Starity

Tom Chilton

Tom Chilton Tom Chilton nemzetisége 17612. 3rajongó 0vélemény
  • Születési név
  • Thomas James Chilton
  • Becenév
  • Tom, Chili
  • Születési idő
  • 1985. március 15.
  • Születési hely
  • Reigate, Egyesült Királyság
  • Foglalkozás
  • Autóversenyző
  • Családi állapot
  • elvált, 2 gyermek
  • Partner
  • Georgina Neville
  • Eredeti hajszín
  • barna
  • Szemszín
  • kék
  • Csillagjegy
  • Halak
  • Linkek
  • IMDB-adatlap
  • Hivatalos weblap
  • Twitter-oldal
  • Facebook-oldal
  • Starity RSS-csatorna
  • Kapcsolódó sztárok
  • Tom Coronel Max Chilton Yvan Muller

Tom Chilton életrajza

MAGÁNÉLET

Thomas James Chilton 1985. március 15-én született Reigate-ben, Grahame és Nadine Chilton gyermekeként. Tesvére, Max szintén autóversenyző. A középiskolát szintén Reigate-ben végezte el, már ekkor elkezdett érdeklődni az autóversenyzés iránt.

Tom két fiúgyermek, Freddie és Rupert édesapja. Gyermekei édesanyját, Elle Norrie-t 2014 augusztus 15-én vette el feleségül, két nappal később pedig megtartották Freddie keresztelőjét. Elle-lel később a média teljes kizárásával elváltak. Tom 2017 szeptembere óta Georgina Neville-lel van együtt.

KARRIER

Brit Túraautó Bajnokság
A BRSCC T-autó és szalonautó bajnokságai után 2001-ben Tom figyelme a Brit Túraautó Bajnokság, vagyis a BTCC felé kezdett irányulni. 2002-ben bizonyíthatta is, hogy mit tud, amikor megkapta egy  Vauxhall Astra Coupé ülését a Barwell Motorsportnál. Főnökeit lenyűgözte gyorsasága és tapasztalansága ellenére már az első szezonjában a 15. helyen végzett a bajnoki tabellán, az 5. legjobb független versenyzőként.  

2003-ban az Arena Motorsporthoz szerződött, Matt Neal és Alan Morrison mellé, ahol a szezont kilencedikként fejezte be. 2004-ben ismét a csapattal maradt, ekkor azonban már egyedül, mert az Arenának csak annyi pénze volt, hogy egy autót indíthassanak Chiltonnal. Erre az autóra azonban panasza nem lehetett, hiszen a szezon kilencedik futamán, Silverstone-ban, amivel sikerült a legfiatalabb BTCC futamgyőztessé avanzsálódnia. Sikerét kereken húsz futammal később, a szezon 29. futamán megismételte a Donington Parkban. Ezt a szezont is a kilencedik helyen fejezte be. 2005-ben az az Arenánál folytatta. Habár a szponzorukat elvesztették, sikeres évet tudhattak maguk mögött: 4 futamgyőzelemmel, 1 második hellyel és 4 harmadik hellyel az ötödik helyen zárta a bajnokságot. Mindezt úgy, hogy egyéb versenysorozatok miatt a 30 futamból mindössze 24 futamon tudott jelen lenni.

Ezután két évet a VX Racingnél töltött. Sem 2006-ban, sem 2007-ben nyem tudott nyerni Chilton, éppen ezért a pontversenyben is visszacsúszott a 7. , illetve a 9. helyre. Miután pedig a csapattársa köré építették az autót, két elszomorító év után úgy döntött, hogy búcsúzik a VX-től.

2008-ban a Team Halfords színeiben indult. 2005 óta pedig ismét futamgyőzelmet tudhatott magáénak, méghozzá biztos fölénnyel, a Brads Hatch-i versenypályán. Ennek a győzelemnek köszönhetően a pontverseny 10. helyén végzett. 

2009-ben Chilton az Aon csapathoz szerződött. Ez az év inkább a kísérletezgetésekről és a fejlesztésekről szólt, ezért az évet a tabella 13. helyezettjeként fejezte be. 2010-re az autón végzett fejlesztések, az autó már sokkal versenyképesebb volt, az első öt pole-ból négyet Chilton szerzett meg. A snettertoni második futamon mindkét Aonos autó dobogón volt, Silverstone-ban pedig dominált a csapat: Tom három futamból kettőn tudott győzedelmeskedni és a harmadik futamot is csapattársa nyerte meg. Az összesített pontversenyben végül ötödik lett, azonban két ponttal megelőzve a második helyezettet elnyerte az Independents Trophyt. A 2011-es idényre a csapat egy új autóval nevezett be, amire a szabálymódosítások miatt volt szükség. Új autó lévén, az eredmények szegényesen jöttek, de így is köthető két győzelem Tom nevéhez. Végül hetedikként végzett a bajnokságban.

Túraautó Világbajnokság
Tom 2012-ben debütált a WTCC-ben, szintén az Arena Motorsport színeiben. Csapattársa az a szintén újonc James Nash volt, akivel már a BTCC-ben is együtt versenyeztek. Mivel a BTCC-ben gyári és privát alakulat csapat tagja is volt, ezért annak ellenére, hogy privát színekben indult, ebben az évben kizárták a Yokohama Kupa értékelésből. A pontok nehézkesen jöttek, éppen ezért 19. helyen végzett az összesítettben, két hellyel csapattársa mögött. Év végén az Arena bejelentette, hogy távozik a WTCC-től, ezért Chiltonnak új lehetőségek után kellett néznie.

A 2013-as évre az RML alakulathoz szerződött, ahol nem más volt a csapattársa, mint az akkor még háromszoros világbajnok Yvan Muller. Tom már az első futamon a második helyet szerezte meg, az Egyesült Államokban pedig megszerezte a pole-t. A pole-t később győzelemre válthatta, miután ügyesen védekezett Tiago Monteiro támadásaival szemben. Az összesített pontversenyben végül ötödik lett.

2013 decemberében jelentette be Tom, hogy 2014-től az olasz ROAL Motorsport csapat tagja lesz és egy TC1-es Chevrolet Cruze-t fog vezetni. Legnagyobb sikere ebben az évben Pekingben volt, ahol megszerezte a pole-t és az első futamon győzelmet is aratott. Ezzel ő lett az egyetlen nem-Citronenes versenyző, aki 2014-ben első futamon nyerni tudott. Az összesített értékelésben végül nyolcadik lett.
2015-ben ismét a ROAL-nál folytatta. A legjobb eredménye a szezon első felében egy harmadik hely a Hungaroringen, Michelisz Norbi és csapattársa, Tom Coronel mellett. Ennek ellenére a Yokohama Kupa értékelésében sokáig Michelisz Norbi mögött a második helyen állt, ez csak az utolsó pár versenyhétvégén változott meg, amikor Mehdi Bennani átvette tőle ezt a pozíciót. A szezont végül a bajnoki pontverseny 11. helyezettjeként zárta 96 ponttal, a Yokohama Kupában pedig 3. lett, 127 ponttal. Ugyan az egyéni Yokohama Bajnokságot megnyernie nem sikerült, konstruktőriben a ROAL vihette haza a trófeát.  

2016. február 4.-én erősítették meg a már mindenki által tényként kezelt hírt, hogy Chili 2016-tól a Sébastien Loeb Racing színeiben fog versenyezni. Tomnak nehéz volt az átállás Chevrolet-ről Citroënre, ami meg is látszott az év első versenyhétvégéjén. Már a Q2-be sem jutott be, valamint csak a fő futamon tudott pontot szerezni. Szerencsére hamar maga mögött hagyta a nehézségeket: Magyarországon mindkét futamon stabil pontszerző helyen ért célba (egyszer a dobogó második fokán), a Nürburgringen pedig először az idei évben bejutott a Q3-ba is, a futamokat pedig a 2. és 3. helyen fejezte be. A stabil eredmények után végre lehetőséget kapott a Citroentől is, hogy a Moscow Raceway-en Mehdi Bennani helyett ő képviselje a Loeb Racinget a MAC3-ban, ahol a MAC3 történetének addigi egyetlen előzését mutatta be. A futamok során azonban Tomon is kifogott az esős időjárás és mindkétszer a dobogós helyezéseken kívül végzett.
 A szezon második felében szerezte meg legjobb 2016-os eredményét és a nyitó futamot megnyerte Argentínában. A szezont végül 8. helyezettként zárta 163 ponttal és második helyen a Yokohama Trophyban.

Tom a BTCC-s visszatérés bejelentésekor hangoztatta, hogy nem szeretné ott hagyni a "nagy testvért" sem, szeretné egyszerre csinálni a két sorozatot. Sikerült is megegyeznie szponzoraival, illetve csapatával, így a 2017-es szezonban ismét a Sébastien Loeb Racing versenyzőjeként láthatjuk viszont. Az első futamot Marrakechben rendezték, ahol Tom a nyitó futamon egy bakinak köszönhetően a mezőny végére került. Innen először Nagy Dani, majd Tom Coronel megelőzésével a hetedik helyen ért célba. A fő futamon pedig ötödikként látta meg a kockás zászlót. A szezon során három nyitófutamos győzelmet (Olaszország, Japán és Katar), egy második helyet a hungaroringi nyitó futamon és három főfutamos harmadik helyet (Hungaroring, Kína, Makaó) sikerült szereznie. Az év során összesen 248,5 pontot gyűjtött (Kínában fél pontokat osztogattak, mert a nagy eső miatt csak három kört ment a mezőny, azt is biztonsági autó mögött), ezzel pedig bebiztosította magának a harmadik helyet a világbajnoki tabellán, valamint az első helyet a WTCC Trophyban.

Visszatérés a BTCC-be
2016 decemberében megerősítették az addig csak pletykaszinten jelen lévő híreket, miszerint az idősebbik Chilton testvér 2017-ben valóban visszatér a Brit Túraautó Bajnokságba. Chili a Power Maxed Racingnél kapott lehetőséget és a szintén visszatérő Vauxhall márka Astra típusát vezette. Az első versenyhétvégét Brands Hatchben rendezték meg, ahonnan egy tizedik, egy nyolcadik és egy harmadik helyezéssel lett gazdagabb. A legkiemelkedőbb eredménye a szezonban ezután egy ötödik hely, szintén Brands Hatchben, az utolsó versenyhétvégén. 100 pontot gyűjtött összesen, ami a 15. helyre volt elég a bajnoki tabellán.

A szolid eredményekkelbefejezett visszatérése azonban nem tántorította el Tomot a további folytatástól. 2017 decemberében bejelentette, hogy 2018-ban már csak egy sorozatra fog fókuszálni és az a Brit Túraautó Bajnokság lesz:

"Teljesen egy sorozatra fogok fókuszálni a következő szezonban, a BTCC-re. Imádom az ottani rajongókat és imádom a versenyeket. Ez egy nagyon versenyképes bajnokság, nincs még egy sorozat a földön, ami ennyire közel lenne hozzá. Minden győzelem és pódium egy különleges érzés."

Chili a Team Shredded Wheat Racing csapat tagja lett és hasonlóan 2010-hez, amikor Független Bajnok lett, ismételten egy Ford Focus volánja mögül vágott neki a szezonnak. Az első versenyhétvégét szokás szerint Brands Hatchben rendezték meg, amelynek első futamán egy ötödik helyet tudott megszerezni. A szezon folyamán két harmadik helyezést (Oulton Park, Rockingham), három második helyezést (Oulton Park, Croft Circuit és Silverstone), valamint egy első helyezést (Knockhill) tudott megszerezni. Ennek eredeményeképpen a szezont harmadik helyezettként zárta a bajnoki összetettben, összesen 266 ponttal.

2019-ben nem történt változás a csapata, illetve autója terén. Első versenyüket szokás szerint Brands Hatchben tartották, aminek első futamán Tom a harmadik, a harmadikon pedig második lett. A szezon során még kétszer állhatott fel a dobogó legalsó fokára (Croft első futam, illetve a szezonzáró Brands Hatchben az első futamon). Legjobb eredményét a Croft Circuiten megrendezett harmadik futamon érte el, amikor elsőként láthatta meg a kockás zászlót. Összesen 200 pontot szerzett az egyéni ranglistán, ami a 10. helyre volt elegendő.

2020-ban Tom csapatot váltott és elszegődött a BTC Racinghez. Csapattársai Josh Cook és Michael Crees, akikkel egy Honda Civic Type R-t vezetnek. A szezon a koronavírus járvány miatt a szokásosnál később kezdődött, a szokásoktól eltérően a Donington Parkban. Jelenlegi legjobb helyezései két darab harmadik hely (Knockhill, Croft Circuit).

ÉRDEKESSÉGEK

» A 2010-es Brands Hatch-i futamon a HiQ egyik nagyköveteként jelent meg. Ez azt jelentette volna, hogy a mellrák elleni kampány részeként rózsaszín sisakot és pólót visel. Tom azonban kicsit tovább ment: az ügy érdekében teljesen befestette a haját rózsaszínre.
»  Kutyusukat Baloonak nevezte el, a kedvenc Dzsungel könyve karaktere után.
»  A futamokat rendszeresen szemüvegben viszi végig.
»  Saját vállalkozása is van, Tom Chilton's Hot Laps néven
» Ő az egyedüli versenyző, aki egy szezonon belül egyszerre versenyez a WTCC-ben és a BTCC-ben is.

Az életrajzot írta: Szandi0820

Top Gear szereplések:
- 5. évad 5. epizód
- 6. évad 1. epizód
- 10. évad 6. epizód
- 12. évad 5. epizód
- 20. évad 2. epizód

Take me out
- 1. évad 4. epizód

Utolsó frissítés: 2020.10.26. 17:05 Szandi0820 által


Oszd meg!   iwiw  facebook  twitter  myspace