Starity

Christina Aguilera újjászületése Lotus formájában

2012. november 15. 09:09   |   Szerző: katara

Figylem! Ez a cikk több mint öt éve íródott, a benne szereplő információk a publikálás időpontjában pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy album meghallgatása, míg az előadó tőled alig pár méterre van, meglehet egyszerre válhat izgalmas és kényelmetlen szituációvá. Vajon ujjongva tapsolnál minden egyes dal végén? Egy szám lejátszása alatt ki mernél-e menni a mosdóba, ha úgy hozza természet? Mi számít őszinte elismerésnek, és mi árulkodik elvakultságról?

hirdetés
Christina Aguilera újjászületése Lotus formájában

Nem mindennapi alkalomban lehet része annak, akit meginvitál maga a művész legújabb lemezének szűk körben megrendezett bemutatójára, ahol zenekritikusokkal és producerekkel, tévécsatornák képviselőivel, újságírókkal, valamint a szakma elismert alakjaival együtt ízlelheti meg az elkészült munka gyümölcsét.

Az esemény a Santa Monica-i House of Rock nevű stúdió egyik termében került megrendezésre még október 10-én. Amint beléptek a vendégek az épületbe, egy kellemesen keleties hangulatú miliő vette őket körül: a rózsaszín fények kivételes összhangban játszottak az belső teret meghatározó bézs és fekete árnyalatival, emellett gyertyák, virágok, kényelmes párnák valamint baldachinok járultak hozzá a nyugalom szigetét keltő hatáshoz.

Christina egy egyszerű leopárd mintás leggingsben, bézs blúzban, ujjatlan kis farmerkabátban és kalapban jelent meg. Sminkje ezúttal visszafogott, csak szemeit emelte ki tussal. Fura lehet egy ilyen összeállítás azoknak, akik ha a lemezemutató szót hallják, akkor valami kirívó látványosságra számítanak, de ha valaki az alábbi videót megnézi, láthatja, hogy az esemény célja az volt, hogy ne feszengő, csili-vili gálás ruhákban való parádézás (celebpartizás) legyen ez az este, hanem egy oldott, klubhangulatú pár óra, ahol mindenki a számára kényelmes formájában hallgathat meg új dalokat. Így mindenki egyenlőnek számított, nem voltak sztár- és riporterallűrök, szimplán egy este új zenékkel.

hirdetés

Különös gondosságra, tervezésre utal, hogy énekesünk elsősorban a megértésre fektetett nagy hangsúlyt: minden egyes dal előtt elmeséli annak születési körülményeit, a szövegeket milyen érzelmi hatások, élmények inspirálták, a majdan hallható hangzás milyen víziókat hivatott megalkotni szemünk előtt, tudatunkban, míg az esemény végére teljes képet nem kapunk az egész albumot meghatárzozó stílus és gondolati irányról.

Annak aki vállalja, hogy megismerkedik a „Lotus” színeivel, formáival, először is adnia kell esélyt arra, hogy megérintse, ehhez pedig elengedhetetlen lesz a nyitottság. Ugyanis találkozni fog olyan trackekkel, mint a féktelen szexualitásra épülő Your Body – mely a Genie In A Bottle és a Dirrty új generációja, a törékeny, lelket átölelő Sing For Me – mely a Beautiful üzenetét hordozza, a You Lost Me változékony hangulata újra felszólal a Blank Page soraiban, a Fighter, mely indulatokat szabadít fel, ismét helyet kap a Cease Fire által.

Hogy néminemű képet kapjunk a dalokról, itt egy videó mely részleteket tartalmaz az albumból, utána pedig egyesével kielemezzük a dalokat.

1. Lotus Intro
Ez egy hipnotikus, kissé sötét színbe bújtatott elektro, komoly hangvétellel. A bevezető sejtelmes lüktetéssel indítja útjára a korongot, s még az énekszó előtt érezhetjük, hogy egy érettebb, tartalmasabb valami van születőben – lelki szemeink előtt akár láthatjuk is a lótusz növekedését. Ez Christina újjászületése. (Dalszöveg)

2. Army of Me
Már az elején képes megragadni a hallgató figyelmét és gerjeszteni az határozottságot a hangvétele által. Minderről a lüktető beat ütemek, a gitár húrjának nyers ereje, valamint egyfajta eufórikus energia gondoskodik, utóbbi Christina mondanivalójából árad: volt férjének üzen, hogy nem engedi, hogy kettejük kapcsolatának elmúlása árnyékot vessen jelenére. Jól lehet mély törés marad ez szívében, de jellemét ez nem törte meg, mintahogy a boldogsághoz való igényét sem. Ő egy erős, rugalmas, határozott nő, aki bátran néz szembe minden kihívással. (Dalszöveg)

3. Red Hot Kinda Love
És tessék egy olyan szám, amiben igazán kiélheti szexis, kacér énjét – és hangját: ez a szakadtas, ámbár alapjaiban extra bass és klasszikus underground elemekre épülő popdalocska arról mesél, hogyan csavarja el egy srác fejét és mit meg nem tesz azért, hogy megszerezze. Az egész dalra jellemző a játékos, pajkos hangzás, a huncut gondolatok cikázása, a kacagás, mely egyszerre a komolytalanság és a vágy szemérmes takargatásáról árulkodik. Bigottak számára viszont kerülendő track. (Dalszöveg)

4. Make The World Move (ft. CeeLo Green)
Itt ez a dal, mely egyszerre mondható hasonlónak az előzőhöz, meg nem is. Egy kicsit retro, egy kicsit modern. Egy kicsit underground, egy kicsit mainstream. Hallható benne viszont egy erős, meghatározó kórus vonal, mely már az elején könnyen fülbe mászhat. Az a kis pimasz vokális erő pedig még mindig ott van, való igaz némileg tényleg a Red Hot Kinda Love köszön vissza benne. (Dalszöveg)

5. Your Body
Habár valószínű ismeretes a dal, de azért pár szót mégiscsak róla: a klip híven tükrözi hangulatot, a facér kacér nőt, aki magabiztosságával, kihívó pillantásaival képes elgyengíteni az erősebbik nem bármelyikét. Habár a kisfilm boncolgatásával több mondanivalóra is fény derülhet. (Dalszöveg)

6. Let There Be Love
Már az első néhány szintihang leütésekor érezni lehet, hogy egy tipikus ibizai dance sláger kerekedik ki ebből a dalból. Ez az elektro hangzással telített, dobszóval dúsított track Christina hangjának íveivel az ezredforduló idején divatossá vált nyári club-slágerek, diszkók energiáit idézi, s habár akik korábbi munkáit ismerik, kicsit csalódottak lehetnek a mélységet hiányolva, azok arról se feledkezzenek meg, hogy az énekesnő albumain mindig helyet kaptak a komoly mondanivaló és érzelmek mellett az élet klassz, vidám dolgait emlegető dallamok is. (Dalszöveg)

7. Sing For Me
Végre egy ballada! Christina visszavesz a tempóból és itt tényleg megmutatja, mit jelent énekesnek lenni. Úgy tör fel belőle minden egyes hang, mintha az élete függne tőle. A kellemesen megbúvó zongoraszót egy, a ’80-as években népszerű dobgép hangjainak enyhén ekhós, vontatott üteme kíséri, ezzel is hangsúlyozva a rezignáltságot. (Dalszöveg)

8. Blank Page
Egyszerűen brilliáns. Egy újabb ballada, megkockáztatjuk még jobb is, mint az előző. Kifinomult, elegáns és fennkölt dal, melyben az új szerelemre hivatkozik. Csak ő és a zongora. Tisztában van a hibáival, bocsánatot kér a vétkeiért, és reményt kér a boldogsághoz. Ha ez a dal kislemez formájában is megjelenik, nagy esélyt adunk arra, hogy ugyanolyan világsikere lesz, mint amilyen a Beautifulnak volt 2002-ben. (Dalszöveg)

9. Cease Fire
A cím jelentése „tüzet szüntess”, s így máris ellentétbe kerül a hangzással, hiszen ahogy elindul a dal, mintha egy csata kezdetéhez érkeztünk volna. Xtina első hangjai akár egy harci kiáltás a távolba, feszültség oldó és erőt sugárzó. Ám, ha valaki odafigyel a szövegre, rájön arra, hogy az utóbbi két éveben kialakult támadásokból van elege, csak a zenével akar foglalkozni. Őt egy feszes tempójú dobszó kíséri, mely egy közepes tempót diktál végig, s ezt rendszerint követi az énekszó, ám néha felgyorsítja az ütemet, ami az eltökéltséget jelzi. (Dalszöveg)

10. Around The World
Egy újabb partidal a szenvedélynek és a vágynak szentelve. Megvan a pasas akivel bejárná az egész világot, Hollywoodtól Japánig, így hát útra is kelnek. Kísérőként ropogó dobszó, dübörgő basszus, és őrülten könnyű refrén jár a néhol franciás beütésű kalandhoz: „Voulez-vous coucher avec moi ce soir?” (Dalszöveg)

11. Circles

Ajjaj, Madam X nincs jó kedvében... nagyon nincs. Még az elején finoman, nyájasan indítja mondandóját, ám az első verzénél hangnemet és pörgetett tempóra vált, majd a refrénnél egy egészen más módon zúdítja az emberre gondolatait. Ebben a trackben ismét előkerül az őt és a Bionic botrány után, az összes korábbi munkáját kiritzáló, lehúzó tömeg, s nekik üzen. (Dalszöveg)

12. Best Of Me
Egy nyugodt, szívhez szóló, törékeny, ámbár néha kissé feszült hangzású dal ez. Nyers, egyszerű, érzelmekkel telt szöveg és dallamok. Christina feltárja szívfájdalmát, és azt hogyan lépett túl ezen. Vagy talán mégsem teljesen. Egy megrázó és őszinte vallomás. (Dalszöveg)

13. Just A Fool (ft. Blake Shelton)
Amikor a pop találkozik a countryval egy szomorú történetben. Christina magányosan ül bánatával egy bárpultnál, késő éjjel – övé a dal első szakasza. Blake másodikként szólal meg a klasszikusan reszelős, a műfajt jellemző énekhangon, ezután a refrénben találják meg a közös hangot. Érett, kifinomult, a lemez többi részétől teljesen eltérő zenei élmény. Hatásos lezárása a lemeznek. (Dalszöveg)

A Deluxe-változat további dalai:

14. Light Up the Sky
Egy reménnyel teli, bíztató lírai dal ez. A verse szakaszokban egy szál zongora kíséretében szól a hallgató(k)hoz, ezzel is koncentrált figyelmet igényelve, míg a refréneknél egy zengőbb háttérrel kiegészülve már többek támogatását, a hasonló értékrenddel, gondolatokkal, csalódásokkal bíró emberek, barátaink, rokonaink lélekjelenlétét is érezhetjük. (Dalszöveg)

15. Empty Words
Már a cím is beszédes lehet a tartalmat illetően: üres szavak. Napjainkban elterjedt a használatuk, sokszor megtévesztő hatásuk miatt a kevésbé tapasztalt emberek csak későn veszik észre, ha kihasználták vagy becsapták. Az alapjában könnyed, laza beat ütemek közé becsempészett vonós szekció teszi komolyabbá. (Dalszöveg)

16. Shut Up
Mondhatni a lemez sokkoló dala, tele indulatokkal, lobbanékonysággal. „Tudom, hogy vannak olyan rajongóim, akik ha valami ökörséget hallanak, olvasnak, olyat tapasztalnak ami kizökkenti őket a béketűrésükből, vagy csak rossz napjuk van, akkor jól jöhet egy ilyen dal. Csak nyomjanak egy playt és hadd dübörögjön [...] Ez a dal kifejezetten nekik született, hogy kiengedjék a fáradt gőzt.” Mindemellett a dalban az őt becsmérlő, utáló emberekhez is van egy-két keresetlen szava. (Dalszöveg)

17. Your Body (Martin Garrix Remix)
Az album első kislemezes dalának remixe.

Ezen a ponton az ember könnyen hiheti, hogy vége a történetnek, de Christina nem volt rest szemtől szemben megkérdezni: „Gyerünk, hadd halljam! Mit gondoltok?”

Az összejövetel már az elejétől kezdve bensőséges hangulatúnak ígérkezett – hiszen az említetteken kívül jelen voltak olyanok is, akikkel nemcsak együtt dolgozott ill. dolgozik, hanem baráti viszonyt is ápol –, az pedig, hogy a saját gondolataival igyekezett közelebb hozni a dalokat, még közvetlenebbé tette az estét, szóval nemcsoda, hogy egyöntetűen lelkes taps díjazta a hallottakat.

„Az elmúlt időszakban átéltek után igazán a szívügyemmé vált ez az album, mely egy hosszú, göröngyös út lezárása, egyben egy új kezdete is. – kezdte Christna. – Voltak sikereim, mint ahogy bukásaim is. Mindez a kifejezésről és kreativitásról szól. És volt miből tanulnom” – tette hozzá.

A Lotus elnevezés is valószínű egy ilyen indítattás végeredménye, hiszen ez a növény a legviszontagságosabb körülmények ellenére is csodás virágot bont, ha napsütés éri.


Fotó: flowerphoto.org

Summa summarum: az új lemez meglehet, kaotikusnak hathat elsőre, talán még a Bionicot is idézheti – például hangzásban, kettőségben, az énektechnikák játékában –, s alapvetően (itt is) három téma határozza meg a szövegeket: a szerelem, a remény és sérelmek, de kik képesek megérteni ezt a létrehozott „világot” és annak okát?

Jól tudjuk mindannyian, hogy az életnek megvannak a maga hullámvölgyei, s visszatekintve az elmúlt időszakra, főként a folyamatos kövezések után, mégis milyen reakcióra számíthattunk? Ha bárki csak egy kicsit is venné a fáradságot, hogy beleélje magát egy olyan szituációba, ahol alkot, tőle szokatlan eszközöket használva, és másokkal kollaborálva létrehoz valamit a nagyközönségnek, amit mások elítélnek különféle okokból, minek folytán már a tehetségét, alkalmasságát is megkérdőjelezik, vajon hogyan érezné magát? Hogyan reagálna a vádakra, támadásokra? Folytatná-e a munkásságát?

És ezek után mit várnak a rajongók, mit a kritikusok és mit az őt utálók? A válasz, hogy semmit. Nem az ők, a ti, a mi érdekeinket, igényeiket hivatott kiszolgálni egy énekes. Egy énekes előadóművész elsősorban gondolatokat kell, hogy ébresszen illetve közvetítsen, méghozzá kiemelten kvalifikált hangi adottságokkal. Egy énekes merje használni a hangját, bátran emelje ki a megfelelő hanghordozással, mélységgel, magassággal egy-egy szó jelentését, merje a mondatok színét árnyalni, erősíteni azok mondanivalóját. Egy énekes a hangját használja, s csak aztán a külsejét.

Ha valakinek kezébe akad a booklet, láthatja a képeken, hogy a viszonylag szimpla ruhákat extravagáns kiegészítőkkel dobták fel. Ennyi is elég kifejezni azt, mi a lényeg: az egyén a fontos. A kevesebb néha több elve most is működik.

Oszd meg a cikket ismerőseiddel!

hirdetés

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
Belépek vagy Regisztrálok

Kommentek