Starity

Ötéves a Cirque du Soleil show

2013. november 03. 09:09   |   Szerző: Éowyn

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nemrég ünnepelte a Criss Angel főszereplésével futó Las Vegas-i Cirque du Soleil előadás az ötödik évfordulóját.

hirdetés
Ötéves a Cirque du Soleil show

Egy ifjú bűvész nagyratörő álmaival kezdődött és mára a legtöbb illúziót tartalmazó, jegyeladási szempontból a legsikeresebb bűvészelőadássá vált a világon.

Criss Angel gyerekkora óta a saját bűvészműsorát tervezgette, kis maketteket épített fogpiszkálókból és egyéb háztartási kellékekből. Amikor a Cirque du Soleil nevű, világhírű cirkusztársaság az 1990-es években megújította a cirkusz világát, elmondása szerint Criss is éppen ezt akarta tenni a bűvészettel. Nem szerette, ahogyan művelik és ahogyan az emberek képzeletében él. Ehhez a csodálatos művészethez méltatlannak találta a köpenyes, varázspálcás fickó képét, aki az emberek eszébe jut a „bűvész” szó hallatán, és aki nyulakat húz elő a cilinderből, vagy nőket pakol dobozokba és szétvágja őket.

„Sok évvel ezelőtt lehetőségem adódott, hogy megnézzem a Cirque-öt egyik első tévéprodukciójában, és lenyűgözött a költőiségük és az az érzelem, amit a művészetük idézett elő. Az a fajta érzelmi varázslat, amelyet anélkül hoztak létre, hogy illúziót alkalmaztak volna. Az volt az álmom, hogy újradefiniáljam a bűvészetet, ahogyan a Cirque újra feltalálta a cirkuszt” – nyilatkozta Criss a LasVegasSunnak.

Las Vegasig azonban még hosszú és kemény munkával teli út állt előtte. Először szülővárosában, New Yorkban próbálkozott egy show színpadra állításával. Nem volt elég pénze, ezért arra kérte az édesanyját, hadd vegyen fel jelzálogot a családi házukra. Végül a 150 férőhelyes, New York-i World Underground Színház nyújtott otthont a Mindfreak című előadásának. Saját maga tervezte a díszletet és a karaktereket, olyan hatást akart gyakorolni a közönségre, hogy mindenki látni akarja.

A show 2001-ben, halloweenkor debütált. Nagy volt a bukás esélye, hiszen a szeptember 11-i események után történt mindez, amikor a Broadway előadások is szüneteltek. Habár Criss minden ismerőse őrültségnek tartotta, hogy éppen akkorra tervezi a show elindítását, ő hajthatatlan volt. A 65 perces műsor bűvésztrükköket és látványos illúziókat is tartalmazott, nagy sikerrel futott egészen 2003 januárjáig; végül több mint 600 előadást ért meg.

A bűvész egy családi tragédia és a nagysikerű Mindfreak című tévésorozata mellett elkezdte továbbgondolni és a tapasztalatai alapján újraírni leendő LasVegas-i előadását. Elért eredményei és hírneve miatt kinyíltak előtte a kapuk, 2007. március 22-én került bejelentésre egy hivatalos sajtókonferencia alkalmával, hogy a Cirque du Soleil és Criss Angel szerződést kötött egy közös előadás színpadra állítására. Az előadás a Luxor hotel direkt erre a célra átalakított, 1600 férőhelyes hipermodern színházában kapott helyet; a 100 millió dolláros szerződésben 10 év alatt 4600 előadás szerepelt.

„Ez egy kísérteties utazás Criss Angel agyának barokk színházában – az elméjének belsejében, ahogyan az élők világa és a vele egyedülálló módon összeszőtt szürreális világ között lebeg. Ezek az ő drámai illúziói, a Cirque du Soleil művészetének jól kivehető díszleteibe belemerítve. Az előadás feltárja Criss Angel találékonyságát. A hagyományos bűvészelőadásokkal ellentétben a BeLIEve túllép bármely előre kialakított elképzelésen azzal kapcsolatban, hogy mit jelent érzelmileg igazán elkötelezettnek lenni a misztikum és az illúzió művészete iránt. Képzeljenek el látomást, egy allegóriát, egy hangulat rendkívül drámai ábrázolását, egy ábrándot és egy érzelmet, amely a fény és a sötétség álomszerű hátterével kerül ellentétbe. Criss egy szürreális, rejtélyes viktoriánus nemes bőrébe bújik. Képzeletbeli felfedezőútja során találkozik Kayalával és Crimsonnal, akik a női nem két különböző formáját jelenítik meg, négy bizarr ceremóniamesterrel, és egy energikus karakterekből és táncosokból álló társulattal, akik összevegyítik a különböző, sokféle stílust egy erőteljes vizuális ünnepéllyé, a kecsesség és az érzékiség pillanatai által kihangsúlyozva. A pompás illúziók nem önálló elemként vannak ábrázolva, hanem kölcsönösen egymástól függő összetevőkként; élénk megjelenítést, fantasztikus teremtményeket és lehetetlen bűvészmutatványokat felhasználva, beleszőve az egészet a történet káprázatos, színes anyagába” – volt olvasható a Cirque du Soleil hivatalos oldalán.

