Starity

Fékfolyadéktípusok: melyiket válasszuk és miért

2022. június 12. 14:02   |   

Sok autótulajdonos szeret úgy tekinteni magára, mint aki járműve legapróbb rezdülését is ismeri, kocsija pedig csillog-villog a hétköznapokban. A külcsín mellett azonban gyakran elveszik a belbecs: az apró, de annál fontosabb részletek, mint például az, hogy milyen fékfolyadékot is kíván a szeretett jármű az optimális működéshez.

hirdetés
Fékfolyadéktípusok: melyiket válasszuk és miért
Fotó: hu.depositphotos.com

Nemcsak az elhivatott, benzingőzben edződött autósok, hanem a hétköznapi felhasználók számára is hasznos tudás az eltérő tulajdonságaik miatt a különböző DOT-számokkal jelölt fékolajok közti különbségek ismerete. Mielőtt elkezdünk fékolajat cserélni, esetleg rátölteni a tartályban lévőre, mindenképp fontos tisztában lennünk néhány alapvető különbséggel e kettőt illetően.

Az apró eltérésekben rejlő lényegi különbségek

A fékfolyadékok között a DOT 3 és DOT 4 típusúak tekinthetők a leggyakoribbnak, Magyarország egyik legnagyobb motorolaj- és kenőanyag-forgalmazó webáruháza, az OlajShop.hu is széles fékfolyadék kínálattal rendelkezik.

Elsőként fontos leszögezni, hogy a DOT 3 és a DOT 4 folyadék alapanyaguk tekintetében jelentős hasonlóságot mutatnak, azonban más jellegű használatra alkották meg őket. A DOT 3-mal jelölt fékfolyadékok az általános folyadékok, melyeket leginkább hagyományos fékrendszerekben találunk. A DOT 4 már eggyel magasabb szintet képvisel: az általános rendszerek mellett ABS/ESP-rendszerekkel is kompatibilis, megbízható folyadék.

Összetevőket tekintve is találni fontos különbséget. A DOT 3 fékfolyadék a polialkilén-glikol és az éter elegyét tartalmazza. Ezen alkotóelemek szükségesek ahhoz, a fékek állandó felmelegedése mellett is ideálisan tudják továbbítani a fékerőt.

A DOT 4 típusú fékfolyadékba bórt is vegyítenek, mely a glikolhoz hozzáadva magasabb forráspontot biztosít. Emellett hatására a fékfolyadék kevésbé lesz hajlamos a páratartalom megkötésére, ami szintén extra élettartamot jelent, nemcsak a folyadéknak, hanem a komplett fékrendszernek is.

Jó, jó, de mégis melyik a jobb?

Mindkét típus sajátos pozitívumokkal rendelkezik. A DOT 3 fékfolyadéknak egyaránt rendkívül jó a száraz és a nedves forráspontja, azaz széles tartományban nyújt optimális teljesítményt, minden járműben jól működik. Hátránya ugyanakkor, hogy jobban hajlamos megkötni a vízpárát, ami élettartam-csökkenéshez vezet.

A DOT 4 komplexebb folyadék, mivel a fékrendszerek, melyekben teljesítenie kell, szintén összetettebbek, azonban kialakítása miatt segít a fékrendszerek élettamának megnyújtásában is. Bórtartalma miatt magasabb a forráspontja, illetve mivel kevésbé köti meg a vízpárát, kevésbé hajlamos korróziót okozni. Nedves forráspontját tekintve viszont rosszabbul teljesít, mint DOT 3-as társa. 

Összefoglalva tehát elmondható, hogy objektíven nem lehet jobbnak vagy rosszabbnak nevezni egyik fékfolyadéktípust sem a másiknál. Mindegyiknek megvan a speciális közege, ahol a legjobb teljesítményt nyújtja, a legjobban szolgálja autónkat.

hirdetés

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek