Starity

Semmi pénzért veszik a nem kommersz filmeket

2012. szeptember 20. 10:10   |   Szerző: ophely88

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Előlegből készülnek Brad Pitt, Ryan Gosling és Ben Affleck filmjei is. Haszon nincs, haldoklik az ipar.

hirdetés
Semmi pénzért veszik a nem kommersz filmeket

Véget ér a Toronto Nemzetközi Filmfesztivál, és a bemutatott filmek jogait már eladták. A Deadline tegnap megjelent cikkében arról számol be, hogy a több száz filmből 29-et sikerült 4 millió dollárért eladni, ami manapság rekordnak számít, pedig ez a költség nem fedezi az alapokat sem.

A filmekben szereplő nagy nevek ellenére sem tudnak a forgalmazók 4 millió dollárnál többet szánni egy-egy projektre. Brad Pitt, Bradley Cooper vagy Ben Affleck Hollywood legismertebb színészei, akiknek a neve sokat is ér az álomgyárban. Ezt használják ki a filmstúdiók, akiknek rengeteg a vesztesége idén, hiszen alig járnak a mozikba emberek. A gazdasági válság újabb nehezítő tényező, ami arra kényszeríti a cégeket, hogy a kommersz filmeket részesítsék előnyben. A nagyobb filmstúdiók a Toronto Filmfesztiválon is képviseltették magukat, de egy filmért ugyanannyit tudtak csak adni, mint a kis, névtelen forgalmazók, mert a kommersz filmekbe, azok reklámozásába és azok TV-társaságába fordítják a pénzt.

Mike Fleming, aki végig ott volt a filmfesztiválon, tapasztalait osztja meg velünk, beszélgetett rendezőkkel és színészekkel. Mint kiderült, semmi pénzért dolgoznak a filmesek, és ennek ellenére soha nem volt ennyire nagy az érdeklődés a kis büdzsés filmek iránt, mint most. Mike szerint a rendezők és színészek miatt nő az érdeklődés, amire lehetett számítani, de szerinte lényegtelen, hogy miért jutottunk el erre a szintre, a jelenre kell fókuszálni és a legnagyobb problémára. A Master című film 470 854 dollár bevételt hozott, ami csúfos bukás a moziknak, és ugyanúgy 4 milliót érdemel, mint Ben Affleck Argója, ami sokkal nagyobb nézettséget produkál.

Fleming elmondja, hogy a filmek eladásából kapott kevés millió sokszor a forgatási helyszínek és a stáb biztosítására sem elég, tehát jogosan merül fel a kérdés: hogy meddig mehet még így minden. Most a fesztiválon kiderült, hogy a nagyobb neveket felmutató filmek (29) 4 milliót, a többi eladott projektek 2-3 millió dollárt értek, ami nevetséges összeg, és jövőre még kevesebb lesz, mert a filmstúdiók nem tudnak többet adni érte. Állítják, hogy nekik sincs több, mint kellene és ami van, kommersz filmekre költik inkább.

Az amerikai jogokon kívül az európaiak mindössze Bradley Cooper és Ryan Gosling Pine projektjéért tudtak 3 millió dollárt adni, minden más filmre 2-3 millió dollár közötti összeget tudtak fizetni, amely nem minden esetben tartalmazza a DVD-megjelenés finanszírozását. Mike elmondja, hogy sok esetben a megvásárolt DVD-k után kapott pénz több, mint amennyit a forgalmazó szán egy projektre, és hosszú idők óta először új rendszer lépett érvénybe. Már ez évtől meg lehetett tenni azt, hogy a forgalmazók a félkész filmekre adták a pénzt, ami nagy kockázat részükről, hiszen egy félig megvágott filmet láttak, ám így olcsóbban hozzájuthattak a jogokhoz. Akiknél a szerződés megköttetett, azok már csak szerződést aláírni mentek a Torontóba, és megnézték, hogy mire fizettek ki annak idején pár milliót.
Úgy tűnik, hogy tényleg semmi pénzből dolgoznak a filmesek, hiszen az előlegekből képesek csak filmeket forgatni.

Fleming szerint egy-egy projekt hónapok vagy évek előkészülete is lehet, a rendezők és producerek amint összekönyörögték a pénzt, indulhat a forgatás, néha a nagyobb színészek saját cégei szállnak be pénzzel segíteni. A színésznek vállalnia kell azt a promóciót, amit a filmkészítő cég elintéz (amennyiben be tudja juttatni egy műsorba), bár ennyi pénzből nem igazán futja reklámozásra, ennek tudható be, hogy sokan azzal sincsenek tisztában, hogy kedvencük milyen filmekben szerepel.

Mike utolsó mondatában kifejezi, hogy a lelkiismeretes színészek és filmesek miatt él még mindig ez az iparág, és annak ellenére dolgoznak szinte ingyen, hogy sokszor elismerést sem kapnak érte. Vele együtt siratjuk mi is a filmipart.

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek