Starity

Tippek kezdő futóknak

2013. május 06. 22:10   |   Szerző: LoveNessa

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha kedvet kaptál a jó idő elérkeztével egy kis sporthoz, most adunk néhány ötletet a kocogáshoz.

hirdetés
Tippek kezdő futóknak

Nem is olyan rég érveltünk a futás jótékony hatásai mellett, most pedig ha megjött a kedvetek ezen indokoktól vagy esetleg attól, hogy már itt a tavasz és újjá éledt táj is, így egyre több időt lehet a szabadban tölteni, vagy más okokból, mint például az edzés, a fogyás, vagy az egészség, akkor most néhány tippet is adunk a kezdőknek a megfelelő hatás eléréséhez.

Látogass el orvoshoz

Ha tényleg komolyan gondolod, akkor bölcs dolog elmenni egy orvoshoz és alaposan kivizsgáltatni magad, hiszen ahogy a mondás is tartja: jobb félni, mint megijedni. Ha véletlenül kiderül, hogy légzési problémád, valamilyen szívrendellenességed van, túlsúlyos vagy, esetleg krónikus fáradtsággal küzdesz, akkor a futás nem a legjobb választás.

hirdetés

Ismert környéket válassz

Amikor ráveszed magad, hogy felhúzd a futócipőket fontos, hogy ne vágtass csak úgy ki a nagyvilágba, hanem pontos uticélt vagy általad ismert környéket tűzz ki célul. Senki sem szeretne eltévedni egy ismeretlen területen, főleg ha egyedül vág neki az ember.

Melegíts be

Nem is hinnéd, mennyire fontos a bemelegítés és nyújtás, ami előkészíti a testedet az intenzív mozgásra. Ennek hála a szíved és a lábaid is fel tudnak készülni az igénybevételnek, de ne felejtsd el ugyanezt végrehajtani a futás után is, ha nem szeretnéd, hogy izomlázad legyen, vagy esetleg begörcsöljön a vádlid.


Ötletek a bemelegítéshez

Kezdd lassan

Semmi értelme, ha rögtön sprintelni kezdesz, mivel egyrészt hamar elfáradsz, másrészt pedig a testednek sem tesz jót, főleg ha első nekifutásra nyomsz le egy gyors menetet, hogy minél előbb túl legyél rajta, vagy hogy villoghass mások előtt. Adj időt a testednek, hogy hozzászokjon az új mozgásformához, ugyanis a hosszú, kiadós futással az izmokat is jobban megdolgoztatjuk és tartósabb eredményt érhetünk el.

Rendszeresen ellenőrizd a pulzusod

Teljesen normális dolog, hogy ha igénybe veszed a tested, a pulzusod is megemelkedik, de óvatosnak kell lenni és ellenőrizni azt. Így csináld: tedd az ujjad a nyakadra és számold a szívdobbanásaidat 10 másodpercig, ezután a kapott számot szorozd fel 6-tal és megkapod a percenkénti pulzusodat. Ha már régóta rendszeresen futsz, ez a szám egyre jobb és jobb lesz, de ne várd, hogy egy-két nap után bekövetkezik a javulás. Ha viszont túl magas lesz a pulzusod egyik napról a másikra (5-8 szívdobbanás másodpercenként), akkor érdemes kicsit visszafogni magad és amint újra a normális kerékvágásba működik minden, ismét kezdődhet a futás.

Figyelj a tested jelzéseire

A fáradtság és az izomláz miatt nem kell megijedni, hiszen ezek normálisak ha sportolásról van szó. Viszont ha hirtelen rosszul leszel, szédülsz vagy mellkasi, háti fájdalmakat tapasztalsz azonnal meg kell állni és sétával folytatni, vagy pedig leülni pihenni. Ilyen esetben az edzést fel kell függeszteni vagy legalább is csökkenteni az intenzivitást, de ha a fájdalom nem szűnik orvoshoz kel fordulni!

Alakíts ki ütemtervet

Hogy fenntartsd a folyamatos fejlődést sokkal jobb hetente háromszor-négyszer 30 percet futni, mint egy héten kétszer 2 óra hosszáig. Nem csak a napirended lesz jobb, hanem a fejlődés is látványosabb és tartósabb.

Táplálkozz egészségesen

Ha valaki rendszeresen sportol, annak fontos az egészséges étrend is. A helytelen étkezési szokások és az egészségtelen gyorskaják könnyen tönkretehetik az addig elért eredményeket például a fogyás terén és a további fejlődést szabotálják. Lehet, hogy túl nagy közhelynek tűnik, de a gyümölcsök és zöldségek még mindig a legegészségesebbek!

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés


Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek