Fékfolyadéktípusok: melyiket válasszuk és miért
Sok autótulajdonos szeret úgy tekinteni magára, mint aki járműve legapróbb rezdülését is ismeri, kocsija pedig csillog-villog a hétköznapokban. A külcsín mellett azonban gyakran elveszik a belbecs: az apró, de annál fontosabb részletek, mint például az, hogy milyen fékfolyadékot is kíván a szeretett jármű az optimális működéshez.
Nemcsak az elhivatott, benzingőzben edződött autósok, hanem a hétköznapi felhasználók számára is hasznos tudás az eltérő tulajdonságaik miatt a különböző DOT-számokkal jelölt fékolajok közti különbségek ismerete. Mielőtt elkezdünk fékolajat cserélni, esetleg rátölteni a tartályban lévőre, mindenképp fontos tisztában lennünk néhány alapvető különbséggel e kettőt illetően.
Az apró eltérésekben rejlő lényegi különbségek
A fékfolyadékok között a DOT 3 és DOT 4 típusúak tekinthetők a leggyakoribbnak, Magyarország egyik legnagyobb motorolaj- és kenőanyag-forgalmazó webáruháza, az OlajShop.hu is széles fékfolyadék kínálattal rendelkezik.
Elsőként fontos leszögezni, hogy a DOT 3 és a DOT 4 folyadék alapanyaguk tekintetében jelentős hasonlóságot mutatnak, azonban más jellegű használatra alkották meg őket. A DOT 3-mal jelölt fékfolyadékok az általános folyadékok, melyeket leginkább hagyományos fékrendszerekben találunk. A DOT 4 már eggyel magasabb szintet képvisel: az általános rendszerek mellett ABS/ESP-rendszerekkel is kompatibilis, megbízható folyadék.
Összetevőket tekintve is találni fontos különbséget. A DOT 3 fékfolyadék a polialkilén-glikol és az éter elegyét tartalmazza. Ezen alkotóelemek szükségesek ahhoz, a fékek állandó felmelegedése mellett is ideálisan tudják továbbítani a fékerőt.
A DOT 4 típusú fékfolyadékba bórt is vegyítenek, mely a glikolhoz hozzáadva magasabb forráspontot biztosít. Emellett hatására a fékfolyadék kevésbé lesz hajlamos a páratartalom megkötésére, ami szintén extra élettartamot jelent, nemcsak a folyadéknak, hanem a komplett fékrendszernek is.
Jó, jó, de mégis melyik a jobb?
Mindkét típus sajátos pozitívumokkal rendelkezik. A DOT 3 fékfolyadéknak egyaránt rendkívül jó a száraz és a nedves forráspontja, azaz széles tartományban nyújt optimális teljesítményt, minden járműben jól működik. Hátránya ugyanakkor, hogy jobban hajlamos megkötni a vízpárát, ami élettartam-csökkenéshez vezet.
A DOT 4 komplexebb folyadék, mivel a fékrendszerek, melyekben teljesítenie kell, szintén összetettebbek, azonban kialakítása miatt segít a fékrendszerek élettamának megnyújtásában is. Bórtartalma miatt magasabb a forráspontja, illetve mivel kevésbé köti meg a vízpárát, kevésbé hajlamos korróziót okozni. Nedves forráspontját tekintve viszont rosszabbul teljesít, mint DOT 3-as társa.
Összefoglalva tehát elmondható, hogy objektíven nem lehet jobbnak vagy rosszabbnak nevezni egyik fékfolyadéktípust sem a másiknál. Mindegyiknek megvan a speciális közege, ahol a legjobb teljesítményt nyújtja, a legjobban szolgálja autónkat.
Ajánlott cikkek
Legolvasottabb hírek
Nagy erőkkel menti a menthetőt.
Nem számított rá egyáltalán.
Együtt jelent meg Charlie McDowell-lel.
Tudd meg, kik távoztak díjjal a rendezvényről!
Bejelentették a női főszereplőt.
VMA-n mutatta be a színpadon.
A húga kísérte el az énekest.
Volt egy nagyon komoly kapcsolata.
Hamarosan jönnek az új részek.
Kicsit túl tolta a cipő sarkát.