Starity

Niki Lauda

Niki Lauda Niki Lauda nemzetisége 5893. 47rajongó 2vélemény
  • Értékelés
  • tehetség: 100%
  • stílus: 100%
  • szimpátia: 100%
  • Születési név
  • Andreas Nikolaus Lauda
  • Becenév
  • Niki
  • Születési idő
  • 1949. február 22.
  • Születési hely
  • Bécs, Ausztria
  • Foglalkozás
  • Üzletember,Tanácsadó,Pilóta,Szakkommentátor
  • Családi állapot
  • nős, 5 gyermek
  • Partner
  • Birgit Wetzinger
  • Magasság
  • 171 cm
  • Eredeti hajszín
  • barna
  • Szemszín
  • kék
  • Csillagjegy
  • Halak
  • Linkek
  • IMDB-adatlap
  • Starity RSS-csatorna
  • Kapcsolódó sztárok
  • Lewis Hamilton Nico Rosberg James Hunt

Niki Lauda életrajza

A mindenki által "csak" Niki Lauda-ként ismert osztrák autóversenyző 1949. február 22.-én született Bécsben. Apai nagyapja bécsi születésű üzletember volt, Hans Lauda, így Niki gazdag családban nőtt fel. Lauda annak ellenére lett autóversenyző, hogy családja egy pillanatig sem támogatta. Első autója, egy Volkswagen Bogár volt, amit 15 évesen vásárolt, zsebpénzéből. Az autó ára több volt mint Niki pénze, így az iskolai szünetekben teherautó-kísérőként dolgozott, hogy törleszteni tudja adósságát. Első versenye 1968. április 15-én volt egy Mini Cooper S 1300-zal, a versenyen második lett a csoportjában. 1969-ben a Formula–V-ben egy az Első Osztrák Takarékpénztár által szponzorált Karlmann-nal indult. 1970-ben, a Formula–3-ban több  balesetet szenvedett, majd 1971-ben áttért a Formula–2-re. Hogy megkeresse a Forma 1-es bejutáshoz szükséges pénzt, az 1970-es évek elején egy Porsche 908/2-es sportautóval versenyzett valamint túraautó-futamokon is indult.

Forma 1

STP March Racing Team (1971–1972)

Az 1971-es szezonban csupán egy alkalommal kapott lehetőséget a csapattól, az idény 8. futamán az Osztrák Nagydíjon állt rajthoz. 1972-ben Ronnie Peterson csapattársaként a szezon minden versenyén rajthoz állt. Pontot ebben az évben sem sikerült szereznie, a Spanyol, a Francia és a Német Nagydíjakon kiesett, a Kanadai Nagydíjon pedig kizárták. 

Marlboro - BRM (1973)

Az 1973-as idényre Lauda ülést várásolt magának a BRM csapatnál. A szezon 5. futamán a Belga Nagydíjon megszerezte pályafutása első két pontját. A Bajnokságot ezzel a két ponttal fejezte be a 18. helyen. 

1973-ban egy BMW Coupéval megnyerte a nürburgringi 24 órás versenyt.

Scuderia Ferrari (1974–1977) 

Luca di Montezemolo a Ferrari elnöke elcsábította a Ferrarihoz a fiatal osztrák pilótát, aki az 1974-es szezont már az olaszokkal kezdte meg. Rögtön az idénnyitón a második helyen zárt, a szezonban háromszor lett 2. helyezett, és kétszer intették le elsőként. A bajnokságot a 4. helyen zárta 38 ponttal.

A szezonnyitó Argentin futamon 6., a következő két nagydíjon, Brazíliában és Dél-Afrikában 5. lett. A Spanyol futamon kiesett, de az azt követő 3 futamot megnyerte. A szezon 8. futamán a Holland Nagydíjon második, majd az azt követő Francia Nagydíjon ismét első lett. A szezonban még két harmadik helyezést ért el, és a szezonzáró Amerikai GP-t is megnyerte. Második Ferraris évében 5 győzelemmel, egy 2. és két 3. helyezésével, illetve 64,5 pontjával első helyen zárta a bajnokságot. Niki Lauda lett az 1975-ös év Forma 1-es világbajnoka.

1976-ban Niki az első két futamot megnyerteezt követte két második hely, majd két újabb győzelem. A Svéd Nagydíjon 3. lettm a soron következő Francia GP-n kiesett. Szezonbeli utolsó győzelme a Brit Nagydíjon volt. A Német GP-re több mint 20 pontos előnnyel érkezett meg.

1976 augusztus 1.-én a Német Nagydíjon, az eső elállta után lecseréltette esőgumijait, majd az egyik kanyarban rosszul váltott, ami következtében megcsúszott, és a pálya oldalfalának ütközött. Az autó kigyulladt, és keresztben állt meg a pálya közepén. Brett Lunger belerohant, az osztrák Ferrarija ekkor borult lángra igazán. Lunger mellett Guy Edwards és Arturo Merzario segített kimenteni, és ugyan Lauda még lábra állt a balesetet követően, de állapota rohamosan romlott. A tüdejében és a vérében a füst óriási károkat okozott, aminek következtében kómába esett. Lauda súlyos égési sérüléseket szenvedett a fején, aminek következtében jobb fülét elveszítette, valamint a haja, jobb oldalon a szemöldöke és a szemhéja is sérült.

A baleset következtében az osztrák a szezon következő két futamát az Osztrák és a Holland Nagydíjat kihagyta, ami elég volt nagy riválisának James Huntnak, hogy közelebb kerüljön a címvédőhöz. A szezon 13. futamán Lauda ismét rajthoz állt, s egyből egy negyedik helyet szerzett. A szezonzáró Japán Nagydíjra Lauda három pont előnnyel érkezett, de az esőben az osztrák két kör után kiállt, nem akart kockáztatni. Hunt harmadik lett, és megszerezte a világbajnoki címet, mindössze egy pont különbséggel Lauda előtt. 

Az 1977-es év nem kezdődött a legjobban Lauda számára, a szezonnyitón kiesett, a bajnokságban 3 első, 6 második és egy harmadik helyet szerzett. 72 ponttal Niki Lauda lett az 1977-es év világbajnoka. Már a kanadai Nagydíj előtt bejelentette, hogy elhagyja a Ferrarit.

Brabham (1978–1979) 

Az 1978-as szezonja a Brabham-mel jól indult egy második és egy harmadik hely az első két futamon, az azt követő 5 futamból négy futamon kiesett, egyet pedig 2. helyen fejezett be. A szezonban első győzelmét a Svéd Nagydíjon aratta. Ebben az idényben összesen kilencszer kényszerült feladni a versenyt, kétszer győzött, 3 második és két harmadik helyet szerzett. 44 pontot gyűjtött a szezon során, amivel 4. helyen zárta a VB-t. 

Második Brabham-os szezonja szörnyen alakult, mindössze kétszer sikerült befejeznie a versenyt egy 6. és egy 4. helyet szerzett, 4 ponttal a 14. helyen végzett a bajnokságban. Lauda a kanadai Nagydíjon bejelentette, hogy befejezi a versenyzést.

1980-1981

Az 1980-81-es évet saját légitársasága kiépítésével töltötte és a televízióban kommentátorként dolgozott. 

McLaren Mercedes  (1982–1985) 

1981-ben Ron Dennis felkérte a McLaren egyik pilótájának, Lauda pedig elfogadta az ajánlatot. Dennis szerződést ajánlott neki, de a légitársasága megmentéséért is küzdő osztrák hárommilló dollárt kért, ezért csak részben állapodtak meg. Miután Lauda megnyerte az évad harmadik futamát, az 1982-es Nyugat-amerikai nagydíjat, újra leültek, és Lauda évi négymillió dolláros szerződést kapott. A szezonban még egy nagydíjat a Német GP-t is megnyerte, 30 ponttal az 5. helyen végzett.

A következő (1983) év sem alakult a legjobban Lauda számára. nyolc futamon kiesett, és csupán négy alkalommal szerzett pontot (egy 2. és egy 3. helyet is szerzett), 10. helyen végzett a VB-ban.

1984-ben 6 alkalommal kiesett és egy alkalommal 4. helyen végzett, de a maradék kilenc futamon az első két helyen végzett. 72 ponttal Niki Lauda lett az 1984-es év világbajnoka, ezzel megszerezte 3. VB címét.

Az 1985-ös szezon első 9 futamából 7 futamon kiesett, csupán egy 4. és egy 5. helyet szerzett. A szezon 10. futamán, hazai versenyhétvégéjén, az Osztrák Nagydíjon jelentette be, hogy visszavonul. Ezután Hollandiában még nyert egy futamot - pályafutása utolsó futamát. A bajnokságban 10. lett 14 ponttal.

F1-ES PÁLYAFUTÁSA RÖVIDEN:  

× Csapatai: March Racing Team (1971–1972), BRM (1973), Scuderia Ferrari (1974–1977), Brabham (1978–1979), McLaren Mercedes (1982–1985)
×
Nagydíjak: 177
×
VB cím: 3 (1975, 1977, 1984)
×
Futamgyőzelem: 25
×
Dobogós helyezések: 54
×
VB pontok: 420,5
×
Pole pozíciók: 24
×
Leggyorsabb körök: 24
×
Első futama: 1971-es Osztrák Nagydíj
×
Első győzelem: 1974-es Spanyol Nagydíj
×
Utolsó verseny: 1985-ös Holland Nagydíj
× Utolsó győzelem: 1985-ös Ausztrál Nagydíj

FORMA 1 UTÁN

Miután abbahagyta az aktív versenyzést, saját légitársaságára, a Lauda Air-re koncentrált. Valamint felkérte a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo, hogy tanácsadóként segítse a Ferrari csapatot. 2001-ben bezárta légitársaságát. 2003-ban a Ford felkérte, hogy felügyelje a Formula–1-es Jaguar csapat munkáját, de ez nem tartott sokáig. 2003-ban új légitársaságot alapított. 2012 szeptemberében nevezték ki a Mercedes AMG Petronas forma 1-es csapat nem ügyvezető elnökévé. 2013-ban a Lauda Air beszüntette működését. Niki 1996 óta a német RTL televízió Formula 1-es szakkommentátora.

MAGÁNÉLETE

Lauda 1976-ban vette feleségül Marlene Knaust, akitől két fia született, Mathias (1981) ő édesapjához hasonlóan autóversenyző lett, másik fia Lukas pedig Mathias menedzsereként tevékenykedett. A házaspár 1991-ben elvált. Harmadik fia, Christoph házasságon kívüli kapcsolatból született.

2008-ban a 30 évvel fiatalabb Birgit Wetzingert vette feleségül, aki légiutas-kísérő volt Lauda légitársaságánál. Birgit 2009. szeptemberében adott életet ikergyermekeiknek, egy kisfiúnak és egy kislánynak. 

életrajz: Shenayla

Utolsó frissítés: 2016.04.01. 20:08 LH44 által


Oszd meg!   iwiw  facebook  twitter  myspace