Criss forradalmi áttörésre készült, a legmodernebb technológiát kutatta az élmény fokozásához.

„Amit hulladékból tákoltunk össze, akkoriban azt nem tudták kivitelezni, de ma már lehetséges. A vízióink meghaladták az akkori technológiai megvalósítást. Amit az űrsiklókhoz használnak, azt alkalmazzuk a műsorban is. Máshol ilyet nem lehet látni, nem is lehet másolni – csak ez a show és a NASA birtokolja ezt a technológiát. Olyan élményt akartam létrehozni, amely nem követője senkinek és semminek, hanem amelyet mások fognak követni.” – nyilatkozta Criss a VegasDeLuxe blognak 2008 szeptemberében.

A hosszadalmas megvalósítás és a tesztelőadások után, 2008. október 31-én volt a gála premier. A helyszíni beszámolók szerint a közönség körében nagy sikert aratott a show, jegyeladási rekordokkal és perceken át tartó álló ovációval, azonban a kritikusok vegyes kritikákat jelentettek meg. Egy részük hiányolta a tévésorozatban látható elemeket és stílust, valamint sokan nem értették az allegóriát és utalásokat tartalmazó, gondolatokat és érzelmeket kombináló történetvezetést.

Criss folyamatosan változatott az előadáson, egyre több illúziót és látványelemet adott hozzá, ehhez a színházterem tetőszerkezetét is át kellett építeni. 2010-re, a második évfordulóra már 40 új illúziót épített bele, amely több mint bármely más bűvészműsorban a világon; a táncosok és a sötét hangvételű történet pedig eltűnt.

„Az eredeti műsorban a koncepió az volt, hogy elmesélünk egy történetet. Azt hiszem, ez fantasztikusan működött volna bárki mással rajtam kívül. Az emberek azt akarták látni, amit a tévében csinálunk. Ez a színház törvénye. Nekem az egyetlen, ami számít, hogy mit gondol a közönség. Nem érdekel, hogy elismer-e a kritika, mivel nem a díjak elnyerése a célom. A néző véleménye érdekel, aki keményen dolgozott azért, hogy megvehesse a jegyet. Biztos akarok lenni abban, hogy csodálatos élményben lesz része. A kritikusoknak előre meghatározott véleményük van, és mindig azt mondom, erre az a legjobb hasonlat, hogy akár az Úristen is megjelenhet az előadásban és kettéválaszthatja a tengereket, még akkor is lehúzhatják. Ez így megy” – mondta a bűvész a VegasDeLuxe riporterének.

Criss kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedett az elmúlt években, többek között megvágta magát és kétemeletnyit zuhant. 2014 januárjától három hónapig kényszerszünet lesz, a bűvész vállát meg kell műteni – a hírek szerint a show egy ideiglenes formában kerül bemutatásra, a többi résztvevő nagyobb szerepet fog kapni benne.

„Mindent egy lapra teszek fel! Azt hiszem, ez az, amitől felmegy az adrenalinszintem és ezért lelkesedem előadóként. Perfekcionista vagyok. Soha nem fogom elérni a tökéletességet, így ez a számomra arról szól, hogy a BeLIEve a lehető legjobb műsor legyen, egészen az utolsó előadásig. Régebb óta vagyok színpadi előadó, mint televíziós. Számomra az élő az, ami számít. Minden egyes este, amikor színpadra lépek, őszinte izgatottságot érzek. Imádom előadni, mert nagyon büszke vagyok rá. Nem azt hiszem, hogy a világon mindenki szeretni fogja minden egyes részét, de abban mindenki egyetért, hogy egy hihetetlenül szórakoztató műsorunk van, nem fogható semmihez, amit valaha a bűvészvilágban eddig előadtak” – mondta a bűvész.

Criss Angel 2014 tavaszára ígéri azt a forradalmi lebegés illúziót, amelyen már három éve dolgozik – minden előadás alatt egy néző fel fog emelkedni az üléséről és vele együtt fog lebegni.

Az alábbiakban látható a jelenlegi show reklámja, amely rengeteg pozitív kritikát kapott. Alex Belfiled, a BBC riportere szerint „Az egyetlen A+ kategóriás bűvészshow Vegasban, és én láttam az összeset!”; Jay Leno azt mondta, hogy Criss Angel „A világ legnagyobb illuzionistája!”; valamint Oprah Winfrey így nyilatkozott róla: „Criss a legjobb, a legjobb, a LEGJOBB!”.

hirdetés

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek