Mitől maradnak a repülőgépek a levegőben?
Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Sokan még mindig félnek a repüléstől, pedig kimutatások szerint a legbiztonságosabb közlekedési ág. Talán azért tartanak tőle, mert nem tudják elképzelni, hogy képesek azok a több száz tonnás szerkezetek a levegőben maradni. Segítünk megérteni!
A repüléstől máig nagyon sokan tartanak, annak ellenére, hogy statisztikák szerint a legbiztonságosabb közlekedési eszköz. Ennek talán az lehet az egyik legfőbb oka, hogy sok – köztük felnőtt és tanult – ember nem tudja elképzelni, hogyan képesek azok a hatalmas, gyakran több mint száztonnás, épületnagyságú szerkezetek egyáltalán a levegőbe emelkedni és több órán, akár fél napon át ott is maradni, több száz emberrel és csomaggal a fedélzetükön. Az ember ugyanis fél attól, amit nem ismer, vagy a működési elvével nincs kellőképpen tisztában. Pedig a válasz viszonylag egyszerű, csupán arányokban kell gondolkodni.
Nézzük meg először is, hogy a repülőgépet mi emeli a levegőbe! Nyilván elintézhetnénk azzal, hogy „hát mi, szárnya van!”, azonban ez azért ennél kicsit bonyolultabb. Ahhoz, hogy a repülőgép felemelkedjen a levegőbe (és ott is maradjon), – a megfelelő aerodinamikai kialakításon és méretezésen kívül – ún. felhajtóerőre van szükség. Ez az erő a gravitációval ellentétes, és a légellenállás hozza létre. A felhajtóerő keletkezésének az egyik feltétele tehát, hogy a légellenállás minél nagyobb legyen, ami pedig úgy alakulhat ki, ha a levegő minél nagyobb felületen érintkezik egy testtel: erre szolgálnak a speciális keresztmetszetű és fomájú, hatalmas felületű szárnyak. A felhajtóerő keletkezését az alábbi animáció szemlélteti:
De ez még mindig nem elég: a szerkezetnek ugyanis viszonylagosan könnyűnek is kell lennie, vagyis az anyagsűrűsége nem lehet sokkal nagyobb a levegőénél. Nos, lehet, hogy hihetetlenül hangzik elsőre, de a repülőgépek a méretükhöz képest rendkívül könnyűek, és szerkezeteik többsége belül üres (üreges) – úgy is mondhatnánk, hogy „leginkább csak levegőből állnak”. (Összehasonlításképpen, egy közepes utasszállító repülőgép tömege üresen 100 tonna körül van, ami nagyjából megegyezik egy mozdony tömegével – csak éppen sokszor akkora.) A modern repülőgépek anyaga ráadásul műanyag-fém ötvözet, azok az alkatrészek pedig, amelyeknek erős terhelést kell kibírniuk, titánból készülnek: a titán egy olyan fém, amely viszonylag könnyű, mégis acélszilárdságú.
De térjünk vissza a felhajtóerőre. Ahhoz, hogy ez képes legyen a gépet felemelni a levegőbe, egy bizonyos sebesség elérése is szükséges, amely fokozza a légellenállást. A repülőgépek az erő-ellenerő (reakcióerő) elvén haladnak előre, vagyis a hátrafelé nagy erővel kifújt levegőáramlás (szakzsargonban: „gázsugár”) hajtja őket. Ezt a mai repülőgépeken gázturbina által működtetett sugárhajtóművek vagy turbólégcsavarok biztosítják. A gázturbina működési elve alapvetően megegyezik a belső égésű motorok (benzin- és dízelmotorok) működésének elvével, vagyis a fizikai tanulmányainkból jól ismert általános gáztörvényt használja ki: az üzemanyag – egy könnyen éghető folyadék – levegővel keverve történő elégetésével annak hőmérséklete és nyomása megnő, amelyet mozgási energiává alakítanak. A különbség csak az, hogy míg a benzin- és dízelmotoroknál ez a nyomásnövekedés egy dugattyúrendszert mozgat, addig a gázturbinánál „ventilátor”-lapátokat fújnak meg vele. A repülőgépet tehát a levegőáram viszi előre. (Az alábbi videón a Manchesteri repülőtérről felszálló gépekben gyönyörködhetünk!)
A nekifutás során, illetve a levegőbe emelkedésnél többféle sebességet különböztetnek meg, amelyeket a pilótáknak ismerniük kell. Az egyik az ún. „elhatározási sebesség”, a V1: ez az a maximális sebesség, amely alatt még le lehet fékezni a repülőgépet a pálya végéig – vagyis még meg lehet szakítani a felszállást (pl. ha a pilóta észreveszi, hogy akadály van a pályán, vagy valamilyen meghibásodás lép fel) –, felette viszont már nem. E sebességfokozat elérésekor a fedélzeti számítógép emberi hangon bemondja angolul, hogy „V1”. A gép ezután tovább gyorsul, amíg eléri az ún. „rotálási sebességet”: azt a minimális sebességet, amelynél a magassági kormány meghúzásával a gép orra elemelkedik (vagyis törzse a vízszinteshez képest „elforog” – innen kapta a nevét – és megbillen felfelé). Közben a sebesség tovább emelkedik, minek során a légellenállás és a szárnyakon keletkező felhajtóerő eléri azt a szintet, hogy az egész gépet a levegőbe tudja emelni. Egy modern sugárhajtású repülőgép felszállásához szükséges legkisebb sebesség 230–260 km/h, de felszállás után nagyon hamar felgyorsulnak 300–400 km/h-s sebességre. Az utazósebességük 800 km/h körül van. Amit még érdemes tudni, hogy miért emelkednek olyan magasra, vagyis 10–12 km magasságba. Ennek nagyon egyszerű magyarázata van: ilyen magasságban már nagyon ritka a levegő, így sokkal kevesebb energia és üzemanyag szükséges a nagy sebességű repüléshez.
A mai repülőgépeket úgy tervezték, hogy egy hajtómű meghibásodása vagy lekapcsolása esetén is biztonságosan le lehessen szállni velük a legközelebbi repülőtéren. A modern sugárhajtóművek ugyanis nagyon jó hatásfokúak és sokkal gazdaságosabbak, mint a 60–70-es években gyártott repülőgépeken lévő elődeik. Ráadásul jóval nagyobb teljesítményűek is, mint amire a repülőgép meghajtásához szükség lenne, így nem kell őket maximális teljesítményen üzemeltetni. A hajtóművek teljesítményét az ún. tolóerővel jellemzik, amelynek mértékegysége a kN (kilonewton). Például a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre jelenleg járó legnagyobb utasszállító repülőgép, az Emirates légitársaság két hajtóműves Boeing 777-300ER – becenevén a „Triplahetes” – hajtóművei egyenként 513 kN tolóerővel rendelkeznek (ez több mint 50.000 kg tömegnek felelne meg!), lapátkerekeinek átmérője pedig 3,3 méter!
Reméljük, cikkünkkel sikerült eloszlatni a repüléstől való alaptalan félelmet, s talán lesz köztetek olyan, akinek felkeltettük az érdeklődését a repülőgépek iránt. Ha kérdésed van a témával kapcsolatban, írd meg bátran kommentben! Zárásként az alábbi videón a világ legnagyobb katonai teherszállító repülőgépe, a C-5 Galaxy indulása látható, egy 2016-os légibemutatón.
Ajánlott cikkek
Szólj hozzá!
Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok
Kommentek
Legolvasottabb hírek
Chloë Grace Moretz coming outtolt.
Nézd meg, milyen jelmezt választottak!
Borotvált fejjel debütált egy SNL partin.
Édesanya lett a színésznő!
Irtó cuki fotót rakott ki.
Kiosztotta a kommentelőket.
Kiderült, mit vár el hivatalos eseményen.
Elmesélte, miért árulta el.
Hivatalosan is felvállalta.
Hiába hittek a kapcsolatukban.