Starity

Oscar Piastri

Oscar Piastri Oscar Piastri nemzetisége 18187. 1rajongó 0vélemény
  • Születési név
  • Oscar Jack Piastri
  • Születési idő
  • 2001. április 06.
  • Születési hely
  • Melbourne, Victoria, Australia
  • Foglalkozás
  • autóversenyző
  • Családi állapot
  • hajadon
  • Magasság
  • 178 cm
  • Eredeti hajszín
  • barna
  • Szemszín
  • barna
  • Csillagjegy
  • Kos
  • Linkek
  • Hivatalos weblap
  • Twitter-oldal
  • Starity RSS-csatorna
  • Kapcsolódó sztárok
  • Lando Norris

Oscar Piastri életrajza

KEZDETEK
Oscar Jack Piastri 2001. április 6-án született Melbourne-ben, Ausztráliában, Chris és Nicole gyermekeként. Melbourne egyik külvárosában, Brightonban nőtt fel. Három idősebb lánytestvére van. Olasz, jugoszláv és kínai felmenőkkel is rendelkezik. Magántanuló volt a Haileybury College Melbourne-ben, majd az angliai Haileybury and Imperial Service College-ban folytatta tanulmányait sportösztöndíjjal. Chris Piastri fia szerelőjeként szolgált korai versenyzési évei alatt Ausztráliában, jelenleg pedig a HP Tuners, egy járműdiagnosztikai autóipari szoftvercég alapítója és tulajdonosa. 

KARRIER

Gokart
Mielőtt gokartos karrierjét elkezdte volna, nemzeti szinten versenyzett távirányítós autókkal. Gokartozni 2011-ben kezdett el, és már 2014-ben komolyabb szinten versenyzett, és különböző ausztrál versenyeken és bajnokságokon indult. 2017-ben a Ricky Flynn Motorsport társaságában kezdett részt venni az európai és más CIK-FIA által jóváhagyott gokartbajnokságokon. 2016-ban az Egyesült Királyságba költözött, hogy tovább folytassa versenyzői pályafutását. A 2016-os bahreini világbajnokságon hatodik lett. 

Formula 4
2016 elején megszerezte első jelentős szponzorációját, a HP Tuners-től (aminek alapítója és tulajdonosa az apja), amely segített finanszírozni versenyzői karrierjét. Még ebben az évben a Forma-4-es Egyesült Arab Emírségek bajnokság kiválasztott fordulóiban debütált együlésesben a Dragon F4-gyel, két dobogós helyezést elérve, ezzel a bajnokságon a hatodik helyezett lett.

2017-ben a TRS Arden Junior Racing Team tagjaként indult a brit F4-es bajnokságon. Ott hat győzelmet és hat pole pozíciót szerzett, de az összesítettben csak a második helyen végzett Jamie Caroline után. Később egy 2022 szeptemberi interjúban a Red Bull Racing igazgatója, Christian Horner elárulta, hogy elszalasztotta a lehetőséget, hogy Piastrit a Forma 4-es évei alatt a junior csapathoz szerződtesse. 

Formula Renault Eurocup 
2018-ban Piastri debütált a bajnokságban, újraegyesülve az Ardennel. Három dobogós helyezést ért el, ami közül a legjobb egy második hely volt a hockenheimi futamon. A szezont a kilencedik helyen zárta a bajnokságban.

2018 decemberében bejelentették, hogy Piastri a címvédő R-ace GP csapathoz igazol a 2019-es bajnokságra. Az első győzelmét a sorozatban Silverstone-ban szerezte, majd másnap ugyanitt megismételte a sikert. Ő lett az első versenyző, aki 2019-ben három futamot nyert, miután júliusban győzött Spa-Francorchamps-ban. Végül ő lett a bajnok, miután az utolsó fordulóban, Yas Marinában egy győzelmet és egy negyedik helyezést ért el. 

FIA Formula 3 bajnokság
2019 októberében csatlakozott a szezon utáni teszteléshez a címvédő FIA Formula 3 csapat, a Prema Racing színeiben. 2020 januárjában az olasz csapat aláírta Piastrit a közelgő szezonra, Logan Sargeant és a 2019-es Formula Regional European bajnok Frederik Vesti mellé.

Piastri harmadikként rajtolt a Red Bull Ringen debütáló versenyén. Az első kanyarban ütközött a pole-pozíciós Sebastián Fernández-zel, de elkerülte a sérülést, és megnyerte a versenyt. Kijelentette, hogy "azt hitte, hogy az első Formula 3 versenye az első 10 másodpercben véget ért". Piastri három egymást követő második helyezést ért el mindkét hungaroringi versenyen és az első silverstone-i főversenyen. A következő silverstone-i sprintversenyen,  egy beragadt DRS miatt nem tudta folytatni a versenyt. Csapattársa, Sargeant átvette a bajnokság vezetését a második silverstone-i főverseny után, miután Oscar problémákkal küzdött az időmérőn. Az ötödik helyről rajtolt a barcelonai sprintversenyen, de több autót megelőzve az első kör végére átvette a vezetést. Megtartotta pozícióját, és megszerezte második győzelmét. Hamar vissza is szerezte a bajnokság vezetését azzal, hogy az ötödik helyen végzett a következő Spa-Francorchamps-i főversenyen, de ismét visszaesett, miután büntetést kapott egy szabálytalan előzésért a sprintversenyen, amit Sargeant nyert meg.

Piastrit a monzai időmérőn megbüntették Jake Hughes akadályozásáért, és a főversenyen a 15. helyről rajtolt. A verseny végére a harmadik helyre küzdötte fel magát, Sargeant ütközése révén ismét átvette a bajnokság vezetését. Piastri kiesett a sprintversenyen, miután Clément Novalak nekiment, de egy korábbi eset miatt, amikor David Beckmann-t leszorította a pályáról, öt helyes rajtbüntetést kapott a következő versenyre. Kiesése ellenére Piastri megtartotta a bajnokság vezetését, miután csapattársai összeütköztek egymással. A Mugello Circuit záró főversenyén a 16. helyről rajtolt, és pont nélkül zárt, miután a 11. helyen végzett. A bajnoki rivális Sargeant a hatodik helyen végzett, így mindkét versenyző 160 ponttal állt az utolsó verseny előtt. Sargeant hat hellyel Piastri előtt rajtolt a sprintversenyen, de az első körben ütközés miatt kiesett. Piastri egyetlen megmaradt riválisa, Théo Pourchaire nem tudta áthidalni a pontkülönbséget, és Piastri a hetedik helyen végzett, ezzel megszerezve a bajnoki címet, három ponttal megelőzve Pourchaire-t és négy ponttal Sargeant-et.

FIA Formula 2 bajnokság
2020 decemberében bejelentette, hogy a Prema Racing csapatával folytatja a Formula 2-ben, a távozó Mick Schumacher helyére lépve, és a Ferrari Driver Academy tagjával, Robert Shwartzmannal lesz csapattárs a 2021-es szezonban. Az első versenyén ötödik lett. A második versenyen a hatodik helyről indult, majd több előzész követően az utolsó körben megelőzte az Alpine junior Zhou Guanyut, így megszerezte első Formula 2-es futamgyőzelmét. A főversenyen a nyolcadik helyről rajtolt, és a 32 körös verseny 13. körére átvette a vezetést, de két körrel a vége előtt ütközött Dan Ticktummal, és kiesett. Ezután két egymást követő második helyezést ért el a monacói fordulóban, és ezzel a bajnoki pontverseny második helyére került Zhou mögött. 

Az első bakui sprintversenyen kiesett egy első körös ütközés miatt, de a főversenyen második lett. Pole pozíciót szerzett Silverstone-ban, és az első sprintverseny hatodik helyezésével átvette a bajnokság vezetését. A negyedik forduló végén öt ponttal vezette a bajnokságot Zhou előtt. Monzában megszerezte első főverseny-győzelmét, amely során a 25. körben Zhouval csatázott, és növelte a bajnoki előnyét egy újabb pole pozícióval és győzelemmel Szocsiban. Oscar lett a második versenyző a szezonban Jüri Vips után, aki ugyanazon a hétvégén két versenyt nyert meg, miután első lett a dzsiddai második sprintversenyen, és az élen állt, amikor a főversenyt félbeszakították. Az ausztrál az első yas marinai versenyen szerzett dobogós helyezéssel biztosította be a bajnoki címet, így ő lett a harmadik versenyző, aki újoncként nyerte meg a bajnokságot. Szezonját egy főverseny-győzelemmel zárta, amely a negyedik győzelme volt zsinórban, és így hat futamgyőzelemmel fejezte be az idényt, többel, mint bármelyik másik versenyző abban az évben. 

Formula 1

Renault/Alpine teszt- és tartalékversenyző (2020-22)
Piastri 2020 januárjában csatlakozott a Renault Sport Akadémiához. Az FIA Formula 3 bajnokság megnyerése után 2020 októberében részt vett első Forma-1-es tesztjén a Renault F1 csapatával, ahol a Renault R.S.18-at vezette a Bahrain-ben, az akadémia többi versenyzője, Christian Lundgaard és Zhou Guanyu mellett. 2021-ben továbbra is, a most már Alpine Akadémiának nevezett program része volt, és decemberben az Alpine A521-est vezette a szezon utáni fiatal versenyzők tesztjén a Yas Marina Circuit-en. 

A Formula 2 bajnoki címének megszerzése után Piastri az Alpine F1 Team tartalékversenyzője lett a 2022-es szezonra. Emellett a McLaren tartalékversenyzőjeként is elérhetővé vált a két csapat közötti megállapodás alapján. Az A521-es Alpine autóval vett részt a szezon során több tesztelésen, többek között a Circuit of the Americas, a Losail International Circuit és a Silverstone Circuit pályákon. A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl később megerősítette, hogy Piastri egy korábbi specifikációjú McLaren autóval privát kétnapos tesztelést végzett a Circuit Paul Ricard-on a São Paulói Nagydíj előtti héten. 

Szerződésviták és a Szerződéselismerési Bizottság meghallgatása 
2022 júniusában arról számoltak be, hogy Piastri 2023-ban a Williams csapatnál fog versenyezni kölcsönben az Alpine-tól, akik Esteban Ocont és Fernando Alonsót tervezték megtartani. Azonban augusztusban Alonso bejelentette, hogy elhagyja a csapatot, és a visszavonuló Sebastian Vettelt váltja az Aston Martinnál. Az Alpine ezt követően hamar be is jelentette, hogy Piastri csatlakozik pilótaként 2023-ban, bár a sajtóközlemény nem tartalmazott idézeteket Piastritól. A fiatal versenyző azonnal visszautasította az Alpine bejelentését egy Twitter-bejegyzésben, kijelentve, hogy nem írt alá szerződést a csapattal, és nem lesz a versenyzőjük 2023-ban. Az Alpine csapatfőnöke, Otmar Szafnauer kritizálta Piastri lépését és "emberi integritását", mondván, hogy hűséget várt volna el a korábbi akadémiai versenyzőtől, és bírósági eljárással fenyegette meg a szerződés ügyében.

Az FIA Szerződéselismerési Bizottsága (CRB) 2022. augusztus 29-én meghallgatást kezdett annak megállapítására, hogy Piastri az Alpine-nal szerződésben áll-e, vagy szabadon csatlakozhat másik csapathoz 2023-ban. Ha az Alpine nyerte volna az ügyet, kötelezhették volna Piastrit, hogy teljesítse a szerződését és versenyezzen náluk 2023-ban, vagy kompenzációs díjat kérhettek volna a szolgálataiért más érdeklődő csapatoktól. A Holland Nagydíj előtt a CRB az Alpine ellen döntött, és Piastri McLarenhez való átigazolását hamarosan megerősítették. A végső ítéletükben a CRB feltárta azt is, hogy Piastri 2022. július 4-én írta alá a McLarennel kötött szerződését, egy nappal a Brit Nagydíj után. Ez a szerződés kezdetben csak egy tartalék szerepet garantált neki 2023-ra, egy versenyzői ülésre való előléptetést pedig attól tették függővé, hogy a Woking-i csapat meg tud-e egyezni Daniel Ricciardo szerződésének felbontásáról – amit a Belga Nagydíj előtt meg is tettek. Később Oscar elmondta, hogy a közte és az Alpine között kialakult bizalmi válság állt a döntése mögött.

McLaren (2023–jelenleg) 
2023-ban csatlakozott a McLaren csapatához Lando Norris mellett. Szezonját vegyes eredményekkel kezdte, többek között ki kellett szállnia a versenyből a Bahreini Nagydíjon műszaki probléma miatt. Az első pontjait az ausztráliai, hazai versenyén szerezte meg nyolcadik helyével. A következő versenyek közül 11. helyezést ért el Azerbajdzsánban, 19. lett Miamiban, majd 10. helyen zárt Monacóban, ahol szezonbeli második pontszerzését érte el. Ennek ellenére erős időmérő teljesítményeket nyújtott, kilencedikként rajtolt Spanyolországban és nyolcadikként Kanadában, balesete ellenére is. Kanadában az élre is állt néhány pillanatig, mielőtt a biztonsági autó kijött volna, de a verseny újraindítása után több helyet veszített, és tizenkettedikként végzett, miután Norris öt másodperces büntetést kapott. A Brit Nagydíjon, új autófrissítésekkel, Piastri élete legjobb időmérő eredményét érte el a harmadik helyezésével, és a versenyt karriercsúcsként negyedikként zárta, alig lemaradva a dobogóról. Magyarországon negyedikként rajtolt és ötödikként végzett, miután rövid időre második helyen haladt az első boxkiállások előtt. 

A belgiumi sprintversenyen a második helyen kvalifikálódott és az első alkalommal vezetett több körön keresztül is Max Verstappen előtt. A sprintversenyen másodikként végzett, és erős pozícióban volt a főversenyre, de az első körben kiesett Carlos Sainz ütközése miatt. Ennek ellenére röviddel ezután szerződéshosszabbítást írt alá a McLaren-nél 2026 végéig. Továbbra is kitűnő teljesítményt nyújtott a McLarennel, első dobogós helyezését a Japán Nagydíjon érte el, ahol harmadik lett csapattársa, Norris mögött. Ezzel az eredménnyel ő lett az első olyan újonc 2017 óta, aki dobogós helyezést ért el első évében. Ezt követően megszerezte első sprintversenyes győzelmét a Katar Nagydíjon, miután pole pozícióból rajtolt. A főversenyen másodikként végzett, karriercsúcsot jelentve a Formula 1-ben, és két egymást követő nap is a nap versenyzője díjat is elnyerte. Első szezonját az előkelő 9. helyen zárta 97 ponttal.

Írta: Selz

Utolsó frissítés: 2024.07.02. 20:08 Selz által


Oszd meg!   iwiw  facebook  twitter  myspace