Starity

Márkatörténet: Twinings

2014. november 18. 11:11   |   Szerző: H.P.K.

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Twinings tea meghódította a világot. A márka több mint 300 éves múltra tekint vissza, így van is miről beszámolni vele kapcsolatban. Ezt az izgalmas történetet meséljük most el.

hirdetés
Márkatörténet: Twinings

Abban az időben, amikor még a kávé volt az igazán népszerű ital, volt egy ember, Thomas Twining, aki szembe ment az árral és elkezdte népszerűsíteni a teát és ezzel együtt a tea őszinte szeretetét is. Később aztán ezen ember szenvedélyének tárgya, ez az eleinte kevéssé ismert ital lett egy egész nemzet kedvenc forró szürcsölnivalója. A Twinings saját bevallása szerint a tea sokkal többet jelent számukra holmi italnál. Az angolok életének, mindennapjainak részévé vált, a márka pedig már a sokadik generáció óta a tea szerelmeseit szolgálja ki már több mint 300 éve.

A Twinings tea nem létezhetne egy család nélkül: ezek az emberek valóban figyelemre méltó dolgot tettek. Megtanították a világot arra, hogy milyen is a jó minőségű tea. Eddig szám szerint tíz generációt számolhatunk vissza a család életében onnantól kezdve, hogy létrehozták a legelső, híres angol reggeli teakeveréküket. Mindezt annak érdekében, hogy segítsék és ellássák a Vöröskeresztet élelmiszercsomagokkal a háború alatt. Sőt, Stephen Twining napjainkban is aktívan részt vesz a teakészítés folyamatában, ügyelve arra, hogy a Twinings mindig kiváló minőségű termékeket jutasson el vásárlóinak. Mindeközben pedig a Twinings üzenete terjedni látszik az egész világon, olyannyira, hogy ezáltal magunk is meggyőződhetünk arról, hogy Thomas Twining annak idején tett ígérete nem tört meg.

A több évszázados múltra visszatekintő Twining-család Gloucestershire-ből származik, Stephen pedig a jelen generációt képviseli a famíliában. Amikor a recesszió hatására a Twiningok Londonba kényszerültek 1684-ben, velük tartott az akkor még kilenc esztendős Thomas Twining is, a későbbi teaüzlet alapítója.

Londonban természetesnek tűnt Thomas számára, hogy apja szakmáját választja hivatásául, aki egyébként takácsként tevékenykedett. London városában nagy befolyásra tett szert a Freeman, Thomas pedig 21 évesen hátat fordított a szövögetésnek és elkezdett dolgozni a kereskedelemben. Egy gazdag kereskedő keze alá segédkezett be, aki néhány korai szállítmányozását tearakományokkal bonyolította.

A fiatalember tanulni kezdett az East India Company-nál. Abban az időben ez a társaság számos egzotikus új terméket importált a világ minden tájáról és köztük volt a tea is.

A tea hivatalosan II. Károly fiatal portugál felesége, Braganza Katalin által került be az országba, 1662-ben ugyanis ő szolgált fel ilyen italt arisztokrata barátai számára. Ezzel párhuzamosan pedig a tea hamarosan igen divatos itallá nőtte ki magát. A fiatal Twining fiút egyszerűen lenyűgözte, hogy micsoda lehetőségeket kínál ez az egyre népszerűbbé váló ital. Mivel jól, gyorsan és pontosan tanult, 1706-ra rájött, hogyan csinálhatja meg mindebből a maga szerencséjét.

Ebben a történelmi időszakban a tömegek legnépszerűbb itala a gin, az ale és a kávé volt. Az emberek még ezeket fogyasztották a reggelijükhöz, mivel a víz meglehetősen szennyezettnek számított akkoriban. Thomas Twining kihasználta ezt… Még ebben az évben megvásárolta a Tom Coffee House-t a londoni Strandon, ezzel pedig birtokba vette a ma már világhírű teaüzletet. A bolt helyszíne egyszerűen tökéletes volt. A kávézó pont a Westminster és a City of London határán helyezkedett el, egy olyan területen, ahol az új arisztokrácia megvetette a lábát a nagy londoni tűzvészt követően.

A kávéházak népszerű szolgáltatást nyújtottak már akkor is a londoni életben. A férfiak – szigorúan nők nélkül – minden társadalmi osztályból itt gyülekeztek inni, pletykálni és üzleteket kötni. A kávézók hűséges ügyfélkört építettek ki maguk köré, akik a már jól bevált és megszokott termékeket keresték. Az üzemeltetők pedig újabb és jobb termékek előállításán törték a fejüket, hogy további látogatásokra ösztönözzék vendégeiket, illetve, hogy kielégítsék az egyre magasabbra kerülő igényeket. Idővel aztán a kuncsaftok is szeparálódtak. Például míg a költők az egyik helyen tartózkodtak, addig a hadsereg tisztjei egy másik helyen voltak fellelhetők.

Thomas Twining olyan jól üzemeltette kis vállalkozását, hogy idővel versenyelőnyt vívott ki magának a többi kávéházzal szemben. Még annak ellenére is özönlöttek hozzá az elit vásárlók, hogy akkoriban nagyon magas adók voltak és az ellenzéki érdekek is erősen érzékeltették jelenlétüket. A különböző kávézók közti verseny meglehetősen merev volt. Thomas üzletét azonban a friss ötletek, a szokatlan promóciós trükkök életben tartották. A különbség abban rejlett, hogy Tom kínált teát is.

A férfi a teára koncentrált és ebbe mutatott nagy betekintést. Tom tudta, hogy ebben az italban nagy lehetőségek rejlenek. Nevetséges adókat próbáltak bevezetni, ezzel is elnyomva a tea-fogyasztást, ám az erőfeszítések ellenére a tea egyre divatosabb korszakát élte a 18. századra, főleg a felsőbb osztályok körében.

Nem telt el olyan sok idő és Twining többféle szárított teát árult már, mint főzöttet. Ráadásul volt olyan leleményes, hogy a silányabb minőségű, lefőzött teafüvet eladta a rivális kávéházaknak. A teázást azonban csak a gazdagok engedhették meg maguknak. 1706-ban a Thomas Twining által árult 100 grammnyi Gunpowder zöld teáért mai árban számolva 160 angol fontot kért el, ami hazai összegben kalkulálva körülbelül 64000 forintot kóstál. Fontos megemlítenünk, hogy a nők szigorúan ki voltak tiltva a kávéházakból. Bevett és alkalmazott szokás volt elriasztani a „felsőkategóriás hölgyek” bejutását a kávéházak férfias világától. Thomas Twining üzletének azonban olyan hamar híre ment, hogy a jómódú londoni hölgyek is egyre érdeklődőbbé váltak: szerettek volna hozzájutni a legfinomabb teákhoz és ezeket felszolgálni elegáns szalonjaikban vendégeik számára.

Egyezmény akadályozta meg azt, hogy a hölgyek belülről kilépjenek az utcára a Tom Coffee House-ból, ám ez nem akadályozta meg a gyengébbik nemet: kocsiból ülve vagy gyalogosan, az utcáról keresték a legnépszerűbb teát a városban.

1837-ben Viktória királynő beszállítóként alkalmazni kezdte a Twiningsot. A márka számára igazi megtiszteltetés volt ez a titulus, hiszen a mai napig ők látják el az uralkodót és a királyi családot teával.

Amikor kitört a második világháború, sem a bombázások, sem pedig a jegyrendszer nem tudta megállítani a Twinings tea népszerűségét és keresettségét. A tea-jegyrendszer, amely bevezetésre került, egyáltalán nem károsította az üzletet. Érdekesség, hogy a Twinings napjainkban is szállít teát háborús övezetekbe a fronton harcoló brit katonák számára. Sőt, készít teát a Vöröskereszt hadifogoly parcellái számára, a Női Önkéntes Szolgálat számára és sok YMCA háborús büfé számára is.

Később aztán megtört a jég: nők is vásárolhattak teát kedvükre. Thomas halálakor fiára, Danielre hagyta a boltot, jól működő ügyfélkörét és a már kiépített királyi kapcsolatokat. Daniel volt az első, aki már teaexporttal is foglalatoskodott. 1749-ben a Twinings tea már Amerikába is betört. Boston kormányzója volt az első vásárló. A híres bostoni teadélután – melynek során ottani hazafiak a tengerbe dobálták három angol hajó teaszállítmányát – után egy kiváló író az alábbi megjegyzést tette: „A hajókon nem volt Twinings tea, ezért a lázadók a rakományokat a tengerbe dobták.”

A sikerrel jelentős terjeszkedés is járt. 1717-ben Thomas Twining megszerzett magának három szomszédos házat is, hogy bolttá alakíthassa őket. Azokban az időkben nem volt házszámozás, de ez volt az a ház, amely jelenleg a Strandon, a 216-os szám alatt található. Itt működik ma is a híres Twinings Shop és Múzeum. Valószínűleg a világon ez volt az első száraz teát árusító kávézó. 300 évvel az alapítást követően a Twinings üzlete még mindig virágzik a Strandon.

Richard Twining édesanyjától vette át a boltot 1771-ben. Richard teakereskedelemről való kiváló ismeretei voltak a legfontosabbak egy olyan időszakban, amikor a tea előkelő szerepet töltött be a politikai élet napirendjén. Richard tárgyalási készségének köszönhetően nem volt kérdés, hogy őt válasszák meg a londoni teakereskedők elnökének. Twining teakereskedelmi vezetői kinevezése és javaslatai William Pitt miniszterelnök fülébe is eljutottak. A férfi azzal érvelt igen meggyőzően számára: ha alacsonyabb adózást alakítanak ki, a bevétel is nagyobb lesz. A magas adó csak arra szolgált, hogy a csempészetet ösztönözze. Pitt meghallgatta az érveket és cselekedett. A kommunikációs törvény bevezetésével 1784-ben megnyirbálták a tea-adókat és végül a tea minden réteg számára megfizethető termékké vált.

Ez volt tehát a tea-ivás kezdete, mint a mindennapi élet része és ezt akárhonnan is nézzük, bizony egy teaforradalmi tény.

A Twinings márka történetének legfontosabb mérföldkövei:

1787: A Twinings logót választ magának
1837: Viktória királynő a királyi család hivatalos beszállítójává teszi a Twiningsot
1910: A Twinings megnyitja első üzletét Franciaországban
1933: A Twinings elkészíti első teakeverékét, a híres English Breakfast-ot
1956: A Twinings elsőként feltalálja és árulja a filteres teát
1972: A Twinings lett az első olyan vállalat, amelyik elnyerte a Queen’s Award Export-díját

A Twinings napjainkban

Több mint 300 évvel később az első szárnypróbálgatásokat követően, a szenvedély, a tea még mindig itt van köztünk általuk – és a lelkes Twinings-csapat is, amelyik ugyanott árulja a teát, ahol azt egykor Thomas Twining elkezdte. A márka munkatársai keményen dolgoznak, hogy újabb és újabb, izgalmasabbnál izgalmasabb teakeverékeket állítsanak elő a tea szerelmeseinek. Jelenleg már több mint 500 fajta teával vannak jelen a piacon, melyek a világ minden táján megtalálhatók.

A márkánál keverő-szakemberek dolgoznak (többen, mint bármelyik másik vállalatnál), akik ízlés szerint alkotnak több mint 3000-féle csésze teát minden egyes héten.

Az előzmények

  • 2004-ben kezdett el dolgozni a Twinings egy fantasztikus jótékonysági projekten, a Mentsük meg a gyermekeket! elnevezésű megmozduláson. Tíz évvel később másokkal együtt segítettek több mint fél millió kisgyereken a tea által. Az alábbi linken megtekinthető, hogy kik segítették még a márka munkáját.
  • 8 évvel ezelőtt indították útjára a már világhírnévnek örvendő Every Day teájukat és azóta ezen termékük állításuk szerint mindennap luxus élményt varázsol sok ember háztartásába.
  • 2006-ban ünnepelték fennállásuk 300. évfordulóját.
  • 2009-ben saját weboldallal felkerültek az internetre is.
  • Ők voltak az elsők, akik az Earl Grey Kínából való behozása után kitalálták, hogy 1831 után 2011-ben az Earl (a gróf) szignálja újra a csomagolást egy alapos újratervezést követően, hogy ez is olyan védjegyjogosulttá válhasson, mint annak idején az első Earl Grey teák.
  • 2010 volt az az év, amikor a zöld tea népszerűsége hihetetlen magasságokba szökött, ezért újraindították zöld teáik megálmodását és értékesítését. Innovatív és inspiráló keverékek születtek, mint például a Mango és licsi, vagy a Narancs és lótuszvirág ízű blend.
  • 2011-ben a Twinings is csatlakozott a Facebook-hoz.
  • 2011-ben a Twinings Tea Akadémiát indított, ami magába foglal olyan csodálatos embereket, akik eltölthetnek egy hetet különböző tea-régiókban szerte a világon, s ahonnan aztán a későbbiekben jól hasznosítható élményekkel és tapasztalatokkal térhetnek haza.
  • 2012-ben újraindították Infusions teáik értékesítését. Ez több mint 20 új, izgalmas termék piacra dobását jelentette, olyan hozzávalókkal, mint például az édesgyökér, az alma, a gyömbér vagy éppen a lágy menta. Új, izgalmas és piacvezető termékek születtek, a tea forradalma volt ez.
  • A Strand 216-os szám alatti üzlete felújításra került, ahol bárki megkóstolhatja a neki szimpatikus forró italt.

  • 2013-ban kiderült, hogy az One Direction is nagyon szereti a Twinings teát! Niall Horan kijelentette, hogy kifejezetten rajong a márka citromos-gyömbéres Infusion herbateájáért, ezért létrehoztak egy olyan teásdobozt, amelyet személyesen az énekes számára terveztek/készítettek. A Twinings egyébként nyilvánosan is kijelentette: nagyon szereti az One Direction zenekart.

  • 2013-ban indult útjára az a luxus szignált tea-termékcsalád, amit személyesen a márka mesterkeverői alkottak meg. A világot járva keresték meg a legfinomabb összetevőket, hogy ezeket a keverékeket elkészíthessék.
  • 2014-ben a Twinings vadonatúj honlappal rukkolt elő, amely már híven tükrözi a 21. század elvárásait. Okostelefonról és táblagépekről is kiválóan böngészhetővé vált weboldaluk.

A márka 1706 óta hosszú utat járt meg, ám tervei között szerepel, hogy folyamatosan bővüljön és folyamatosan tanítsa az embereket a tea szeretetére. Ők kezdték el a tea-forradalmat és nem áll szándékukban, hogy ezt a tevékenységet feladják a közeljövőben.

hirdetés

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek