Amikor kb. fél óra után benyomtak egy reklámot akkor egy kicsit nagyot néztem hogy ebbe tettek reklámokat? De aztán szerencsére nem volt benne sok. Elég furcsa volt hogy a szereplők a végén feltámadtak (?), de egyébként nem volt olyan rossz.
Én csak a TV-ben láttam és kicsit vegyesek az érzéseim. :/ Mondjuk voltak olyan jelenetek, amik nem tetszettek v. csak egyszerűen inkább paródia félének véltem. DE szerintem maga az ötlet jó volt, hogy ezt a története átvigyük a modern világba. Aztán ott vannak a jelképes utalások, amik nagy részét szerintem nagyon jól megoldották. És a vége, amikor Koppányt felnégyelik és a népe négy felé osztják, aztán a színpad átalakul a Szent Koronává, végül István elkezdi énekelni a Himnuszt és megjelenik Géza szelleme, egyszerűen gyönyörű és lenyűgöző volt!
Az a baj, hogy ahhoz, hogy ezt értékelni lehessen, már szükség van némi intelligenciára is, ami nem sokaknak van meg manapság ebben az országban (ezért tartunk ott, ahol). El kéne gondolkozni rajta, hogy mi a darab mögöttes mondanivalója és miért pont most került bemutatásra. Na miért. De erre is csak értelmes emberek képesek. Egyébként a művészetben az a legjobb, hogy teljesen szubjektív, semmit sem kell megmagyarázni benne. Akár kutyaként és macskaként is lehetett volna ábrázolni a két szembenálló felet, ha a rendező így képzeli el. Bármit lehet. És elmondanám, hogy nem a modernizáláson volt a hangsúly, nem azért készült ez a darab, hogy legyen egy modern változata is. Ki kéne nyitni végre a szemüket az embereknek. Például a három talpnyaló figurája - a nemzeti színekben, piros, fehér, zöld ingekben- egyszerűen zseniális volt.
Nekem egyszerűen felesleges időpocsékolásnak tűnik az a két óra, amit a tévé előtt ülve töltötttem István, a királyt nézve. Én megértem, hogy valami újat akartak mutatni, de azért mégis... Megkímélhettek volna ettől a borzalmas modernizált változattól! A legelejét egyáltalán nem értettem. Énekelnek vagy 10 percig, utcai ruhában. Aztán ott volt az az a vadonatúj fekete kocsi. Meg a napszemüveges hapsik. Hmmm... 1000 évvel ezelőtt biztosan voltak autók, no meg napszemüvegek... Folytassuk Gizellával, vagy kicsodával. Nekem teljesen úgy tűnt, mintha azt akarnák azzal a jelenettel elérni, hogy úgy képzeljük, Gizella csalta Istvánt azzal a katonával. Nagyot néztem akkor is, amikor Géza fejedelem feltámadt(?!). És annak a trabantnak mi értelme volt? No és azokkal a vörös keresztekkel mit akartak? Nekem végig olyan érzésem volt, amikor azok megjelentek, hogy egy Lady Gaga szám videoklipjét nézem. A Táltos ( vagy ki ) meg cigerattát szívott?! Mindennek a tetejébe még azt a fehér mű lovat is behozták a színpadra. Gondolom az volt az áldozat, de azért a baltás(?) - véres jelenet nélkül is meg lettem volna. Az egyetlen pozitívum, hogy legalább nem hamis hangokat kellett végig hallgatni.
Utáltam !! Szerintem nem ezt várták az emberek.Értem , hogy modell István Király, de nem ennyire kellett volna modellnek lenni, mert egyáltalán nem abból a korszakból származik Szent István. Teljesen elrontotta a díszlettekkel és mindennel .
Én Alföldi helyében ki nem adtam volna ilyen munkát a kezemből. Mégis mit gondolt? Semmi nem utalt arra, ami István király idejében volt. A színészek hangja és előadása is borzalmas és erőltetett volt. A napszemüveg és a kocsis bejövetel rendesen kiakasztott. Miért kellett ezt csinálni???
Én még nem láttam de az ötlet szerintem tök jó és olvasván a kommenteket, látom már hogy miért nem lesz Magyarország soha sem a modern színművészet lelkes támogatója. Amennyiben jó a rendezés, az ötlettel semmi baj, részemről semmi problémát nem látok abban ha klasszikus darabokat dolgoznak fel, új kiadásban amennyiben a szereplők és a dalok jók. Politikával teli és modern. Akkor mi van? Ez is csak egy elképzelés, egy szemszögből. Ha valaki teljes szívből szeret és csinál valamit de az elképzelése ütközik a nagyérdeműjével, miért kell támadni? Nem értem az embereket hogy miért nem nyitnak az új felé. Nem hinném hogy az eredeti értékén sokat rontana, az újságírók bekap*atják, mert Alföldi és AutoStohl ellen vannak alapból, a kritikusok pedig azért kritikusok hogy kritizáljanak. Lehet hogy nem volt a legjobb hangjuk de azért hány olyan színész van aki színészként kíváló de énekelni nem tud? Színházban előny de azért nem pancserek ők sem. Lehet kritizálni AutoStohlt is, magánemberként egy utolsó akárki de a tehetsége vitathatatlan még ha nem is jött át nekem traileren keresztül hogy élete legjobb alakítása lenne. Az erőltetett részre nem tudok mit mondani mert nem láttam még, ez nem kizárt. Volt Trabant és nem a múltban játszódik. És? A művészet mindig művészet és szerintem tök jó ötlet hogy egy régi darabot új korba helyeznek át, soha nem láttam ezzel a bajt ha a színészek jók és a rendező is megfelelő, nem értem mi a probléma .. Évek óta külföldön sokkal híresebb és/vagy régebbi színdarabokat is felújítanak, modernizálnak, ott érdekes módon nem sok embernek böki a csőrét hogy a Frankeinsteinben a szörny tükörben nézegeti magát és ABBA-t vinnyog egy színdarabban vagy Benedick a Sok Hűhó Semmiért darabjában farmer halászgatyát visel, Superman pólóval, szandálban, szívószállal és 0,33l-es üdítővel
vagy Beatrice napágyban cigizik. Haladjunk a korral emberek.
Ezt a darabot a történelmet nem ismerő embereknek írták, akik bármit elhisznek, ami egy csöpp hitleri és rendszert kritizáló elemet foglal magába. Alföldihez teljesen átlagosan viszonyulok, nem érzek sem utálatot, se imádatot, de ezek után...hát inkább a negatív mérleg felé hajlok. Augusztus 20-án egy ilyen darabot színpadra vinni szégyen, ha ezt egy másik időpontban produkálja azt mondom hagyján, nézze, aki akarja és feltétel nélkül szereti a munkásságát. De megint hozta azt, ami miatt nem a Nemzeti igazgatója...rossz időben, rossz produkció. Értem én, hogy miket akart kifejezni, de egyszerűen nevetségessé vált (már akinek volt agya és értelmezni tudta a részeket). Próbáltam átlagos aggyal is szemlélni a "művet", abból csak az jött ki, hogy István király egy teszetosza, pipogya alak, aki házasságra, gyermeknemzésre képtelen, valamint a kereszténységet is rá erőltették. Oldalakat tudnék írni erről, hogy ez mekkora egy hazugság. Számomra a legfőbb hibák: István szerepe; az egyház mocskolása (értem én, h meleg, de ha vki ezt is elfogadja, akkor fogadja el a másik oldalt is, mondom ezt úgy, h nem vagyok gyakorló keresztény); Gizella mikor kokettált német nácikkal?; Mit kerestek TEK-es papok? Nagy Feró húzzon már el a francba...egyik héten baloldali, másikon meg jobbikos. De nem is érdemes tovább folytatni. Ami tetszett: Réka hangja, és a pogány elemek. Összegezve Alföldi erőltetett. Ha véreset sz*rna a színpadra zöld-fehér megvilágítással, ebből is az jönne ki, hogy a baloldalnak nevezett valami nyáltól tocsogva élvezne el a "zsenialitásától". Ja és még annyit, ha nincs sajtószabadság, amit oly divatos hangoztatni, miért is került ez színpadra?!
Borzalmas lett, kár volt megcsinálni. Nem tudtam eldönteni sírjak-e vagy visítva röhögjek alatta. A rendezés kritikán aluli, Alföldi megnyomorított vagy inkább meggyilkolt egy csodás ROCKoperát. Eröltetett, elvont ripacskodást csinált belőle. A zenének pont a lényegét tüntették el ennek már köze nem volt a rock-hoz. A jelmezektől szinte sokkot kaptam, István király-t vámpírvadásznak, Koppányt stricinek tippeltem volna ha nem tudom mit nézek. A szinészek... fájdalmas volt Vikidál helyett Börtön Bucit látni és hallani, Varga Miklós és Deák Bill hangjához képest a mostaniak csak halovány lepkef.ngnak tüntek. Az egyetlen értékelhető dolog a végén mikor a koronába záródnak, mert ezért bizony megérdemelnének egy alapos nyaralást Guantanamo-ban. Az adás után azonnal megnéztük családilag az eredetit így valamelyest helyre állt a lelki békém. Remélhetőleg a poszttraumás stressz-t is megúszom.
Ha valakinek nem tetszik, ne nézze meg. Kérek mindenkit, hogy az értelmileg hátrányosokat megszégyenítő viselkedést mellőzük. Elvégre emberek vagyunk nem állatok. Köszönöm
Jajj, hagyjuk már, az eredeti darab is a politikáról szólt, némi társadalomkritikával meghintve, akkor ezzel mégis mi a probléma? Az igaz, hogy sokkal egyértelműbben adja az emberek tudtára Alföldi, hogy "unom a politikát", de könyörgöm, már az eredeti előadásban is benne volt a dal, akkor is ugyanez volt a jelentése. A modernizálással sincs semmi baj, mondom ezt úgy, hogy nagy rajongója vagyok a darabnak. Így is csak még egyértelműbbé tették a dolgokat. Az egyetlen dolog, amiről valóban érhet némi kritika, az a színészek énekesi tehetsége, de azt hiszem, pont nem erre akarták helyezni a hangsúlyt, emiatt nem is volt annyira zavaró, talán csak egy-két esetben. Tompos Kátya előtt viszont le a kalappal, fantasztikusan csinált mindent. Alföldi magánéletét pedig tessék békén hagyni, mert semmi köze sincs az egészhez annak, hogy meleg-e vagy sem. Itt is megint a magyar társadalom homofóbiája mutatkozik meg, ami már enyhén szólva is szánalmas. Nincs semmi ésszerű ellenérvük, hát rögtön jönnek azzal, hogy meleg. ÉÉÉÉSS? A cikket pedig korrigálni kéne, mert tudtommal Eszenyi Enikő nem szerepel a darabban. Azt hiszem Udvaros Dorottyára gondolhatott a szerzője.
Akkor nem vesztettem sokat, hogy nem néztem meg... Amint megtudtam, hogy mondern feldolgozás, már húzódzkodtam, hát még amikor megláttam, hogy ez undorító, utolsó, patkány börtöntöltelék Stohl játszik benne, akinek szabadlábon se kéne lennie, nemhogy a színpadon meg a tv-be mutogassa magát. De most komolyan. Ki volt kíváncsi erre, el nem tudom képzelni...