Starity

Damon Hill

Damon Hill Damon Hill nemzetisége 12155. 15rajongó 0vélemény
  • Születési név
  • Damon Graham Devereux Hill
  • Születési idő
  • 1960. szeptember 17.
  • Születési hely
  • London, Anglia
  • Foglalkozás
  • visszavonult Forma 1-es pilóta
  • Családi állapot
  • nős, 4 gyermek
  • Partner
  • Susan George
  • Magasság
  • 180 cm
  • Csillagjegy
  • Szűz
  • Linkek
  • Starity RSS-csatorna

Damon Hill életrajza


A sztáradatlapot jelenleg nem szerkeszti senki, ezért hiányos, helytelen információkat is tartalmazhat.

Gyermekkora:
Damon Hill 1960. szeptember 17-én, London Hampstead nevû városrészében született, a kétszeres világbajnok, Graham Hill fia. Apja két évvel Damon születése után szerezte elsõ világbajnoki címét. Két testvére van, Samantha és Brigitte. Brigitte korábban színésznõ volt, késõbb egy amerikai autóversenyzõ, Derek Hill menedzsere lett.
Kamaszként Hill egy nívós középiskolába járt, ám amikor 1975-ben apja, egy feltörekvõ versenyzõ, Tony Brise, valamint négy szerelõ meghalt egy repülõgép-szerencsétlenségben, 15 évesen elhagyta családját, és egy motorkerékpár-mûhelyben dolgozott segédként, hogy tanulmányainak költségeit fedezni tudja

A Formula–1 elõtt:
Hill 1983-ban motorversenyzéssel kezdte karrierjét. 1984-ben nyert is egy versenyt a Brands Hatch-i pályán. [3] Ezután abbahagyta a motorversenyzést, és egy franciaországi versenyzõiskolában az autóversenyzés alapjait is elsajátította. [3] Ebben az évben még nem indult versenyen, de 1985-ben már egész évre szóló szerzõdést kapott, a Formula–Ford sorozatban szereplõ Van Diemen csapat versenyzõje lett. Itt a szezon során összesen hét versenyen diadalmaskodott. A következõ évtõl kezdve a Formula–3-ban szerepelt. Ebben a szériában az itt töltött három év alatt három különbözõ csapatnál szerepelt. 1989-ben ismét feljebb lépett, ekkortól kezdve a Formula–3000-ben versenyzett, elõbb a Mooncraft, majd a Middlebridge Racing színeiben. Hill itt nem tudott versenyeket nyerni, legjobb eredménye a három alkalommal megszerzett pole pozíció volt.
1989-ben Hill a Formula–3000-en kívül még elindult egy versenyen a BTCC-ben is a Donington Parkban, egy Ford Sierra volánjánál, valamint ugyanebben az évben a Le Mans-i 24 órás autóversenyen is részt vett.

Forma-1:
Brabham: Hill Formula–1-es karrierjét 1992-ben kezdte a korábban már egyéni és konstruktõri világbajnoki címet is szerzett, ám ekkor már anyagi nehézségekkel küzdõ Brabham csapatnál. Az elõzõ évben, miközben a Formula–3000-ben versenyzett, már a Williams tesztpilótája volt. Hill, bár a szezon elején került a Brabham csapatához, csak a harmadik versenyen mutatkozhatott be, miután az olasz hölgy versenyzõ, Giovanna Amati szponzorai nem tudtak fizetni a csapatnak. Ezután Amati nem is kapott újra szerzõdést a Formula–1-ben. Hill a szezon során kétszer, a magyar és a brit nagydíjon is kvalifikálta magát a versenyre, miközben ez csapattársának, Eric van de Poele-nek egyszer sem sikerült. Késõbb, ezt az évet leszámítva, a Hungaroringen minden versenyen pontot szerzett.

Williams: 1993-1996
Amikor Nigel Mansell a CART-sorozatba távozott, az ekkor háromszoros világbajnok, a szezon végén a 4. címét is megszerzõ Alain Prost mellé több, nála tapasztaltabb pilóta (például Martin Brundle, Mika Häkkinen) közül Hillt szerzõdtették. Hill fizetése már ekkor elég magas, 500 000 dollár volt. Elsõ teljes szezonjában nagyon sokat profitált Prost tapasztalataiból. A Brazil- és az Európa-nagydíjon jól versenyzett, mindkétszer felállhatott a dobogó 2. fokára, miközben csapattársa mindkét versenyen mögötte végzett (elõször kiesett, majd harmadik lett). A Francia Nagydíjon is pole pozícióból indulhatott, de a futamot végül a Williams által jobban támogatott Prost nyerte. Hill nem nyújtott túl megbízható teljesítményt a szezon ezen szakaszában, ugyanis négy alkalommal is kiállni kényszerült, ebbõl kétszer, Silverstone-ban és Hockenheimben az elsõ helyrõl. Ezután viszont a brit pilóta egy hármas gyõzelmi szériát produkált, a magyar, a belga és az olasz versenyen sem talált legyõzõre. Hill nagyban hozzásegítette csapatát a konstruktõri gyõzelemhez, ám az egyéni verseny második helyérõl végül Ayrton Senna leszorította õt, miután megnyerte az év utolsó két nagydíját. Hill csapattársa, Prost a szezon végén világbajnoki címet ünnepelhetett.
A Formula–1-ben az elõzõ év világbajnoka hagyományosan az 1-es rajtszámot kapja. Ám mivel az 1992. évi világbajnok, Nigel Mansell 1993-ban már nem versenyzett a Formula–1-ben, az 1-es rajtszámot nem osztották ki. A Williams két pilótája a 0 és a 2 közül választhatott. Hill a 0-t választotta, így Jody Scheckter után a második olyan pilóta lett, aki ezzel a rajtszámmal versenyzett. Hill egyébként ezt késõbb is megtartotta.
1994-ben a háromszoros világbajnok Ayrton Senna lett Hill csapattársa. Miután az elõzõ évi világbajnok ismét nem versenyzett (Prost 1993 végén visszavonult), így Hill megtartotta a 0-s rajtszámot. A világbajnokság kezdete elõtt Sennát tartották a vb-cím legfõbb várományosának, de miután betiltották az elektronikus segédeszközöket, a Benetton, fõleg Michael Schumacher révén folyamatosan jobbnak bizonyult a Williamsnél.
Az San Marinói Nagydíj futamán Senna életét vesztette egy tragikus balesetben. Késõbb, 2004-ben Hill úgy nyilatkozott a balesetrõl, hogy szerinte ez azért történt meg, mert Senna egyszerûen túl gyorsan vette be azt a kanyart, miután egy Safety Car-os periódus után még túl hidegek voltak a gumijai. A következõ verseny Monacóban volt, ahol Hill csapattárs nélkül állt rajthoz.
A szezon ezután a Spanyol Nagydíjjal folytatódott, melyet Hill, mindössze egy hónappal Senna halála után meg is nyert, hasonlóképpen apjához, aki 26 évvel korábban hasonló módon nyert, miután csapattársa, Jim Clark életét vesztette. A szezon utolsó négy versenyére a csapatfõnök, Sir Frank Williams Coulthard helyére visszahozta a csapathoz az 1992. évi világbajnokot, Nigel Mansellt, versenyenkénti 900 000 eurós fizetésért, de az elsõszámú pilóta Hill maradt. Senna halála után a világbajnoki cím két legfõbb várományosa Hill és Schumacher lett. Bár a német pilóta a szezon elsõ felében jobban teljesített – egy alkalommal 37 pont is volt köztük a különbség –, Hill a Brit Nagydíj megnyerésétõl kezdve fokozatosan felzárkózott Schumacher mögé. A németet ezen a versenyen kizárták, miután a felvezetõ körben elõzött, és nem töltötte le a kiszabott büntetést. Schumachert a Brit Nagydíjat követõen a Belga Nagydíjon ismét kizárták, de ekkor már súlyosabb büntetést kapott: a következõ két versenyen nem vehetett részt. Mivel Hill mindhárom versenyt megnyerte, pillanatok alatt fölzárkózott Schumacher mögé. A szezon 14. és 15. versenyét felváltva nyerték meg, így az utolsó futamra maradt a döntés a világbajnoki címet illetõen.
A szezonzáró Ausztrál Nagydíjon sokáig Schumacher vezetett, de amikor az elsõ boxkiállás után visszatért a pályára, Schumacher kicsúszott, és a falat is eltalálta (nem tudni, hogy autója megsérült-e vagy nem). Az ötödik kanyarban Hill utolérte Schumachert, és lehúzódott a belsõ ívre, hogy megelõzhesse. Ám a hatodik kanyarhoz érve a két autó összeütközött, tönkretéve Hill futómûvét, így mindketten kiestek. Ezzel megmaradt Schumacher 1 pontos elõnye Hillel szemben, így õ lett a világbajnok.

Az 1995-ös szezon elõtt ismét Hillt tartották a bajnokság egyik fõ esélyesének. Ebben az évben a Williams volt a regnáló konstruktõri világbajnok, miután legyõzték a Benettont. Hill csapattársa erre az évre David Coulthard lett, aki elsõ teljes szezonját kezdte a Formula–1-ben, így egyértelmû volt, hogy ebben az évben Hill lesz az elsõ számú versenyzõ az istállónál. A szezon rosszul indult Hill számára, ugyanis Brazíliában mechanikai probléma miatt kicsúszott és kiesett, ezután azonban kétszer is gyõzni tudott, így a gyõzelmek után már õ állt a pontverseny élén. Késõbb viszont Schumacher és a Benetton folyamatosan jobbnak bizonyult a Williamseknél, és a szezon végén mindkét vb-címet õk nyerték. Ebben az évben Hill több látványos hibát is vétett, például a brit és az olasz nagydíjon, de az utolsó versenyen, Adelaide-ben az F1 egyik legsimább gyõzelmét aratta, két körrel megelõzve a második helyezett Panist.
A csalódást keltõ szezon után a csapatfõnök, Frank Williams igyekezett egyre több lehetõséget biztosítani a Hillnél sokkal fiatalabb német Heinz-Harald Frentzennek. Ám mivel Hillnek még 1996-ra is szerzõdése volt a csapattal, egy évig még biztosan nem maradt csapat nélkül.

1996-ban a Williams az egyik leggyorsabb autó volt a mezõnyben, így Hill ismét a világbajnoki címért harcolhatott. Csapattársa ebben az évben az újonc, elõzõ évi Champ Car-bajnok Jacques Villeneuve volt, aki a szezon során meglepõen megnehezítette Hill dolgát. Monacóban, ahol apja általában jól szerepelt, ebben az évben kiesett. Ezt a versenyt egyébként Olivier Panis nyerte, elsõ és egyetlen gyõzelmét aratva. Az utolsó futamon Villeneuve-nek még volt matematikai esélye a világbajnoki címre, és ezért minden tõle telhetõt meg is tett, megszerezte a pole pozíciót is. A versenyen azonban végül Hill diadalmaskodott, Villeneuve pedig kiesett, így a világbajnokságot 19 pontos elõnnyel fejezte be. Annak ellenére, hogy a világbajnoki címet Hill szerezte meg, a következõ évre már nem hosszabbítottak vele szerzõdést, helyére a német Heinz-Harald Frentzen került. Hill végül a második legsikeresebb Williams-pilóta lett 21 gyõzelmével. A Williamsnél csak Nigel Mansell volt nála eredményesebb. Hill a szezon során nyolc gyõzelmet szerzett, és mindig sikerült viszonylag elõre kvalifikálnia magát. Végül simán, 19 ponttal nyerte a világbajnokságot. A második helyen újonc csapattársa, Villeneuve végzett. Azzal, hogy Hill világbajnok lett, máig az egyetlen olyan pilóta, akinek apja is világbajnok volt. Az év végén Hill ismét megnyerte a BBC Év Sportolója díjat, ezzel a harmadik ember lett (az ökölvívó Henry Cooper és a korábbi Formula–1-es világbajnok Nigel Mansell után), akinek kétszer is sikerült ezt az elismerést begyûjtenie.

Arrows:
Miután a Williams nem hosszabbított szerzõdést Hillel, a szezon elõtt csapat nélkül volt. Több helyrõl is kapott ajánlatot, többek között a Ferraritól és a McLarentõl is. Ám Hill, mindenki meglepetésére a 20 év alatt egyetlen futamot sem nyerõ, az elõzõ évben is csak egyetlen pontot szerzõ Arrowshoz szerzõdött. Világbajnoki címének megvédése a gyenge autóval lehetetlen volt. A szezon nem is indult jól számára, ugyanis az Ausztrál Nagydíjon épphogy csak kvalifikálni tudta magát a versenyre, majd a futamon is korán kiállni kényszerült. Az Arrows, amely ebben az évben Bridgestone gumikat és Yamaha motorokat használt, ezt követõen sem volt versenyképes, és Hill egészen a Brit Nagydíjig még pontot sem tudott szerezni. Az év legjobb futama az Arrows és Hill számára is a Magyar Nagydíj volt. Az idõmérõn már azzal meglepetést keltett, hogy a harmadik helyen zárt, elõtte ugyanis az idõmérõkön a kilencedik helynél sosem tudott elõrébb végezni. Az elsõ pár kört leszámítva végig vezetett a versenyen, egészen addig, amíg az utolsó körben egy hidraulikai probléma miatt drasztikusan le nem lassult az autója. A második helyen autózó Villeneuve fél kör alatt utolérte, és félig a füvön autózva megelõzte Hillt, megnyerve ezzel a Magyar Nagydíjat, sorozatban másodszor. A magyar TV-közvetítésben Palik László kommentárja „Hova tûnt Damon Hill, Hova tûnt Damon Hill?” szállóigévé vált. Ez volt az Arrows elsõ dobogós helyezése az 1995-ös Ausztrál Nagydíj óta.

Jordan:
Annak ellenére, hogy Magyarországon a második helyen végzett, Hill mégsem maradt az Arrowsnál, hanem a Jordanhez szerzõdött. Csapattársa ebben az évben Ralf Schumacher, Michael Schumacher öccse lett. A szezon elsõ fele ismét nem alakult jól számára, egyetlen pontot sem szerzett. Elsõ jobban sikerült versenye a Kanadai Nagydíj volt, ahol bár kiesett, a verseny során vezetett is, és többször harcolt Michael Schumacherrel. Elsõ pontjait ebben az évben a Német Nagydíjon szerezte meg, itt a negyedik helyen végzett. Belgiumban, ahol szakadó esõben rendezték a versenyt, és emiatt csak nyolcan értek célba, a brit pilóta megszerezte a Jordan történetének elsõ gyõzelmét. Ezen a versenyen egyébként a második helyen Hill csapattársa, Ralf Schumacher végzett, így az elsõ gyõzelem egyben az elsõ kettõs gyõzelem is lett az istálló számára. Ez volt Hill elsõ gyõzelme azóta, hogy 1996 végén elszerzõdött a Williamstõl, amely ebben az évben egyetlen futamot sem tudott nyerni sem Villeneuve, sem Frentzen révén. Év végén a Jordan, nagyrészt Hillnek köszönhetõen, a konstruktõri versenyben a negyedik helyen végzett. Ez volt a csapat addigi legjobb eredménye.
Az 1999-es szezonnak Hill és a csapat is nagy reményekkel vágott neki. Ez a csapat részérõl sikerült is, Hill részérõl már kevésbé, ez az év ugyanis már nem sikerült olyan jól számára, mint 1998. Csak nehezen tudott alkalmazkodni a szabálymódosításokhoz, például ahhoz, hogy slick helyett bordázott gumikat használtak az autókon, emellett csapattársa, Heinz-Harald Frentzen – korábban õ került Hill helyére a Williamshez – is a szezon nagy részében legyõzte õt. Visszavonulását a Kanadai Nagydíjon való kiesése után jelentette be. A búcsút eredetileg a szezon végére tervezte, de miután a Francia Nagydíj sem alakult jól számára (Frentzen nyerte a versenyt), úgy döntött, hogy rögtön visszavonul.
A csapatfõnök, Eddie Jordan azonban rábeszélte Hillt, maradjon a szezon végéig, hogy a csapatnak legyen ideje megtalálni az utódját. A szezon második felére a holland Jos Verstappent szerzõdtették tesztpilótának. Hillnek ebben az évben már nem sikerült versenyt nyernie és dobogóra sem állhatott. Frentzen viszont sokáig esélyes volt még a világbajnokság megnyerésére is, de végül a harmadik helyen végzett összetettben, csakúgy, mint a Jordan. Hill legjobb eredménye ebben az évben egy San Marinóban elért negyedik hely volt.
Három futammal a szezon vége elõtt olyan pletykák kezdtek elterjedni, hogy az utolsó három versenyre Hill helyet cserél a Prostnál versenyzõ Jarno Trullival, ám végül a brit pilóta a Jordannél fejezte be az évet.

Sisakja: Damon Hill ugyanolyan festésû sisakot viselt, mint apja, Graham Hill. Sisakjának alapszíne sötétkék volt, teteje körül pedig függõlegesen sok kis evezõ helyezkedett el. Az evezõkkel apja a Brit Evezõs Klub-béli tagsáságára utalt (Graham Hill és felesége, Bette itt találkoztak elõször). Damon Hill ugyan nem volt tagja a klubnak, csak az apja iránti tiszteletbõl használta ezt a festést, a klub mégis hálás volt neki, hogy továbbvitte a hagyományt.

A Formula–1 után:
-Visszavonulása után Hill egy zárt körû autókölcsönzõt alapított Michael Breennel Leatherhead, Surrey-ben (Prestige and Super Car Private Members Club P1 International). Bár az autókölcsönzõ alapításában közremûködött, ezután nem vállalt szerepet az üzletben, hanem egy Audi- és egy BMW-kereskedést nyitott.
- Részt vett mind versenyautóval, mind motorkerékpárral a Goodwood Festival of Speeden, 2005-ben pedig tesztelt egy GP2-es autót, ami a több éves kihagyás után egész jól sikerült számára.
- Szerepelt egy híres angol reklámban az egyik legismertebb kommentátorral, Murray Walkerrel, melyben a Pizza Hut egy termékét népszerûsítették. Ebben a reklámban, miközben Hill és Walker pizzát rendelnek, humoros formában elhangzanak Walker korábbi Hillel kapcsolatos mondatai, például: „Hill finishes second… again!”, valamint „He's lost it! He's out of control!”
- 2005-ben szerepelt az egyik nagy sikerrel futó brit TV-sorozatban, a Top Gear-ben, ahol megfutotta az addigi legjobb idõt, 1:46,3-et. Ezt az idõt azóta többen megdöntötték, Nigel Mansell például 1:44,6-et, Jenson Button és Lewis Hamilton 1:44,7-et teljesített. A legjobb idõ (1:44,4) a sorozat rejtélyes tesztpilótájáé, The Stig-é. A sorozat mûsorvezetõje tréfásan arról beszélt, hogy a Stig tulajdonképpen Hill, de õ tagadta ezt.
- 2006 áprilisában Hill a BRDC (British Racing Drivers' Club) elnöke lett, ahol elõdje Jackie Stewart volt. A BRDC a tulajdonosa a silverstone-i pályának, így e pálya mûködtetéséért és fejlesztéséért is felelõs. Elsõ komolyabb médiaszereplése a BRDC elnökeként 2006 júniusában volt, amikor megvédte az addigi legjobb brit pilótának számító Jenson Buttont. Ebben a nyilatkozatában Hill elmondta, hogy szerinte nem a pilóta, hanem a Honda gyenge autója felelõs Button visszafogott teljesítményéért.
- Hill 2006-ban kis idõre visszatért az autóversenyzéshez, amikor Silverstone-ban a Grand Prix Masters keretében egy 600 lóerõs autót tesztelt. Késõbb egy interjúban azt mondta ezzel kapcsolatban, hogy élvezte a tesztet, és elképzelhetõnek tartotta, hogy versenyeken is rajthoz áll (késõbb a sorozat megszûnt, így a teszten kívül nem vett részt a versenysorozatban).
- Hill kétszer szerepelt szakkommentátorként az egyik brit TV-csatornán egy másik korábbi brit versenyzõvel, Martin Brundle-lel. Ezenkívül több interjújában elmondta véleményét a Formula–1 aktuális történéseivel kapcsolatban.

Zenei karrierje
Damon Hill a Sex, Hitler and the Hormones nevû punkegyüttes gitárosa, melyet régi barátaival alapított néhány éve. Több versenyhétvégén is felléptek már.
Korábban, még aktív versenyzõként, ugyancsak a versenyek keretében lépett fel egy korábbi együttesével, melynek többek között akkori csapatfõnöke, Eddie Jordan is tagja volt.
Legsikeresebb együttese a The Conrods volt, amely 2003-ig volt aktív. Ezt az együttest Hill visszavonulása után alapította, és többek között a Rolling Stones és a Beatles számait dolgozták fel. Ez a banda is Formula–1-es versenyeken, valamint TV-mûsorokban és kisebb rendezvényeken szerepelt

Magánélete
Nõs, felesége Georgie (1961. április 29. – ), négy gyermek apja.
Gyermekei: Oliver (1989. május 4.), Joshua (1991. január 9.), Tabitha (1995. július 16.) és Rosie (1998. február 1.).
Idõsebb fiuk, Oliver Down-szindrómával született, ezért Hill és felesége sokat jótékonykodik a betegséggel kapcsolatos kutatások segítése érdekében.

szerkeztõk Necros és Linus

Utolsó frissítés: 2011.12.22. 18:06 által


Oszd meg!   iwiw  facebook  twitter  myspace