsékletre

Ha túl meleg vagy hideg van, a tested jelezni fog azzal, hogy felébreszt. Az ideális „alvóhőmérséklet” 18–24 Celsius-fok között van, de ez főleg személyi igényektől függ. Meg kell találnod azt a hőmérsékletet, amelyben kényelmesen érzed magad, de ha pamuttakarót és -lepedőt használsz, felesleges alaposan befűteni a szobát.

Takarjunk le minden világító objektumot

Villog a router, a laptop vagy az elosztó? Ez mind csak zavarhat az elalvásban, legalább egy órával azelőtt ki kell kapcsolni minden efféle tárgyat és készüléket, mielőtt ágyba mennél. Az okostelefonok is ellened dolgoznak, elég egy véletlen érintés, és máris fényárban úszik az egész szoba. A legjobb, ha képernyővel lefelé fordítod a mobilod, és estére rezgőre állítod, vagy teljesen némára.

Ami nem segít az elalvásban: az adrenalin

Túl izgatott vagy a holnapi dolgozat miatt, vagy egyszerűen valami jó történt azelőtt, hogy lefeküdtél volna? Így semmiképp sem tudsz ellazulni, míg ki nem üríted az elméd. A biztonság kedvéért fusd át még egyszer a tananyagot, és oszd meg néhány emberrel, mi történt korábban, mivel az izgatottság miatt az agy mindenre fókuszál, legkevésbé az alvásra. Az sem számít jó ötletnek, ha megnézel egy Walking Dead-epizódot, az adrenalin-pumpáló műsorokat (sport, hírek) is máskor ajánlatos nézni, mert körülbelül félórába telik, hogy az agyunk kiheverje az izgalmas látottakat.

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés


Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek